زندانیان سیاسی از درمان محروم اند

نویسنده

» گزارش لوریان لوژور از زندان های ایران

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر [Fidh] مستقر در فرانسه، روز پنج شنبه نسبت به وضعیت سلامتی بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران که به شکلی آگاهانه از دسترسی به درمان های پزشکی محروم شده اند هشدار داد.

 

این فدراسیون مدافع حقوق بشر در بیانیه ای “مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به مخالفت مسؤولان از دادن درمان پزشکی به زندانیان” اعلام کرده است. به گفته این فدراسیون، این شرایط باعث شده تا “وضعیت سلامتی آنان به شدت رو به وخامت بگذارد”.

کریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دراین رابطه گفت: “مقامات ایرانی به عمد از دسترسی این زندانیان به درمان پزشکی مخالفت می کنند. درواقع آنها دو بار زندانیان را به مجازات می رسانند: ابتدا با دستگیری و حبس خودسرانه آنان و سپس با ایجاد شرایطی غیرقابل تحمل، به ویژه با محروم کردن زندانیان بیمار از درمان های پزشکی که باعث وخیم تر شدن شرایط سلامتی و وضعیت جسمانی آنان می شود.”

به گفته این سازمان، بسیاری از زندانیان زندان اوین در تاریخ ۲ مارس نامه ای سرگشاده به دستگاه قضایی نوشتند تا توجه این نهاد را به عدم دسترسی خود به درمان و محلی مناسب برای درمان جلب کنند.

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به مورد حمیدرضا مرادی سروستانی که در ماه فوریه بخاطر انسداد عروق در بیمارستان بستری شده بود و قبل از عمل جراحی قلب باز به سلول خود منتقل شد اشاره می کند. این عضو اقلیت مذهبی دراویش و مسؤول یک سایت خبری، در ژوئیه ۲۰۱۳ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد.

بهاره هدایت، مدافع حقوق زنان، که وی نیز به جرم “تبلیغ علیه نظام” در دسامبر ۲۰۰۹ به ۹ سال و نیم زندان محکوم شد، “ممکن است به دلیل مخالفت با حق پیگیری درمان خود در بیرون از زندان، امکان مادر شدن را از دست بدهد.”

سازمان ملل و بسیاری از سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر به طور مرتب وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم می کنند.

انتخاب حسن روحانی، شخصیت میانه رو، در ژوئن ۲۰۱۳ باعث ایجاد امیدهایی برای تغییر و تحول شد، به ویژه آنکه چندین زندانی عقیدتی در ماه سپتامبر آزاد شدند.

ولی کمیسر عالی سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ماه فوریه نسبت به افزایش صدور احکام اعدام، به ویژه در قبال زندانیان سیاسی و اقلیت ها هشدار داد.

منبع: لوریان لوژور، ۶ مارس