سومین برادر دانشجو هم استعفا داد

نویسنده
نازنین کامدار

» حداد عادل پیش بینی کرد هاشمی و دولت روحانی خیر نمی بینند

پس از افشای تخلفات مالی و سیاسی فرهاد دانشجو، رئیس برکنار شده دانشگاه آزاد، روز گذشته خسرو دانشجو برادر وی و رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران هم از سمت خود استعفاء داد تا بدین ترتیب حضور برادران دانشجو از حوزه دانشگاه و وزارت علوم به طور کامل پایان گیرد. 
با استعفای خسرو دانشجو، حالا هر سه برادر که در دولت دوم احمدی نژاد ناگاهان وارد صحنه شدند و به مدت ۴ سال گذشته تمامی مناسب مهم در حوزه دانشگاه را در اختیار داشتند، از این عرصه بیرون رفته اند و همین امر با خشنودی گسترده ای در دانشجویان و استادان تمام دانشگاه های ایران به ویژه دانشگاه آزاد همراه بوده است.

بر اساس گزارش ها خسرو دانشجو که در نامه افشاگرانه بازررسی ریاست جمهوری، در آخرین روز صدارت محمود احمدی نژٰاد  متهم به استفاده از امکانات دانشگاه تحت مدیریت برادر خود برای اهداف انتخاباتی شده بود و همچنین متهم بود به خارج کردن  امکانات مالی زیادی  از دانشگاه آزاد، خبر استعفای خود را به خبرگزاری مهر داد و گفت: “استعفا داده ام و با آن نیز موافقت شده است‪.   او ادعا کرده که روز دوشنبه هفته گذشته و قبل  از اینکه برادرش (فرهاد دانشجو ) از ریاست دانشگاه آزاد عزل شود، استعفا داده که با آن نیز موافقت شده است‪. او گفته من عضو هیات علمی دانشگاه هستم و به کار خودم باز خواهم گشت”‪. 
به گزارش مهر، او دلیل استعفای خود را “گرفتاری های شخصی” اعلام کرده است‪.

برادر وی، فرهاد دانشجو هم که روز پنجشنبه عزل شد، درباره عزل خود گفته است: “ترجیح اکثریت اعضای هیئت امنا این بود که شخصی تصدی ریاست دانشگاه آزاد را برعهده بگیرد که بتواند هماهنگتر با وزرای علوم و بهداشت همکاری کند؛ در دانشگاه آزاد که رئیس قبلی به مدت ۳۰ سال ریاست را برعهده داشته، این تغییر و تحول غیرطبیعی به نظر میرسد”.

او قبلا نیز با خودداری از استعفا از مقام خود، نارضایتیش را اظهار داشته و به عنوان مقدمه ای گفته بود که این فعالیت ها سیاسی است در حالی که وی یک فرد دانشگاهی است و در سیاست دستی و اطلاعی ندارد. بلافاصله بعد از این ادعای فرهاد دانشجو، روزنامه شرق در گزارشی نشان داد که وی در هفده سال فعالیت دانشگاهی فقط پنج مقاله علمی نوشته است در حالی که بر اساس همان گزارش کسی مانند حمید میرزاده عضو هیات امنای دانشگاه آزاد که پیدا بود رییس مطلوب هیات امنا برای اداره بزرگ ترین دانشگاه کشور است، ۲۲ مقاله علمی مهم ثبت شده در مجامع معتبر دانشگاهی دارد.

در حالی که حتی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم همه قراین حاکی از این بود که فرهاد دانشجو نخواهد توانست این شغل پراعتبار را نگاه دارد و انشاها و تبلیغات و سخنرانی های وی که شباهت زیادی به ادبیات رحیم مشایی می برد، حتی بسیاری از محافظه کاران را هم به صدا در آورده بود، اما سرعت هیات امنا در راندن فرهاد دانشجو با انتقاد رسانه های تندرو از جمله کیهان تمام شد که این را سیاسی بازی خوانده و با اشاره به حضور سی ساله عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد پرسیده بودند که چرا به دانشجو سه سال هم مهلت داده نشد.

بیشترین انتقادها از سوی افراد  نزدیک به جبهه پایداری ابراز شد.

 خبرگزاری فارس که از ابتدای کار دولت روحانی  به اصلی ترین رسانه مخالف دولت تبدیل شده، درباره بیرون کردن برادران دانشجو از دانشگاه آزاد به نقل از غلامعلی حداد عادل نوشت: “این اقدام شتابزده در روزهای آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که بنده عضو آن هستم، بیشتر مورد رسیدگی قرار میگیرد. این اقدام شتابزده که در کام طراحان آن شیرین است، در آینده برای آنان تلخ و پشیمانکننده خواهد بود‪. شک ندارم که خیلیها برای تصرف بهارستان و مجلس آینده برنامه دارند”.

