صف کشی روحانیت دربرابر احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» به بهانه محکوم کردن حوادث 14 خرداد صورت گرفت

به جز محمد تقی مصباح یزدی و آیت الله نوری همدانی، دو روحانی حامی محمود احمدی نژاد، روحانیون بلندپایه حوزه علمیه قم، توهین به نوه آیت الله خمینی را محکوم کردند.در این میان علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در جلسه روز گذشته این مجمع که بدون حضور احمدی نژاد برگزار شد، به نقل از آیت الله خامنه ای حادثه 14 خرداد را محکوم کرد و به تشریح گفت و گوهای اتاق انتظار صحن محل سخنرانی بین خود و آیت الله خامنه ای پرداخت.

بنا به گزارش پایگاه خبری مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص و درحالی که محمود احمدی نژاد چون همیشه، غایب این نشست بود، درباره اتفاقات روز 14 خرداد و ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی گفت: “من آن روز در اتاق انتظار، خدمت مقام معظم رهبری نشسته بودم، می‌دیدم ایشان ناراحتند. یک وقت که حسن آقا پیشنهاد صلوات داد و صدای بسیار بلندی از جمعیت به گوش رسید که برخلاف آن شعارها، یک دفعه انبوه جامعه، در آنجا صلوات فرستادند. رهبری معظم انقلاب، خوشحال شدند. به من گفتند ببین، این جمعیت است، نه آن صدایی که از یک معدودی درمی‌آید. جمعیت وفادار است”.

او همچنین با اشاره به اینکه سید حسن خمینی  با “ترغیب” آیت الله خامنه ای به جایگاه سخنرانی رفته، افزوده است: “قبل از سخنرانی حسن آقا رنجیده بود. می‌خواست صحبت نکند. باز همان جلوی من بود که رهبری معظم به ایشان گفتند که مناسب نیست شما صحبت نکنید. مردم انتظار دارند از شما مطالبی بشنوند و ایشان را ترغیب کردند که بروند. آن کاری که جلوی تریبون در انظار کردند، خیلی معنادار بود. خوب این سالها، این مراسم تکرار شده، مقام معظم رهبری هیچ وقت حسن آقا را جلوی مردم نبوسیده بودند آنهایی که این را می‌دیدند، باید درس می‌گرفتند، می‌فهمیدند، این یک اشاره‌ای داشت، خوب ایشان در این حد، این‌گونه رمزگونه نظرشان را اعلام کردند”.

گفتنی است هفته گذشته، محمد علی انصاری،قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی نیز در نامه سرگشاده ای خطاب به سید حسن خمینی، نقش محمود احمدی نژاد و مصطفی محمد نجار در سازماندهی شعاردهندگان بر ضد نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را فاش کرده بود.

انصاری همچینین در نامه خود از نقش، سردار وحید، رئیس تشریفات و آشپزخانه آیت الله خامنه ای که در جلسات آمادگی ستاد مراسم 14 خرداد از انصاری خواسته بود “برخی از شخصیت ها ” رادعوت نکند پرده برداشته و اعلام کرده بود که این چهره امنیتی که در ماه های اخیر در تمامی تصاویر در پشت سر آیت الله خامنه ای دیده می شود، در جریان شعارهای بسیجیان سازماندهی شده بر ضد سید حسن خمینی، درباره این اتفاق ابراز بی تفاوتی کرده است.

وی در نامه خود همچنین از نقل و انتقال شعاردهندگان حرفه ای از ساعت 6 صبح به محل مقابل جایگاه خبرداده و فاش کرده بود که  سردار نقدی و علی فضلی در این اقدام نقش مستقیم داشته اند.

روایت ها از حوادث پشت پرده اتفاقات 14 خرداد در حالی همچنان منتشر می شود، که رسانه های افراطی حامی دولت از جمله رجانیوز، جوان آنلاین و ایرنا، کماکان از “انتقاد خودجوش مردمی بر علیه سید حسن مصطفوی” سخن می گویند. اقدامی که با انتقاد هاشمی رفسنجانی مواجه شد تا حدی که او در سخنان دیروز اش گفت: “من می‌بینم بعد از آن هم، همان‌هایی که محرک این جمعیت بودند، هنوز دارند مقاله می‌نویسند، سخنرانی می‌کنند، تحریک می‌کنند، این چه چیزی است؟ چه نفعی از آن می‌بریم؟ اما حقیقتاً نباید این کارها تکرار شود. یعنی همه متعهد باشند در این شرایط، ندای وحدت و همدلی خیلی مقدم است بر اینکه کسی کینه‌اش را بر سر فردی خاص خالی کند. یا حرفی به یک کسی بزند. انتقادها در حد زبان‌های لطیف و منطقی جواب می‌دهد، استدلال در حد یک مقاله، در حد یک صحبت، خیلی مؤدبانه می‌تواند باشد اما این‌گونه برخوردها جواب نمی‌دهد”.

