جوانفکر این بار در مقابل محسنی اژه‌ای

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» از خبرنگاری حوزه رهبری تا دفاع از "جریان انحرافی"

بعد از همه گمانه‌زنی‌های بازداشت و دستگیری، نخستین حکم زندان به نام علی‌اکبر جوانفکر صادر شد تا تسویه‌حساب‌های درونی جریان موسوم به اصولگرا وارد فاز تازه‌ای شود. صدور حکم البته به انتشار ویژه‌نامه‌ای در روزنامه ایران برمی‌گردد اما مصاحبه جوانفکر با روزنامه اعتماد و هشدارش به محسنی اژه‌ای، گمان تشدید حکم را تقویت می‌کند. همان‌طور که توقیف روزنامه اعتماد هم بهای دیگری برای انتشار این اولتیماتوم و تهدید به افشاگری مشاور رییس دولت بود‌.

 

مصاحبه موثر بود یا ویژه‌نامه؟

“سرپرست مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در خصوص اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در یکی از ویژه‌نامه ها به 6 ماه حبس و درباره اتهام انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی دراین ویژه‌نامه به 6 ماه حبس و در مجموع به تحمل یک سال حبس محکوم شده است. وی از اتهام تحقیر و توهین به جنس زن تبرئه شده است. سرپرست مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران همچنین به سه سال محرومیت از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده است. “این خبر را رییس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران بعد از ظهر روز یکشنبه اعلام کرد و ساعتی بعد خبر رسید که جوانفکر صبح روز دوشنبه در محل روزنامه ایران کنفرانس مطبوعاتی خواهد داشت. شاید این کنفرانس در نهایت سخنی فراتر از آنچه او در مصاحبه با روزنامه اعتماد به زبان آورد، نباشد. مصاحبه‌ای که در آن عنوان شده بود منوچهر متکی و غلامحسین اژه‌ای بهتر است “سکوت” کنند چراکه “اگر پرده‌ها بیفتد مردم خیلی چیز‌ها را می‌فهمند.” و یا اشارات تند و صریحی مثل “کی وزارت اطلاعات در حوادث بعد از انتخابات دست ما بود؟ اگر بود که با درخواست استعفای مصلحی موافقت نمی‌کردیم. اژه‌ای هم وزیر اطلاعات ما نبود… با من تماس گرفتند که پذیرش استعفای مصلحی را از روی ایرنا بردار گفتم شما کی هستید؟ گفتند ما می‌گوییم‌ بردارید و نظر آقا است. گفتم نظر آقا را باید روابط‌ عمومی یا دفتر معظم‌له اعلام کنند و… گفتم نه همین که ما می‌گوییم. گفتم عمل نمی‌کنم.” این مصاحبه البته بلافاصله توقیف شبانه روزنامه اعتماد را به دنبال داشت. اما آیا همزمانی اعلام حکم سنگین مشاور رییس‌جمهور تصادفی بوده است؟

 

خبرنگار حوزه رهبری مدیرعامل شد

مرد سیاه مو و سپید ریش پرحاشیه که او را از چهره‌های موثر حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد می‌دانند، پیش از این هم جنجالی ظاهر شده بود. او در ایرنا اما جانشین مدیری شده بود که بر سر برکناریش اختلافی علنی و شدید بین رییس دولت و رییس قوه‌قضائیه درگرفت. جوانفکر در چند برهه، به خط مقدم حلقه نزدیکان احمدی‌نژاد نقل مکان کرد. او یک بار پس از اعلام استعفای مصلحی، از انتشار خبر مخالفت رهبری در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ممانعت و از انتشار نامه آیت‌الله خامنه‌ای در وب‌سایت شخصی‌اش انتقاد کرد؛ اقدامی که باعث از کار افتادن این وبسایت شد. او بارها در سرمقاله‌های روزنامه‌ ایران به مخالفان تاخت و حتی رییس قوه‌قضائیه را به شکایت تهدید کرد و از زندان انفرادی و بازداشت بدون حکم ملک‌زاده انتقاد کرد.

این خبرنگار باسابقه ایرنا حتی یکبار نوشت: “هرگاه به یک رویداد مهم سیاسی مانند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، سر و کله افراد، جریانها و گروه های نورسته‌ای پیدا می شود که می‌خواهند با زد و بندهایی به نام ائتلاف، ره صدساله را یک شبه طی کنند.” هر چند یادداشت‌نویس روزنامه روزگار به یادش آورد که او هم از خبرنگاری ساده ایرنا به مدیرعاملی و مشاورت رییس‌جمهور رسیده است.

یکی از همکاران قدیمی جوانفکر در ایرنا، او را خبرنگار حوزه رهبری این خبرگزاری از زمان حضور آیت‌الله خامنه‌ای تا دوره اول دولت اصلاحات معرفی می‌کند. او البته موسس دفتر این خبرگزاری در اسپانیا هم بود که پس از دفاع از فتوای قتل سلمان رشدی مجبور به بازگشت به ایران شد. مواضع تند جوانفکر در دولت خاتمی، مدیران این خبرگزاری را واداشت تا او را مجددا به مادرید بفرستند و سرانجام با او قطع همکاری کنند تادر دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد که به حلقه یاران او پیوست. این همکار قدیمی اما می‌گوید که جوانفکر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 ‌به نفع ری‌شهری فعالیت داشته و در زمان حضور در شهرداری هم با مشایی و بقایی اختلافات شدیدی داشته است. اما حالا چرخش روزگار او را در مقام مدافع مشایی، بقایی و اطرافیانی که آنان را “جریان انحرافی” می‌نامند، نشانده و حالا علنا دادستان کل کشور را به افشاگری تهدید می‌کند. جوانفکر که حتی پس از ارسال نامه‌ای تند و بی‌سابقه به آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع مورد احترام حاکمیت –و دعای به راه راست هدایت‌شدنش- از گزند پیگیری قضایی مصون ماند، حالا یک روز پس از رویارویی صریح با محسنی‌ اژه‌ای به زندان محکوم شده است.

 

پنجه در پنجه اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات برکنار شده دولت نهم و دادستان فعلی کل کشور، مرد دادگاه‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز جمهوری اسلامی است. او قاضی پرونده‌های بزرگ فساد اقتصادی بوده و برای محسن رفیقدوست و غلامحسین کرباسچی حکم صادر کرده است. او اکنون مسوول رسیدگی به پرونده بزرگترین اختلاس تاریخ ایران است؛پرونده‌ای که محمود احمدی‌نژاد خودش را از آن مبرا می‌داند و جوانفکر هم چندین بار مقصر اصلی را قوه قضائیه معرفی کرده است. حالا پس از اینکه رویارویی وزیر سابق و زخم‌خورده و یار و مشاور مطبوعاتی عیان شده، موازنه بازی به سوی کدام طرف برمی‌گردد. آیا محمود احمدی‌نژاد پس از هشدارهای فراوان این بار طرف مشاورش را می‌گیرد و خود در برابر حکم صادر شده به میدان می‌آید و یا اینکه محسنی اژه‌ای، سزای تهدید را به خبرنگار سابق و ولایتمدار ایرنا می‌چشاند؟