جنگ پنهان علیه برنامه هسته ای

نویسنده

» تحلیل اسلیت از موشک و ضد موشک

ژاک بنی لوش

پس از خرابکاری، انهدام یک موشک بالستیکی ایرانی در تاریخ ۱۲ نوامبر در یکی از پایگاه های سپاه پاسداران باعث شد تا سران اسراییلی متقاعد شوند که می توانند بدون راه انداختن یک جنگ نامطمئن و خطرناک، دولت تهران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارند.

اکنون دلایل انفجار مرموزی که روز ۱۲ نوامبر در ۴۶ کیلومتری تهران روی داد را بهتر می توان درک کرد. به گفته دولتمردان جمهوری اسلامی، این یک اتفاق بوده ولی ایده یک خرابکاری نیز قابل توجیه به نظر می رسد. امروز موفقیت عملیات خرابکارانه اسراییلی سران این کشور را متقاعد ساخته که برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته ای می توانند از گزینه انجام یک حمله هوایی گروهی علیه تأسیسات اتمی ایران چشم پوشی کنند. پس از اینکه سران اسراییلی موضوع یک حمله قریب الوقوع را مطرح کردند، اکنون اظهار می دارند که گزینه های دیگری برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی دراختیار دارند. اسراییلی ها به کارآمدی گروه های مخالف ایرانی که ازسوی سازمان سیا و اورشلیم حمایت مالی و مسلح می شوند اذعان داشته اند. پس از ویروس استاکس نت و ترور هدفمند دانشمندان ایرانی، عملیات مرموز و خونبار در قلب تأسیسات اتمی و پایگاه های موشکی ایران اتفاق افتاد.  

 

مقاطعه کاران ایرانی

انفجارهایی که روز ۱۲ نوامبر در پادگان بیدگنه روی داد باعث شد که انبارهای سپاه پاسداران که تجهیزات ضدشورش بسیاری در آن نگهداری می شود منهدم گردد: تسلیحات نظامی، ساچمه های کائوچویی، انواع مهمات و گازهای اشک آور. در همین پایگاه ها فعالیت های آزمایش موشکی نیز انجام می شود. دولتمردان جمهوری اسلامی تأیید کرده اند که انفجارهایی صورت گرفته و ۳۲ قربانی این انفجارها را به خاک سپرده اند. برخی اطلاعات حاکی از آن است که در میان کشته شدگان، افراد خارجی نیز حضور داشته اند. آنها به عنوان کارشناسان نظامی بین المللی در برنامه هسته ای ایران مشارکت داشته اند.

انجام خرابکاری که تردیدی در آن وجود ندارد، به یک گروه مخالف به نام “عقاب ایران” که توسط مهدی روحانی تأسیس شده نسبت داده می شود. مهدی روحانی، ژنرال سابق نیروی هوایی در زمان شاه، به همراه چندین تن از افسران خود به خارج از کشور تبعید شد. درخصوص این انفجارها شایعاتی شنیده می شود مبنی بر اینکه اسراییل به کمک مجاهدین خلق توانسته این عملیات را اجرا کند. سازمان مجاهدین خلق چند سال پیش به وجود تأسیسات عظیم هسته ای در ایران پی برد و آن را افشا نمود.

در میان قربانیان، ژنرال حسن مقدم به عنوان رییس تحقیقات موشکی سپاه پاسداران نیز به چشم می خورد.

 

مسؤول برنامه موشکی ایران

علیرضا جعفرزاده، یکی از سخنگویان سابق مجاهدین خلق، در این خصوص می گوید: “این انفجارها به دنبال انفجار موشک شهاب-۳ روی داد که سعی شده بود روی آن کلاهک هسته ای نصب شود.” ژنرال رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، نظر دیگری دارد. او می گوید: “همکاران من درحال حمل مهمات از یکی از انبارها بودند که طی یک حادثه انفجاری روی می دهد.” او با تکذیب وجود هرگونه ارتباط میان این انفجار و برنامه هسته ای در ادامه گفت: “این انفجار هیچ ارتباطی با آزمایش هسته ای ندارد.”