اما به غیر روایت هاشمی رفسنجانی از پشت پرده حوادث 14 خرداد، روحانیون بلندپایه حوزه علمیه قم اتفاق 14 خرداد را به صراحت محکوم ومخالفت تلویحی خود را با افراطیون ابراز کردند. 

پس از آنکه در روزهای اول بعد از 14 خرداد، دو تن از مراجع تقلید قم یعنی آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی، در سخنان و بیانیه های شدیداللحنی، هواداران محمود احمدی نژاد را به دلیل توهین به “یادگار امام راحل” محکوم کردند، در سه روز گذشته دیگر روحانیون و مراجع تقلید نیز این حادثه را محکوم کرده اند.

پارلمان نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس که با همکاری کمیته فیلترینگ وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد، مسدود شده در خبری از انتقاد شدید روحانیون بلندپایه ای چون صافی گلپایگانی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی خبر داده است.

برپایه این گزارش، آیت الله صافی گلپایگانی در سخنان خود از”مسئولان عالیرتبه نظام” یاد کرده و خواستار پیگیری این مقامات درباره توهین به سید حسن خمینی شده است.

وی گفته است: “اهانتی که به جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سیدحسن خمینی شد، موجب تأثر و تأسف اینجانب گردید که مسئولان عالیرتبه محترم نظام باید آن را جبران نموده و به عاملین آن تذکر دهند که همه و همه، بخصوص رسانه‌ها و جراید و به ویژه صدا و سیما در این شرایط حساس باید کاری کنند که مردم به نظام اسلامی امیدوارتر از گذشته شوند و در صدد حل مشکلات کشور و مردم باشند و احترام بیت امام را بیش از گذشته رعایت نمایند”.

در همین حال آیت الله مکارم شیرازی نیز که از روحانیون نزدیک به جریان محافظه کار است، ماجرای سازماندهی حمله به سید حسن خمینی را محکوم کرد و آنطور که ایلنا گزارش داده  در یکی از جلسات درس خارج فقه و اصول خود گفته است: “عاملان این کار دورترین افراد به خداوند و نزدیکترین فرد به کفر هستند. در مراسم حرم امام‌ یک کار غیر اخلاقی واقع شد، به طوری که بعد از آن روزنامه‌ها و سایت‌ها در مقابل هم صف کشیده‌اند و اختلاف افکنی می‌کنند؛ در حالی‌که آمریکا قطعنامه تحریم تنظیم و صادر می‌کند و از طرفی رژیم صهیونیستی نیز تهدید می‌کند”.

آیت الله وحید خراسانی، دیگر مرجع تقلید بلندپایه ای است که اقدام حامیان احمدی نژاد و سپاه را محکوم کرده و به سایت “جماران”، سایت نزدیک به سید حسن خمینی، گفته است: “این حادثه روز 14 خردادماه اهانتی به سید حسن خمینی وموجب تاثر و تاسف عمیق شد زیرا که المرء یحفظ فی ولده”.

 در کنار این مراجع تقلید حوزه علمیه قم که معمولا کمتر در باره مسائل سیاسی اظهار نظر می کنند، آیت الله جوادی آملی نیز روز گذشته  در گفت و گو با سایت جماران نیوز، خطاب به سید حسن خمینی گفته است: “شما را به صبر و استقامت توصیه می کنم،من لحظه ای که در تلویزیون آن توهین های جمع اندک را ملاحظه کردم از صمیم قلب برای شما دعا کردم”.

او افزوده است: “آنچه آن روز واقع شد ظلمی آشکار بود که به امام و بیت امام روا داشته شد. دل خودرا وسیع گردانید،منتظر لطف خداوند باشید و توکل خویش را جز به خداوند متعال متوجه نقطه ای دیگر نگردانید که خداوند متعال بهترین مدد کار است”.

