دولت با تحمیل نظر به صدا و سیما فشار می‌آورد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمایت اصول‌گرایان از ضرغامی:

چند روز پس از مخالفت عزت‌الله ضرغامی با مناظره میان موافقان و مخالفان توافق ژنو٬ اصول‌گرایان دور جدیدی از حملات را آغاز و دولت را متهم کرده‌اند که به صدا و سیما فشار می‌آورد تا خواسته‌های خود را تحمیل کند.

مجتبی ذوالنور٬ جانشین سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ گفته است که مسوولان دولتی “می‌خواهند از صداوسیما به صورت نادرست بهره ببرند و این غلط است” و به همین دلیل “ به صداوسیما فشار می‌آورند و گلوگاه بودجه ان را می فشارند تا پشتیبانی‌ها را کم کنند تا از این طریق صداوسیما را تسلیم خواسته‌های خود کنند”. به گفته ذوالنور “دولت تلاش می‌کند این رسانه را زیر چمره خود در آورد و آن را فرمایشی کند، اما این نگاه (کاهش بودجه رسانه ملی) غلط است”.

بحث بودجه صدا و سیما٬ از هفته‌های پیش مطرح شده است. پس از آن‌که میان دولت و صدا و سیما بر سر تعیین مجری گفت‌وگوی تلویزیونی با حسن روحانی اختلاف افتاد٬ حسام‌الدین آشنا٬ مشاور حسن روحانی٬ گفته بود که صدا و سیما “علاوه بر بودجه رسمی این سازمان”، مبلغ سنگینی از دولت بودجه اضافی خواسته و برای تامین آن مهلتی دو ماهه تعیین کرده است.

آشنا البته توضیحی درباره علت درخواست چنین بودجه‌ای نداده و تنها گفته بود که حسن روحانی این درخواست را “برای بررسی بیشتر به شورای نظارت بر صدا و سیما و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری فرستاده است”.

وی همچنین پس از آن نیز به انتقاد از صدا و سیما پرداخته و گفته بود که “از نگاه مدیریت سازمان صداوسیما، این سازمان حق نظارت بر همه جهان، همه جامعه و همه قوای رسمی کشور را دارد، اما هیچ کس حق ندارد بر عملکرد این سازمان نظارت کند و شورای نظارت بر صداوسیما نیزجنبه تشریفاتی دارد”.

در واکنش به سخنان آشنا اما بیژن نوباوه گفته بود: “به نظر می رسد اعتراض غیر مسئولانه مشاور رئیس جمهور به دلیل عدم تحقق برخی از مطالبات وی از شورای نظارت صورت گرفته و این شورا چنین اظهاراتی را نظرات رسمی دولت تلقی نمی کند”.

اکنون مجتبی ذوالنور در این‌باره می گوید: “رئیس جمهور می‌خواست در برنامه تلویزیونی با مردم سخن بگوید، دیدیم مجریان این برنامه حساب شده انتخاب شدند و فقط وظیفه القای یک دیدگاه و تفکر خاص را برعهده داشتند… یا رئیس جمهور باز وعده داده بود با مردم سخن بگوید وشرط برآن گذاشته شده بود تا یک خانم مجری برنامه باشد، اما خانم دیگری آمد و رئیس‌جمهور گفت‌وگوی خود را با تاخیر طولانی انجام داد که چرا فلان خانم مجری شد”.

اشاره ذوالنور به اختلاف میان صدا و سیما و دولت پیرامون مصاحبه تلویزیونی حسن روحانی است. حسن روحانی خواستار حضور مجری‌ای شده بود که دولت برای مصاحبه تعیین کرده بود٬ اما صدا و سیما مخالف این درخواست بود و در نهایت این مصاحبه زنده با تاخیر انجام شد. در نهایت شورای نظارت بر صدا و سیما٬ ابراهیم رییسی، رییس این شورا، رسانه‌ها به ویژه صداوسیما را در انتخاب مجریان “محق” دانسته و گفته است که مجری‌ها “طبیعتا باید از جانب صداوسیما انتخاب شوند”. وی اما اضافه کرده بود که اگر مصاحبه‌شونده رئیس یکی از قوای سه‌گانه باشد، “هماهنگی با ایشان در انتخاب مجریان امری ضروری است”.

پیش از این محمدصالح جوکار نماینده یزد هم به فارس گفته بود: “برخی‌ها با حرکات «گازانبری» به دنبال انتقام‌ از «رسانه ملی» هستند”.

امیرحسین قاضی‌زاده٬ نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری٬ نیز با دفاع از صدا و سیما گفته بود: “در شرایط حاضر، صداوسیما در برابر هزاران شبکه ماهواره‌ای و رسانه‌ای قرار دارد که همواره علیه ملت ما هجمه تبلیغاتی وارد می‌کنند که نیاز است بیش از گذشته به آن کمک کرده و از آن حمایت کنیم که در این میان دولت نقش بیشتری در حمایت از رسانه ملی نسبت به سایر دستگاه‌ها دارد”.

موضعی که مورد تاکید حسین ابراهیمی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز٬ هم قرار گرفت: “اگر رسانه ملی مطالبات و مشکلات مردم را بیان کند و ضعف دولت را نشان دهد، آنها ناراحت خواهند شد یعنی ممکن است افراد در سخن بگویند که ما تحمل نقدپذیری داریم اما در عمل اینچنین نباشد چرا که انتقاد سنگین است و برتافتن آن کار آسانی نیست. هر کس که به قدرت می‌رسد بنا دارد از قدرت حداکثر استفاده را بکند اما آنچه که افراد را کنترل می‌کند قانون است و از این رو با توجه به وظایف متفاوت دولت و رسانه ملی ممکن است اصطکاکی در این زمینه ایجاد شود”.