به گفته منابع نزدیک به دستگاه های اطلاعاتی اسراییل، این حادثه به دنبال انفجار یک موشک بالستیکی به نام سجیل-۲ روی داده که دلیل آن نیز خود موشک نبوده، بلکه فرمان انفجار ازسوی سیستم کنترل از راه دور کامپیوترهای کنترل کننده موشک صادر شده است. ژنرال مقدم چندین کارشناس هسته ای را گردهم آورده بود تا آنها را از نوع جدید کلاهک نصب شده روی سجیل-۲ مطلع سازد. این نوع موشک قادر به حمل کلاهک های هسته ای است. او به هیچ وجه قصد نداشته یک آزمایش واقعی انجام دهد. ژنرال مقدم سپس یک شبیه ساز را به کمک یک کامپیوتر متصل به موشک فعال کرد. به نظر می رسد که دستورالعمل های پیش بینی نشده این برنامه کامپیوتری باعث وقوع انفجار موشک شده. صدای دو انفجاری که در نزدیکی تهران و در پایگاه نظامی الغدیر شنیده شد بدین ترتیب قابل توضیح است. در وهله اول کلاهک منفجر شده و سپس سوخت جامد را مشتعل کرده است.

 

ویروس یا عامل نفوذی

تمامی فرضیه ها همچنان معتبرند، زیرا هیچ شاهدی در این ماجرا زنده نمانده است. ممکن است ویروس استاکس نت به شبیه ساز شلیک موشک فرمان داده باشد. عملکرد این ویروس به وسیله ویروس دیگری به نام دوگو که از همین خانواده است و می تواند کنترل کامپیوترها را از راه دور برعهده بگیرد تقویت شده. ولی فرضیه معتبر دیگری که ازسوی محققان ایرانی مطرح است و برای حکومت بسیار مهم تر به نظر می رسد این است که شاید یک یا چند عامل سازمان سیا یا موساد در میان تکنسین ها نفوذ کرده باشند. 

ادامه تأثیرات ویروس استاکس نت در پروژه شهاب-۳ و سجیل-۲ ثابت می کند که آلودگی ویروسی بسیار عمیق تر از آن چیزی است که پیش بینی می شد و برنامه هسته ای ایران ممکن است در اجرا بسیار بیشتر از آنچه تصور می شد با تأخیر مواجه شود. اظهارات ژنرال حسن فیروزآبادی، فرمانده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به نظر غیرمنطقی می آید. او گفت: “این حادثه و انفجار تنها باعث یک تأخیر دوهفته ای در محصول تحقیقاتی سپاه پاسداران خواهد شد و این مشت محکمی بر دهان آمریکا و رژیم غاصب اسراییل است.”

تحلیل دلایل انفجار و تحقیق پیرامون ویروس استاکس نت در سیستم های کنترل موشک ممکن است قدری طولانی شود. در این مدت اسراییلی ها تدابیر دیگری برای دستیابی به برنامه هسته ای ایران خواهند اندیشید. آنها گروه کارشناسان جوانی دارند که درزمینه سیستم های کامپیوتری فعالیت می کنند و به طور مستقیم در چارچوب ساختاری قرار دارند که تحت فرمان نخست وزیر اسراییل است. ازطرف دیگر، کماندوهای مخالفان از خود شجاعت و جسارتی نشان می دهند که باعث شگفتی خود اسراییلی ها شده است. 

اگر فرضیه ها درست باشند، دیگر فوریتی برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران و قرار گرفتن در برابر اقدامات تلافی جویانه علیه شهرهای اسراییل وجود ندارد. این مسأله دلیل مخالفت نظامیان و دستگاه های اطلاعاتی اسراییل با هرگونه حمله علیه ایران را علی رغم نظر موافق دولت نشان می دهد. به نظر می رسد که آنها اطمینان داشتند می توانند در برنامه هسته ای ایران خلل وارد کنند و این مسأله را با حذف مغز متفکر موشک های جمهوری اسلامی نشان دادند.

منبع: اسلیت، ۱۹ نوامبر