موسوی از مواضع خود برنگشته

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعتراف اصول‌گرایان پس از ششصد روز حصر:

با گذشت بیش از ششصد روز از حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، اصول‌گرایان معترف‌اند که علیرغم این مدت حصر، میرحسین موسوی همچنان بر سر مواضع خویش ایستاده و از آن‌ها کوتاه نیامده است. در این میان اما، یک عضو مجلس خبرگان گفته رای به موسوی، به دلیل همشهری بودن وی با آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

حسین ابراهیمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌گویی پیرامون امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، گفته است که سیدمحمد خاتمی: “از آزادی زندانیان حرف زده بودند. در حالیکه آقای موسوی از مواضع خود بازنگشته است و همچنان دنبال ساختار شکنی و براندازی است. در کجای دنیا چنین افرادی را آزاد می‌گذارند؟ آیا کشورهایی چون آمریکا و انگلستان و فرانسه و همه کشورهایی که از آزادی می‌گویند، براندازان خود را به صحنه فعالیت راه می‌دهند. در کل دنیا چه شرقی و چه غربی برانداز را قبول نمی‌کنند. خاتمی که این خواسته را دارد و دنبال تحققش است تا مشخص است که به براندازان گرایش دارد و طبیعی است که نظام نمی‌تواند به همچین فردی اعتماد کند”.

این نخستین بار نیست که این‌گونه سخنان درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سوی اصول‌گرایان بیان می‌شود؛ این دو کاندیدای انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ به نتایج اعلام شده اعتراض و به عنوان رهبران جنبش سبز مطرح شدند. موسوی و کروبی به همراه زهرا رهنورد، پس از دعوت به راهپیمایی در حمایت از اعتراض‎های مردم مصر و تونس در بهمن ماه سال ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت و در حصر قرار گرفتند.

پیش از آن صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، اعلام کرده بود که زمان و نحوه برخورد با موسوی و کروبی، توسط این قوه تعیین نخواهد شد و تلویحا اشاره کرده بود که این دستور توسط رهبر جمهوری‌اسلامی صادر می‌شود.

سخنان حسین ابراهیمی درباره میرحسین موسوی و جنبش سبز در حالی بیان شده که حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان، درباره آرای موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری و اعتراض‌های پس از انتخابات ادعا کرده است: “آقای موسوی در انتخابات ۸۸، ۱۳میلیون رأی آورد و بعد در فراخوان‌های بعدی که داشت هیچ‌کس برای حمایت از او نیامد؛ آن آمدن چطور شد و این نیامدن چطور؟ آن آمدن به خاطر این بود که می‌گفتند این آهن ـ موسوی ـ به آهن‌ربا ـ رهبری ـ وصل است و مردم براساس این ۱۳ میلیون و خرده‌ای رأی دادند و گفتند که موسوی پنج سال نخست وزیر امام بوده و الآن هم که رهبری هستند، قوم خویش و هم محلی ایشان است و سید است و به این دلیل رأی دادند، یعنی خاصیت آهن ربایی، بعد که رهبری فرمودند انتخابات ابطال نشود و موسوی می‎گفت ابطال شود او از رهبری جدا شد و مردم دیدند که این آهن دیگر به آهن‌ربا وصل نیست؛ وقتی آهن را از آهن‎ربا جدا کنیم تمام این براده‌ها که به او وصل بود جدا می‌شود”.

این سخنان در حالی بیان شده که در نزدیک به یک سال گذشته چندین بار گزارش‌هایی از دیدار مقام‌های امنیتی با میرحسین موسوی منتشر شده که در آن از موسوی خواسته بودند برای حفظ نظام از مواضع خود کوتاه بیاید. گفته می‌شود در یکی از آخرین ملاقات‌ها از این دست، موسوی ضمن تاکید بر مواضع پیشین خود، راه نجات کشور را در عمل به سخنان هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه دانسته بود.

نزدیک به یک سال پیش نیز وب‌سایت جرس خبری از دیدار مجتبی خامنه‌ای با میرحسین موسوی منتشر کرده بود. این گزارش گرچه با تردید برخی از فعالان سیاسی روبه‌رو شد، اما آن زمان فاطمه حقیقت‌جو، نماینده مجلس ششم گفته بود که براساس گزارش‌هایی که به دست او رسیده، این دیدار انجام شده است.