بنا به نوشته سایت پارلمان نیوز، آیت الله حسین راستی کاشانی، نماینده آیت الله خمینی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “حادثه واقع شده در کنار مرقد حضرت امام، مایه تاسف و تاثر علاقمندان به اسلام و مذهب حقه جعفری وپیروان راستین آن رهبر عظیم الشان است. گروهی اندک و تحریک شده با اهانت به مقام امام و در سالگرد ارتحال آن حضرت، ادب و حرمت حرم و بیت رفیع امام راحل را رعایت نکرده و مانع سخنرانی یادگار آن حضرت گشتند.عالم فاضل حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسن خمینی دامت افاضاته فرزند شایسته و خلف صالح امام راحل، اینگونه مورد بی ادبی نامحرمان و نااهلان و منافقان قرار گرفت.تمام حیثیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی مربوط به امام و خط امام است و این جماعت اندک و افراطی با این عمل زشت خود در واقع به انقلاب اسلامی و راه روشن امام دهن کجی نمودند.حقیر تاسف شدید خویش از مباشران و محرکان این اعمال ظالمانه و منافقانه ابراز داشته، در این اوضاع تاسف بار که اخلاق اسلامی و آداب انسانی و جنبه های معنوی و روحانی، بیش از همه مهجور و متروک شده، به آستان ملکوتی حضرت بقیه الله الا عظم اروحنا لتراب مقدمه الفداءپناه می برم.”

گفتنی است آیت الله حسین راستی کاشانی در زمان فعالیت اش در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی منجر به انشعاب در این سازمان شد و از روحانیون نزدیک به جریان محافظه کاران محسوب می شود.

بنا به نوشته سایت جماران، آیت الله نورمفیدی، امام جمعه استان گلستان نیز در تماس تلفنی با سید حسن خمینی گفته است: “مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی که می توانست مانور اقتدار انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و بیعت مردم با رهبری باشد، با این اتفاق ناگوار به حادثه ای تبدیل شد که موجب استفاده دشمنان و بد خواهان انقلاب گردید”.

وی افزوده: “اکثریت قاطع ملت ایران با سلیقه های و افکار مختلف از این حادثه غمگین و برحفظ حرمت بیت امام راحل و به ویژه حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تاکید می کنند”.

در همین حال، آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی، روحانی بلندپایه ای که پس ازانتشار نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله خامنه ای از سمت امامت جمعه اصفهان استعفاء داد و در اجلاس اخیر خبرگان رهبری نیز حملات تندی را متوجه آیت الله خامنه ای کرد، با انتشار پیامی اعلام کرد: “عاملان این وقایع که نعمت خوار سفره امام شده اند، هرچند به مصداق «حب الدنیا یعمی و یصم» از عواقب و تشابه اعمالشان با گذشته صدر اسلام بی خبرند اما نظام جمهوری اسلامی که محصول خون پاک شهیدان و با مجاهدات فراوان و امیدها و آرزوهای مردم شکل یافته است، بخاطر سوء رفتار و مصائب وارد شده در این سالها دچار آسیب های جبران ناپذیری گردیده و وظیفه ما و همه مردم را مضاعف نموده است”.

او افزوده است: “اینجانب با دلی اندوهبار بار دیگر خطر تعمیم سلطه باندهای مشکوک را بر مقدرات نظام و کشور یادآوری می کنم و ار خداوند می خواهم هدایت سکان کشور و انقلاب را تا وصول به صلاح و رشاد خود قبول فرماید”.

محکومیت برنامه سازمان یافته توهین به سید حسن خمینی درحالی از سوی روحانیون طراز اول سیاسی و غیر سیاسی حوزه علمیه قم محکوم شده است که تا کنون محمد تقی مصباح یزدی، روحانی افراطی حامی محمود احمدی نژاد که پیش از این از سوی آیت الله خامنه ای به “مطهری زنده” تشبیه شده بود و نیز آیت الله نوری همدانی، دیگر روحانی ای که در هر حادثه ای به نفع محمود احمدی نژاد موضع گیری می کند، درباره حادثه 14 خرداد سکوت کرده اند.
گفتنی است، علاوه براین دو، شخص آیت الله خامنه ای نیز تاکنون به طور مشخص این اقدام را محکوم نکرده؛هر چند آیت الله هاشمی رفسنجانی به تلویح از نارضایتی وی از این اتفاق خبر داده است.