چرا رایتل؟ واقعا چرا رایتل؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

چرا؟ واقعا چرا؟ … نه ببخشید، اشتباه شد. این عنوان برنامه های استندآپ کمدی من است که درشهرهای مختلف آمریکا در حال اجراست، ربطی به موضوع ندارد. البته خیلی هم بی ربط نیست، ولی حالا برویم سر اصل مطلب. یعنی چی؟ نه واقعا یعنی چی؟ اصلا چه معنی می دهد شما همینطوری که توی خانه خودتان نشستید، با یک نفر دو هزار کیلومتر آنطرف تر تماس برقرار کنید، بعد علاوه بر اینکه صوت شما به هم منتقل می شود، تصویرتان هم به هم منتقل بشود؟

اصلا می دانستید خدا از این کاری که شما دارید می کنید راضی نیست؟ خب الان بدانید. خدا اصلا و ابدا از اینکه شما صوت و تصویرتان را به هم منتقل می کنید راضی نیست. شاهد هم دارد. خودش شخصا به آقای حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیغام داده، گفته”من اصلا و ابدا از نصب و راه‌اندازی «رایتل» راضی نیستم”. یعنی چی؟ یعنی اینکه خدا از وقتی این تلفن های رایتل راه افتاده نه آب دارد نه غذا. همینطوری نشسته گوشه آسمان زانوهایش را هم بغل کرده، دارد حرص می خورد. حالا شما اگر دوست دارید خدا همینطوری به اعتصاب غذایش ادامه بدهد و حرص بخورد و لاغر بشود و پوستش خراب بشود، باز بروید سیم کارت رایتل بخرید و اینقدر صوت و تصویرتان را به هم منتقل کنید.

اگر هم الان خیلی احساس زرنگی می کنید و دارید با خودتان فکر می کنید که در اینصورت باقی کارهای خدا را کی دارد انجام می دهد و به باقی امور دنیا کی رسیدگی می کند؟ باید بدانید اصلا به شما مربوط نیست، چه معنی می دهد آدم توی کارهای خدا دخالت کند؟گذشته از اینها، مگر در طول این سی و چهار سال که استکبار جهانی و آمریکای خونخوار و غرب جنایتکار، کار و زندگی شان را گذاشته بودند، داشتند علیه ملت و دولت ایران توطئه می کردند، کارو بار خودشان روی زمین ماند؟ نه، اصلا نه، خیلی هم شیک و تر و تمیز به همه کارهای دیگرشان هم رسیدند.

من خودم همین الان شاهد زنده. هر کدامشان نسبت به سی و چهار سال پیش، دقیقا سی و چهار سال پیشرفت کرده اند، به همه کارهایشان هم رسیده اند. از آنطرف از توطئه علیه ملت و دولت ایران هم کم نگذاشته اند، شاهد زنده اش هم خود شما. الان در طول این سی و چهار سال، مملکت دقیقا سیصد و چهل سال عقب افتاده یا نه؟ خب. پس هیچ ربطی به هم ندارند. وقتی آدم می تواند در آن واحد دوکار را همزمان انجام بدهد، خدا نمی تواند؟ خدا هم می تواند، الان هم دقیقا با همین مکانیزم دارد عمل می کند. یعنی تمام امور دنیا را گذاشته روی حالت اتوماتیک، خودش نشسته دارد برای راه اندازی شبکه رایتل در ایران غصه می خورد.

بیخودی هم سعی نکنید کلاه شرعی سر خودتان بگذارید و بگویید” خب علم پیشرفت کرده باید از امکانات جدید بهره مند شد، خدا که با پیشرفت علمی مشکل ندارد”. اتفاقا خدا خیلی هم با پیشرفت علمی مشکل دارد. اگر باور نمی کنید دوباره به همین آقای ممدوحی رجوع کنید. گفته:” هر گونه پیشرفت علمی مضر به حال تقوی و پاکدامنی جامعه قطعا حرام و حیثیت علمی و فنی مسأله ربطی به شیوع فساد ندارد.”

یعنی چی؟ یعنی همین، حرام است، تازه قطعا هم حرام است. هیچ ربطی هم به حیثیت علمی و فنی مساله ندارد. به یک سری مباحث دیگر مربوط است که فعلا جایش اینجا نیست، جایش زیر میز است. یعنی قرار بوده زیر میز باشد، ولی چون زیرمیز خبری نبوده، حرام است.