روزنامه کیهان هم در گزارشی که  با چند نماینده عضو جبهه پایداری گفت و گو کرد، در اینباره نوشته است:” سوال این است که جعفر توفیقی که هماکنون سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده دارد و بنا به ادعای خودش برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی میشود و تنها گزینه پیشنهادی برای آن میباشد، چرا بارها و بارها از عزل دانشجو اظهار بیاطلاعی و حتی این خبر را چهار بار تکذیب میکرد‪. خاطرنشان میشود، پس از آنکه خبر تنظیم نامهای از سوی برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد مبنی بر عزل فرهاد دانشجو منتشر شد، این موضوع توسط برخی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد که در بین آنها نام توفیقی سرپرست وزارت علوم هم دیده میشد، تکذیب شد و آنها مدعی شدند که از وجود این نامه خبر ندارند‪. همچنین یاسر هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از این اعلام کرده بود که دانشجو و اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد روابط خوبی با هم دارند و به جهت اینکه دانشجویان و دانشگاه ضربه و آسیبی نبیند، هیئت امنا سعی دارد از ایجاد چالش خودداری کند‪. اما به نظر میرسد در جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه آزاد، اکثریت اعضا بدون توجه به نظرات نمایندگان مجلس، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، با رویکردی کاملا سیاسی نسبت به برکناری فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اقدام کردند”.

قاسم احمدی، نماینده نزدیک به پایداری هم به کیهان می گوید: “هیئت امنای دانشگاه آزاد در عزل رئیس این دانشگاه عجولانه و شتابزده عمل کرد‪.  ای کاش هیئت امنای دانشگاه آزاد قدری تأمل بیشتری میکرد و با برنامه ریزی بهتر و پس از تعیین تکلیف وزارت علوم و رسیدگی به شرایط این دانشگاه، این اقدام را انجام میداد‪.  اقدام هیئت امنای دانشگاه آزاد در نحوه عزل رئیس این دانشگاه از نظر اخلاقی مورد تایید نیست. باید عزل و نصبها در فضای دانشگاهها با معیارهای علمی انجام شود‪. وقتی هیئت امنای دانشگاه آزاد اجازه میدهد جاسبی ۳۰ سال سکان ریاست این دانشگاه را برعهده داشته باشد، کاش اجازه میداد دانشجو هم حداقل سه سال در این سمت باقی میماند و بعد مورد قضاوت قرار میگرفت‪.  امروز مبنایی برای قضاوت درباره عملکرد دانشجو وجود نداشت. هیئت امنای دانشگاه آزاد اگر براساس سلیقه عمل نکرده، بهتر است برای شفافسازی اقدام خود، دلایل عزل دانشجو را برای افکار عمومی اعلام کند.”

سیدامیرحسین قاضیزاده نماینده مردم مشهد هم به این روزنامه می گوید: “آسیبی که دانشگاهها و مراکز علمی ما از آن رنج میبرند، تاثیر حوادث سیاسی بر کارکرد آنهاست که این موضوع یک نوع بیثباتی مدیریتی در این مراکز ایجاد کرده است‪. داشتن نگاه سیاسی در عزل و نصبها در مراکز علمی موجب میشود تا شایستگیهای مدیریتی نادیده گرفته شود و نیز موجب میشود تا انتظارات ما از مراکز علمی محقق نشود‪.  عزل فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد نیز اولین مورد نیست و نمونه مشابه آن را میتوان در عزل صدرالدین شریعتی از دانشگاه علامهطباطبایی مشاهده کرد و این معلول نگاه سوء به مراکز علمی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید یک برنامهریزی دقیق و اساسی در خصوص این موضوع داشته باشد”.

این اظهارات در حالیست که ۲۶ تشکل دانشجویی از عزل فرهاد دانشجو و پاکسازی وزارت علوم و دانشگاه آزاد از برادران دانشجو استقبال کرده و در بیانیه ای نوشته اند: “تشکلهای دانشجویی به عنوان سکاندار جنبش دانشجویی از تصمیم هیئات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استقبال نموده و ازاعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی خواستاریم که با تایئد تصمیم هیئات امنا روح تازه ای در بدنه جنبش دانشجویی و خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی دمیده؛ چرا که منتخب هیئات امنا با توجه به سابقه طولانی و درخشان در دانشگاه آزاد اسلامی میتواند تاثیر گذار و منشاء توسعه و برکات فراوان برای این دانشگاه و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد. لذا ما تشکلهای دانشجویی با قاطعیت تمام حمایت همه جانبه ی خود را از مدیریت توانمند و ارزشی جدید و تیم اجرایی و سیاست های کلی جناب آقای دکتر میرزاده اعلام نموده و از تک تک فرهیختگان و انیشمندان و اساتید دانشجویان ونخبگان و اهالی رسانه و علی الخصوص تشکلهای دانشجویی استدعا داریم که در جهت اعتلا و پیشبرد سیاست های جدید این دانشگاه کمال همکاری و همراهی آنچه در خور شان این دانشگاه عظیم ومردمی است داشته باشند‪. در آخر ضمن تشکر از تک به تک اعضای هیئات امنا و علی الخصوص ریاست هیئات امنا جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی و تک به تک اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی این اتفاق میمون و مبارک را تبریک وتهنیت عرض مینماید. باشد که دانشگاهی سربلند و سر افراز داشته باشیم.