جان باختگان تا حد مرگ شکنجه شده اند

لیلا طیری
لیلا طیری

» هویت دو قربانی دیگر مشخص شد

در حالی که نگرانی ها از وضعیت باز داشت شدگان به دلیل انتشار خبر شیوع بیماریهای عفونی در زندان و همچنین اخبارمربوط به شکنجه بازداشت شدگان فزونی گرفته است، روز یکشنبه پیکر یک شهید دیگر به خانواده او تحویل و هویت یک جان باخته  دیگر نیز اعلام شد.

رامین قهرمانی، متولد 1358 دو روز پس از آزادی در بیمارستان جان سپرد. سایت نوروز در گزارشی از جزئیات شهادت رامین قهرمانی نوشته است که او را مدتی طولانی از پا آویزان کرده بودند. بر اساس این گزارش در درگیری های روزهای پس از انتخابات، ماموران از طریق دوربین مداربسته یک بانک چهره رامین قهرمانی را شناسایی وبرای دستگیری وی به منزلش مراجعه می کنند و به دلیل عدم حضور رامین در منزل به مادر او می گویند که فرزندش باید هرچه زودتر خود را معرفی کند.

مادر رامین نیز با استناد به بی گناهی پسرش و با این استدلال که فرزندش کاری جز اعتراض آرام انجام نداده است، همراه با او به محلی که ماموران گفته بودند مراجعه می کند و فرزندش را تحویل می دهد؛ رامین قهرمانی 15 روز بعد از اینکه با پای خود برای دفاع از بی گناهیش رفته بود، با بدنی که آثار شکنجه بر آن نمایان بود، از زندان آزاد شد.

او پس از آزادی به مادرش می گوید که چندین روز از پا او را آویزان کرده اند. او چند روز پس از آزادی به دلیل لخته های خون موجود در سینه اش در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد هم به شهادت رسید.

خانواده قهرمانی، تحت تدابیر شدید امنیتی فرزند خود را به خاک سپردند؛آن هم در حالی که به شدت از خبررسانی منع شده بودند.

 

قربانی  دیگر

پیکر امیر جوادی فر هم روز یکشنبه به خانواده اش تحویل وروز گذشته در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او در جریان تظاهرات روز 18 تیر بازداشت شده بود. روز شنبه، سوم مرداد ماه از طرف پلیس امنیت شهرری با پدر وی تماس گرفته و گفته بودند بروید جسد پسرتان را از پزشکی قانونی کهریزک تحویل بگیرید.

امیر جوادی فر، دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه آزاد قزوین بود و به نوشته روزنامه سرمایه مقام‌های امنیتی از خانواده وی خواسته‌اند اعلام کنند فرزندشان از قبل دچار بیماری ریه بوده است.آنها همچنین از خانواده این جوان امضا گرفته اند که تشییع جنازه فقط با حضور افراد فامیل و خودی برگزار شود و شعاری در آن داده نشود.

در سه روز اخیر، پس از محسن روح الامینی، امیر جوادی فر دومین نفری است که بر اساس اخبار موثق در زندان و بر اثر شکنجه و ضرب و شتم درگذشته است. محسن روح الامینی نیز که جزو بازداشت شدگان اعتراضات 18 تیر بود، به گفته خانواده اش شکنجه و دهان او خرد شده بود.

سایت موج آزادی خبر داده است که امیر جوادی فر هم در روز 23 تیر در زندان کشته شد. ده روز جسدش را در سردخانه نگه می‌دارند و 3 مرداد به خانواده‌اش برای تحویل جسد خبر می‌دهند. پزشکی قانونی علت مرگ را ایست تنفسی به خاطر خونریزی ریوی اعلام کرده است.

ندا آقا‌سلطان، سهراب اعرابی، اشکان سهرابی، یعقوب براویه، مسعود هاشم‌زاده و کیانوش آسا جوانان دیگری هستند که بعد از کودتای22 خرداد کشته شده اند. تاکنون خانواده های هیچ کدام از این جانباختگان  اجازه سوگواری و برگزاری مراسم در مساجد را نیافته اند و در حالی که اعلام شده بود مراسم محسن روح الامینی در مسجد بلال برگزار خواهد شد. این مراسم هم لغو شد.