اجناس، ارز و سکه
گران شدند

نویسنده
حسین محمدی

» تاثیر شکست مذاکرات بر بازار

به فاصله یک روز پس از اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای میان مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵، قیمت ارز و سکه در بازار تهران بار دیگر افزایش یافت و برخی شاهدان عینی خبر از موج جدیدی از گرانی‌ها داده‌اند.

در حالی که روز شنبه قیمت دلار برای معامله در بازار تهران حدود ۳۵۰۰ تومان بود، پس از اعلام شکست مذاکرات این قیمت به ۳۶۵۰ تومان افزایش پیدا کرد. همزمان قیمت هر یورو به ۴۷۴۰ و پوند نیز به ۵۵۷۰ تومان افزایش یافت. قیمت این دو ارز در روز شنبه به ترتیب ۴۶۳۵ و ۵۳۲۰ تومان بود.

قیمت هر سکه طلا در روز یکشنبه به یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان افزایش یافت. سکه تحویلی در خردادماه هم با پنج درصد افزایش قیمت به یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا هم ۶۰ هزار تومان اعلام شده است.

گرچه برخی رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان دلیل این افزایش قیمت را “افزایش تقاضای داخلی” دانسته‌اند، اما برخی سایت‌ها، هم‌چون بازتاب امروز، نوشته‌اند که “با توجه به پایان سفرهای نوروزی علت افزایش این تقاضا اعلام نشده است… افزایش قیمت دلار همزمان با اظهار نظر منفی مقام‌های غربی نسبت به نتایج مذاکرات آلماتی قزاقستان صورت گرفته است”.

پس لرزه های ناکامی ایران در مذاکرات آلماتی محدود به بازار سکه و ارز نشد و بازار بورس را هم متاثر ساخت به گونه ای که بورس اوراق بهادار تهران از روز گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرده است. بورس اوراق بهادار تهران بعد از پایان یافتن تعطیلات که با مذاکرات آلماتی همزمان شده بود به فاز احتیاط رفت و از موضع صعودی خود عقب نشینی کرد.

خبرگزاری ایسنا در این باره در گزارشی نوشت: “بورس تهران با تاثیر گرفتن از مذاکرات آلماتی و کاهش جهانی قیمت فلزات از روز گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرد و امروز به این روند شدت داد به طوری که در پی کاهش قیمت سهام شرکت‌ها، دماسنج بازار سرمایه در نیمه معاملات امروز از کانال ۴۰ هزار واحدی کناره گیری کرد و به کانال ۳۹ هزار واحدی برگشت”.

در چند سال گذشته و پس از تصویب تحریم‌ها علیه ایران، قیمت انواع ارزهای خارجی و سکه در بازار، روند رو به رشدی داشته است. قیمت دلار در مهرماه سال ۹۰ حدود ۱۲۵۰ تومان بود، اما پس از آن به دلایل مختلف افزایش قیمت بیش از صد درصدی داشته است. این افزایش قیمت‌ها در مقاطعی چون مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ و همچنین نشست‌هایی که برای اعمال تحریم علیه ایران برگزار شده، مشخص‌تر بوده است.

قیمت دلار در بازار آزاد ایران بعد از اعمال تحریم‌ها شتاب گرفت و ۱۸ بهمن ماه با اعمال تحریمهای جدید آمریکا که درآمدهای نفتی ایران را در کشورهای خریدار نفت بلوک می‌کند، دوباره اوج گرفت. حاصل این فرایند، کاهش در حدود ۵۰ درصدی ارزش ریال در مقابل دلار طی یک سال گذشته بود؛ بر اساس آمار شبکه اطلاع‌رسانی بانک و بیمه، بینا، قیمت فروش هر دلار در بازار آزاد ایران در سوم بهمن ماه سال ۹۰، ۲۱۰۰ تومان بود. این رقم در بهمن ماه سال ۹۱ تا بالای ۳۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

اسفندماه گذشته مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در این باره گفته بود: “دلار هزار تومانی دیگر به چرخه اقتصاد ایران باز نمی‌گردد و باید دلار چهار هزار تومانی را بپذیریم”.

پیش از این سایت اصول‌گرای شفاف نیوز درباره نوسان قیمت ارز و سکه در بازار ایران نوشته بود: “قیمت ارز و سکه به دلیل سیاست‌های کلی خارجی به وقوع پیوسته است و تنها بخش کوچکی از آن به سیاست‌های دولت بستگی دارد”.