هشدار خامنه‌ای: انتخابات مایه بی‌آبرویی نشود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» در دیدار با بسیجیان و سپاهیان عنوان شد

رهبر جمهوری اسلامی، انتخابات را “مایه آبرو و افتخار کشور” خواند و تأکید کرد که “همه مراقب باشند که این مسئله مایه بی آبرویی نشود.”

آیت الله علی خامنه ای در ششمین روز از سفر به استان خراسان شمالی در دیدار با بسیجیان و سپاهیان این استان، کلیات نگاه خود درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری را تشریح کرد.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۴ خرداد سال آینده برگزار شود. این انتخابات، نخستین انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که پس از انتخابات مناقشه برانگیز و جنجالی ۱۳۸۸ برگزار خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این وعده داده بود در همین سفر، اظهاراتی درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری بیان کند، عصر دیروز سه نکته را به عنوان “نظر، فکر و آرزوی” خود درباره انتخابات مطرح کرد.

او نکته اول مدنظر خود را “مشارکت عظیم مردم در انتخابات” عنوان کرد و گفت که “شرکت عظیم مردم در انتخابات مصون کننده است.”

خامنه ای با قید “باید” افزود که “تمام تلاش دست اندرکاران” از هم اکنون باید بر این “مسئله مهم متمرکز شود که حضور مردم، در انتخابات خرداد ۹۲ حضوری گسترده باشد.”

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال که بر لزوم آغاز تلاش دست اندرکاران کشور از “هم اکنون” برای شرکت گسترده مردم در انتخابات آینده تأکید کرد، از اینکه “برخی از همین حالا وارد این عرصه می شوند”، انتقاد کرد.

او گفت که “انتخابات نزدیک نیست” و افزود: “ما اصلا این مسئله را تأیید نمی کنیم زیرا هر چیز باید در جای خود و وقت خود انجام شود.”

آیت الله خامنه ای در توضیح دومین آرزوی خود درباره انتخابات، آن را “رقم خوردن نتیجه انتخابات به صرفه و صلاح انقلاب و ایران” خواند.

او افزود که “باید همه از خدا بخواهند و چشمان خود را نیز باز کنند تا نتیجه انتخابات، «گزینشی خوب و همراه با صلاح انقلاب و کشور» باشد.”

رهبر جمهوری اسلامی البته بلافاصله اضافه کرد که “البته معنای این مسئله این نیست که اگر کسی، فردی را نپسندید با او بداخلاقی و برخورد تند کند.”

خامنه ای خواستار آن شد تا “کسانی که خود را صالح و دارای اهلیت می دانند در موقع لازم وارد عرصه شوند” و مردم هم آنها را “حقیقتا با معیارها بسنجند و برای انتخاب فرد مورد نظر خود تلاش کنند.”

او پس از بیان این دو مورد، آخرین آرزوی خود درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری را بیان کرد و هشدار داد که این مسئله نباید باعث بی آبرویی کشور بشود.

وی با تجلیل از آنچه “ایستادگی ملت در برابر فتنه سال ۸۸” توصیف کرد، گفت: “عده ای سعی کردند آن انتخابات را مظهر اختلاف وانمود و جنجال سیاسی طبیعی انتخابات را به فتنه تبدیل کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی “فرض” خود در “همه دولت ها از جمله در شرایط کنونی” را در این دانست که “مسئولان با وجدان الهی وارد می شوند و انتخابات سالم است.”

آیت الله خامنه ای در عین حال تأکید کرد که “لازم است مراقبت های گوناگون از جهات مختلف برای سالم بودن انتخابات صورت گیرد.”

او همچنین گفت که “برخی رقیب انتخاباتی خود را شیطان اکبر به حساب می آورند در حالیکه شیطان اکبر، آمریکا و صهیونیزم است نه رقیب جناحی و انتخاباتی” و این پرسش را طرح کرد که “در حالیکه عناصر انتخاباتی، ادعای اسلام می‌کنند و در خدمت اسلام و انقلابند برخی طرفداران آنها چرا و به چه مناسبت، طرف مقابل را شیطان می دانند؟”

خامنه ای با تأکید بر ضرورت تشخیص صحیح “خط و نقطه درگیری با دشمن” گفت: “برخی نقطه درگیری با دشمن را اشتباه می‌گیرند و توپخانه خود را به سمت آن نقطه بکار می اندازند در حالیکه دوست در آنجا قرار دارد نه دشمن.”

او افزود: “عده ای از این طرف می افتند و با دشمن هم، معامله دوست می کنند و عده ای دیگر از آن طرف می افتند و با اندک اختلافی، دوست را دشمن تصور می کنند.”

 

هشدار دیگر: آرامش کشور حفظ شود

هشدار آیت الله خامنه ای درباره احتمال “بی آبرویی” ناشی از انتخابات ریاست جمهوری، اشاره به جنبش اعتراضی پس از انتخابات دوره دهم که او آن را “فتنه ۸۸” می نامد و نیز تأکید بر سالم برگزار شدن انتخابات آینده در عین ابراز اطمینان نسبت به این امر، در حالی صورت می گیرد که اعتراض به نتایج انتخابات ۸۸ در میان برخی از شرکت کنندگان در آن انتخابات کماکان کماکان ادامه دارد.

میرحسین موسوی همراه با همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، دیگر نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات دهم، با رد سخنان آیت الله خامنه ای و نظر نهادهای حکومتی مانند دولت و شورای نگهبان درباره صحت انتخابات، رهبری جنبش اعتراضی پس از ۲۲ خرداد آن سال را بر عهده گرفتند.

میلیون‌ها هوادار این دو کاندیدا و دیگر معترضان در تهران و تعدادی دیگر از شهر‌ها برای ماه‌ها به اعتراض و تظاهرات خیابانی خود ادامه دادند.

در پی این اعتراضات، هزاران نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی، دانشجویان و مردم عادی دستگیر و براثر سرکوب خشونت بار نیروهای نظامی و امنیتی، صد‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و به دنبال تند شدن انتقاداتشان از عملکرد حکومت و دعوت از طرفدارانشان برای تظاهرات اعتراضی در حمایت از مردم مصر و تونس، در خانه خود حبس شدند. این حبس خانگی کماکان ادامه دارد.

در چنین فضایی رهبر جمهوری اسلامی پیش از ظهر دیروز و در اظهارنظری دیگر درباره انتخابات در شهر شیروان استان خراسان شمالی، خواستار جلوگیری از “جنجالی شدن فضای کشور” در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شده است.

او خطاب به مسئولان کشور گفته: “در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد.”

خامنه ای افزوده: “مسئولان مراقب باشند نگذارند که دشمن این آرامش کشور را برهم بزنند، تا قبل از انتخابات و در دوره انتخابات، باید آرامش کشور حفظ شود و نگذارند که فضای کشور منقلب شود.”

رهبر جمهوری اسلامی روز نهم شهریور سال گذشته نیز در خطبه های نماز عید فطر، برگزاری انتخابات در ایران را “یک چالش” توصیف و تأکید کرده بود که “انتخابات نباید به امنیت ما صدمه بزند.”

وی دیروز مجددا وعده داد که در روزهای آینده باز هم درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری صحبت خواهد کرد.