جنگ ایران و سعودی، یک خطر تازه

نویسنده
نازنین کامدار

» تحول خاورمیانه به زیان حکومت شیعی

در حالی که سعودی و آمریکا خواستار طرح ماجرای طرح ترور توسط جمهوری اسلامی در شورای امنیت شده اند و  جو بایدن، معاون اول رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی از “مطرح بودن همه گزینه ها بر علیه ایران” سخن گفته بود.  روابط تهران و ریاض مهم ترین موضوعی است که در خاورمیانه بدان پرداخته می شود. سئوال این است که آیا همزمان با کم صدا شدن احمدی نژاد که با شعارهای خود افکارعمومی بخشی از خاورمیانه را به دست آورده بود، در شرایط تازه ایران به طور کلی از معادلات خاورمیانه مسلمان کنار گذاشته می شود.

در مقابل این فضا، مقامات دیپلماتیک ایران در نخستین گام اقدام به تکذیب و “مضحک ” دانستن ادعای آمریکا کردند، اما پس از آنکه  با لحن تند عربستان سعودی و تلاش برای اقدامات دیپلماتیک بر علیه حکومت ایران مواجه شدند، بر شدت گفته های خود افزودند و به عربستان بابت تحرکات و گفته های مقاماتش “هشدار” دادند.

بر اساس این گزارش، جنگ لفظی ایران و عربستان پس از آن وارد مرحله کنونی خود شد که دفتر نمایندگی  سعودی در سازمان ملل متحد در نیویورک در نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست موضوع ادعای دخالت ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را بررسی کند و همزمان سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز رایزنی‌های خود را با اعضای شورای امنیت درباره این موضوع آغاز کرد.

عربستان در گام بعدی به طرح این موضوع در گفت و گوی تلفنی ملک عبدالله و باراک اوباما پرداخت و آنطور که شبکه الجزیره گزارش داده به توافق مقامات ارشد این کشورها برای برخورد با ایران رسیده است.

روز گذشته نیز سعود الفیصل که برای گشایش یک مرکز مذهبی در اتریش حضور داشت در سخنانی از “مقابله به مثل” با ایران خبر داد و به نوشته سایت آفتاب اینچنین افزود: “هر تحرکی که ایران علیه عربستان سعودی بکند با مقابله به مثلی حساب‌شده رو‌به‌رو خواهد شد”.

گفتنی است بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای همکاری خلیج‌فارس نیز از زبان “عبداللطیف الزیانی” دبیر کل این شورا ایران را حکوم کرده و آنرا اینچنین اعلام کرده است: “تلاش برای ترور عادل الجبیر سفیر عربستان در آمریکا  نقض آشکار و رد شده تمامی قوانین و توافقات و عرف بین‌المللی است” و به طور گسترده‌ای به روابط میان کشورهای شورای همکاری و ایران ضربه می‌زند”.

در برابر این مواضع، حکومت ایران که در ابتدا از زبان رامین میهمان پرست بر “مسخره بودن” ادعای آمریکا تاکید داشت، پس از آنکه با شدت تحرکات بین المللی بر علیه خود  مواجه شد، از زبان صالحی، وزیر خارجه دولت احمدی نژاد به عربستان صعودی بابت تحرکات دیپلماتیک اش هشدار داد.

بنا به نوشته خبرگزاری فارس، صالحی دیروز با لحنی مداراجویانه  گفته است: “ما مشکلی با عربستان نداریم و مشکل ما درباره تفسیرهای جداگانه‌ای است که هر کدام از ما در خصوص تحولات منطقه داریم. امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند چون دشمن همواره می‌خواهد بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند. سعودی‌ها هم عاقل تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند.

او افزود: “احتمال وقوع برخی عواقب حقوقی برای این اتهام باطل وجود دارد. سیاست از جنس نرم افزاری است و ما نظامی نیستیم که حرکت نظامی انجام دهیم بلکه براساس عزت و حکمت و مصلحت اقدام به تعامل با سایر کشورها خواهیم کرد.ما به زودی تمام اتهام زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند. اینها می‌خواهند که ایران در مدار امیال سیاسی آنان باشد اما کشور ما 32 سال هزینه استقلال خود را پرداخته است”.

 یک نماینده مجلس ایران به نام محمدرضا عابدی که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی نیز هست، در گفت و گو با سایت “جهان نیوز”  از توان  حمله نظامی ایران به عربستان سخن گفته و افزوده است: “اگر ایران بخواهد اقدامی علیه عربستان دهد، نیروهای نظامی خود را به راحتی وارد این کشور کرده و حاکمان دست‌نشانده را بازداشت و محاکمه می‌کند. آل‌سعود در برابر اراده ایران اسلامی سرنگون خواهد شد. آل‌سعود دست‌پیش گرفته تا پس نیفتد. آل‌سعود باید در مجامع بین‌المللی به دلیل ترور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام محاکمه شوند”.

او به برنامه حکومتی “برائت از مشرکین” در مرسم حج امسال اشاره کرده و افزوده است: “آل‌سعود باید خود را آماده برائت مسلمان‌های جهان از آمریکا و آل‌سعود در حج ابراهیمی کند”.

گفتنی است آگاهان معتقدند که مراسم حکومتی “برائت از مشرکین” امسال به دلیل شرایط حساس دیپلماتیک می تواند به تشدید فضای مخاصمه بین ایران و عربستان منجر شود.