در پی برگزاری مراسمی برای کشته شدگان

نویسنده

» مقاله گاردین درباره تحولات اخیر ایران

جولین بورگر

رهبران مخالف ایران  با درخواست مجوز برگزاری مراسم یادبود کسانی که در نخستین درگیری های بحران ایران کشته شدند، درصدد زنده نگهداشتن جنبش اعتراضی متعاقب انتخابات برآمدند. یکی از این کشته شدگان، ندا آقاسلطان 27 ساله بود که در تظاهرات 29 خرداد هدف شلیک گلوله قرار گرفت. 

میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزد معترض دیگر، خواستار برگزاری یادبود چهلمین روز کشته شدن خانم سلطان و سایر کشته شدگان در سرکوب پس از انتخابات شدند.

مرگ ندا  که بر روی ویدئو ضبط شد و توسط اینترنت در سراسر دنیا منتشر شد، به یک تصویر جهانی برای اعتراض ایرانیان تبدیل شد. چهره او در اعتراضات روز همبستگی با مخالفان و بازداشت شدگان ایرانی در روز یکشنبه در 80 شهر مختلف دنیا، به نمایش درآمده بود.

موسوی، کروبی و 67 رهبر مخالف ایران، نامه ای نیز خطاب به روحانیون بلندپایه کشور در شهر مقدس قم نوشتند و از آنها خواستند برای متوقف کردن بازجوئی ها از طرفدارانشان و نیز ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت بازداشت شدگان، کمک و یاری کنند. در این نامه، اقدامات دولت با «قوانین سرکوبگرانه شاه» مقایسه شده است.   

قرار است مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد برای دومین دور ریاست جمهوری، ظرف هفته های آینده برگزار شود. بر اساس گزارش ها، وی با برکناری دو نفر از وزیران مخالف با گزینه وی به عنوان معاون اول، در صدد تحکیم موضع خود برآمده است.

خبرگزاری نیمه دولتی مهر اعلام کرد هر دو وزیر اطلاعات و فرهنگ و ارشاد در جریان منازعه بر سر خواست احمدی نژاد در انتصاب اسفندیار رحیم مشائی به عنوان معاون اول خود، از کار برکنار شده اند.

مشائی دارای نسبت فامیلی با احمدی نژاد است و دختر وی با پسر احمدی نژاد ازدواج کرده است. با اینحال، وی به دلیل اظهارات سال گذشته خود مبنی بر دوستی ایران با «مردم اسرائیل»، و نیز شایعات مربوط به ترک نکردن مراسمی در ترکیه در سال 2007 که در آن یک زن رقاص در حال اجرای برنامه بود، با مخالفت محافظه کاران روبرو شده است. البته مشائی اصرار دارد وی آن مراسم را ترک کرده بود.

احمدی نژاد سرانجام پس از چند روز مقاومت در برابر فشار تندروها، عقب نشینی کرد و مشائی را در روز شنبه از این مقام کنار گذاشت.

ناظران می گویند این ماجرا نشاندهنده موقعیت متزلزل احمدی نژاد پس از انتخابات بحث انگیز 22 خرداد است و ضمناً نشان می دهد حلقه افرادی که وی برای تشکیل کابینه در اطراف خود دارد، تا چه اندازه تنگ و کوچک است. در عین حال، این ماجرا حاکی از آن است که ستون های اصلی تندروهای دینی به عنوان حامیان رئیس جمهور، تا چه اندازه به وی بی اعتماد هستند.

در همین راستا، احمدی نژاد دست به کار فعالیت علیه کسانی شده که مشکوک به وفاداری و یا طرفدارای از مخالفان هستند. وی هفته گذشته آقای غلامرضا آقازاده رئیس برنامه هسته ای کشور را نیز که روابط نزدیکی با میرحسین موسوی رهبر مخالفان کشور داشت، با شخص دیگری جایگزین کرد. موسوی ادعا کرده در انتخابات خرداد ماه کشور پیروز شده است.

 

منبع: گاردین- 26 ژوئیه