اتحادیه اروپا خواست از سرگیری مذاکرات

نویسنده

» گزارش العربیه گفتگوی اشتون و ظریف

کاترین اشتون،رییس گروه مذاکره کننده بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران، طی تماس تلفنی با وزیر خارجه جدید ایران، خواستار از سرگیری مذاکرات اتمی با ایران شد.

اشتون در تماس تلفنی با جواد ظریف، سمت جدید وی را به او تبریک گفت. او گفت که اعضای گروه 1+5 آماده گفتگو با گروه مذاکره ایرانی هستند.

اوایل همین ماه اشتون از رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی خواسته بود که هرچه سریع تر دور جدید مذاکرات را آغاز کنند.

اشتون نماینده شش قدرت بزرگ اروپایی برای گفتگو با ایران بر سر مشکلات اتمی این کشور است. غرب معتقد است که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید که برنامه های اتمی ایران صلح آمیز است.

روحانی گفت که ایران آماده گفتگو های “جدی” درباره برنامه های اتمی ایران بدون فوت وقت است.

روحانی رئیس گروه مذاکره کننده ایران در دوران خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب ایران در اوایل سال های دوهزار بود و سران کشورهای غربی امیدوارند که با انتخاب شدن او به ریاست جمهوری، گفتگو های سازنده ای با ایران داشته باشند.

سیاست های تندورانه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، منجر به تحریم های آمریکا و اروپا علیه بخش نفت و بانک های ایران شد.

روحانی گفته است که استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی حق مسلم ایران است و ایران از این حق در چارچوب توافقنامه منع تولید و گسترش سلاح اتمی استفاده خواهد کرد.

روز یکشنبه، آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که 18 هزار سانتریفیوژ در ایران وجود دارد که ده هزارتایشان کار می کنند.

فریدون عباسی دوانی،گفت:«در اواسط ماه ژوئیه 17 هزار سانتریفیوژ نسل اول در ایران کار می کند که  هفت هزار تای آن تازه شروع بکار کرده است.

فریدون عباسی در مراسم تودیع خود و سپردن کارش به علی اکبر صالحی گفت:« هزار سانتریفیوژ نسل جدید نیز نصب شده است و آماده کار است.»

در ماه مه، آژانس بین المللی  انرژی اتمی گزارش داد که ایران 17،600 سانتریفیوژ نصب کرده است که 16،590 تای آن از نسل اول و هزارتای آن از نسل دوم هستند.

ایران گفت اورانیوم پنج تا بیست درصد را با اهداف صلح آمیز غنی سازی می کند.

مقامات جمهوری اسلامی می گویند که اورانیوم با درصد بالا را برای تحقیقات پزشکی استفاده می کند.

 

العربیه، 18  اوت