اصلا همه این حرف ها به کنار، به خدا و زیر میز و این چیزها هم کاری نداریم، شما اصلا به فکر فردای خودتان هستید که همینطوری می نشنید صوت و تصویرتان را به هم منتقل می کنید؟

خبرگزاری دانشجویان اعلام کرده” به نظر کارشناسان…. خیلی دقت کنید، به نظر کارشناسان، همینطوری یک مشت آدم بیکار که نیامده اند همه مشکلات مملکت را ول کنند، بچسبند به تلفن راتیل، به نظر کارشناسان، رایتل با فراهم کردن عناصر ارتباط چون نگاه، صدا، ایما و اشاره و نوشتار تقریبا همه نوع ارتباط را فراهم می‌کند و جوانی که همه احساس خود را به صورت نامشروع در ارتباط تصویری رایتل خرج کند؛ به یقین نمی تواند زندگی موفقی با همسر خود داشته باشد؛ اگر خوشبینانه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم و آخر این ازدواج را طلاق ندانیم، حاصل این ازدواج فرزندانی می شوند که در جامعه بسیار آسیب پذیرند.”

یعنی شمایی که الان دارید خیلی شیک با تلفن رایتل نگاه، صدا، ایما و اشاره و نوشتار و خلاصه همه امکانات ارتباطی تان را به هم منتقل می کنید و احساساتتان را همینطوری خرج می کنید، فردا بچه هایتان در جامعه بسیار آسیب پذیر می شوند… به همین راحتی.

یعنی فکر کنید شما با هزار بدبختی و مصیبت و این وضعیت قیمت ها و گرانی و تورم پنجاه درصد و با این اجاره خانه و قیمت دلار و کمبود دارو و بیکاری و مشکلات عدیده، بالاخره موفق می شوید و معجزه می شود و ازدواج می کنید و بچه دار می شوید. بعد بچه دست گل شما که دچار اعتیاد و جرم و جنایت و هزار بدبختی دیگر نشده، به خاطر همین ارتباط تلفنی شما و انتقال صوت و تصویرتان به هم، در جامعه بسیار آسیب پذیر می شود.یعنی چی؟

یعنی خدای نکرده خیلی امکان دارد به بیماری های صعب العلاج مثل مننژیت مبتلا بشود به صورت خودجوش در بازداشتگاه به مرگ طبیعی فوت کند. یا حتی بیفتد وسط خیابان برود زیر ماشین نیروی انتظامی، یا شاید از روی پل سیدخندان خودش را با سر پرت کند روی آسفالت کف خیابان، یا اصلا سرش را همینطوری برخورد بدهد با جسم سخت، یا برود روی پشت بام وسط الله اکبر گلوله بخورد وسط مغزش، … همه این مشکلات و آسیب دیدگی ها به خاطر همین تلفن رایتل است که بچه شما را خیلی آسیب پذیر کرده. شما دلتان می خواهد فردا بچه هایتان در جامعه بسیار آسیب پذیر بشوند؟

تازه ما خیلی خوشبینانه داریم به موضوع نگاه می کنیم و می گوییم اگر بتوانید زندگی موفقی با همسرتان داشته باشید و بچه دار بشوید… الان چرا عصبانی شدید؟ نه نه نه … به آن موضوع بچه دار شدنتان که نه، ما چه کار داریم به آن موضوع نگاه کنیم؟ ما منظورمان همین موضوع تلفن رایتل بود، وگرنه موضوع ارتباط شما با همسرتان و بچه دار شدن و این حرف ها که به ما ربطی ندارد. مگر شما آن موضوع را می آورید جلوی چشم ما عملیاتی می کنید؟ نمی کنید که. خلاصه اینکه، اگر می خواهید هم خدا دست از این اعتصاب غذای خشک و ترش بردارد و اینقدر حرص نخورد و هم بچه هایتان فردا در جامعه بسیار آسیب پذیر نشوند، همین الان بلند شوید بروید این سیم کارت تلفن همراه رایتل را که خریدید، از گوشی تان در بیاورید، بیندازید سطل آشغال، در غیر اینصورت باید فاتحه کشور را بخوانید.

چون همین خبرگزاری دانشجویان اضافه کرده” رایتل بنیاد خانواده ها را از هم می پاشد، سلامت و عفت عمومی جامعه را به شدت تهدید می کند و کشوری که سلامت روحی و روانی نداشته باشد، پیشرفتی ندارد، پس باید فاتحه این کشور را خواند”

واقعا هم انصاف نیست شما جلوی پیشرفت های این کشوری را که هر روز دارد از یک قله صعود می کند و رکورد می زند را بگیرید. بروید تلفن رایتل تان را بیندازید سطل آشغال. الان هفتاد و پنج میلیون آدم همینطور یک لنگه پا معطل شما هستند که اینکار را بکنید، بروند دنبال پیشرفتشان، چرخ های صنعت و تولید را بچرخانند. باور کنید.