ساخت سوری، با پول ایران، به مقصد غزه

نویسنده

» گزارش وال‌استریت ژورنال از توقیف کشتی حامل موشک

موشک ام-۳۰۲ ساخت سوریه است و می‌تواند یک کلاهک نظامی ۱۷۰ کیلوگرمی را ۲۰۰ کیلومتر پرتاب کند. روز چهارشنبه کماندوهای دریایی اسرائیل در دریای سرخ کشتی حامل این موشک‌ها را، که از بندرعباس ایران به مقصد غزه حرکت کرده بود، ردگیری کرد. این موشک‌ها اکثر شهرهای بزرگ اسرائیل را در برد خود قرار می‌دهد. ایران فرستادن سلاح‌ها را، که ظاهرا بین کیسه‌های سیمان با نوشته “ساخت ایران” جاسازی شده بود، رد می‌کند.

این کشتی با نام “کلوس-سی” با پرچم پاناما حرکت می‌کرده است. این اولین بار نیست که اسرائیل محموله مرگباری از سلاح‌های ایران را در دریا کشف می‌کند. اسرائیل در سال ۲۰۰۹ پانصد تن سلاح را در یک محموله به مقصد حزب‌الله لبنان کشف کرد. در سال ۲۰۰۲ کشتی کارین-اِی توقیف شد که پر بود از سلاح‌های ایران برای یاسر عرفات و این موضوع دولت بوش را متقاعد کرد که این رهبر فلسطین فعالانه علیه اسرائیل عملیات انجام می‌دهد.

توقیف این کشتی نشان می‌دهد که به رغم اعتدال پرزیدنت حسن روحانی، سیاست خارجی ایران تغییری نکرده است. این همچنین نشان می‌دهد که حماس، که غزه را تحت کنترل دارد و پس از ناآرامی‌های سوریه اعلام کرده بود به خاطر قتل‌عام فلسطینیان و مردم روابط با سوریه را قطع کرده، هنوز هم از لحاظ نظامی با ایران و سوریه در ارتباط است.

زمانی که کماندوهای اسرائیلی وارد این کشتی می‌شدند، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توکیو بود و گفت که ایران راکتور اراک را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای تعطیل نخواهد کرد. تنها هدف عملی این راکتور تولید پلوتونیوم برای سلاح اتمی است.

منبع: وال‌استریت ژورنال - 6 مارس 2014