برسد به دست آقای هاشمی

نویسنده
حسین محمدی

» نامه جبهه مشارکت به رئیس مجلس خبرگان

جبهه مشارکت ایران اسلامی، در نامه ای به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان، خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب برای رسیدگی به عملکرد دولت و نهادهای نظامی – امنیتی در حوادث پس از انتخابات شد.

این حزب خواستار آن شده است که این کمیته حقیقت یاب، به موضوعاتی چون “انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری”، “حوادث پس از انتخابات”، “ناکارآمدی در اداره کشور”، “تحریم اقتصادی و تهدید نظامی”، “استقلال قوه قضائیه”، “برخورد با نهادهای مدنی”، “برخورد با دانشگاه ها” و “حاکمیت نظامیان و نیروهای امنیتی”، رسیدگی کند.

جبهه مشارکت اعلام کرده است که این نامه را در پی سخنان محمود احمدی نژاد، نوشته است. احمدی نژاد در سخنان خود در نیویورک خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در مورد نحوه وقوع حملات ۱۱ سپتامبر  شده بود.

جبهه مشارکت همچنین اعلام کرده است که دلیل مخاطب قرار دادن هاشمی “نبودن گوش شنوا است که امروز تقریباً در هیچ یک از ارکان کشور وجود ندارد. در این گوشها، نه نجواها بلکه فریادهای بلند مردم هم اثر نکرده است و یا اگر هم شنیده اند آنچنان مسلوب الاختیار هستند که توان انجام کاری را ندارند. دوم نگرانی شما از سرنوشت کشور و انقلاب بخصوص در طول یکسال گذشته، که دوران سختی برای کشورومردم بود، به طرق مختلف ابراز داشته شده است و تلاش کردید تاشاید این کشتی طوفان زده به ساحلی آرام برسد، و بالاخره جایگاه معنوی و تاریخی شما در انقلاب و جمهوری اسلامی دلیل دیگری است برای مخاطب قراردادن شما، هر چند امروز خود مورد حمله و عتاب کسانی هستید که مصائب جاری کشور محصول اقدامات آنها می باشد.”

این حزب اصلاح طلب که چندی پیش مجوز آن از سوی دادگاه انقلاب ابطال و ادامه فعالیت آن غیرقانونی اعلام شد، در نامه خود همچنین آورده است: “پس از انتخابات حداقل قریب به صدنفر در خیابانها به شهادت رسیدند و هزاران نفر مضروب و مجروح بر جای ماندند… بعضی از آنها از ترس، فرصت درمان نیز پیدا نکردند و هنوز افرادی هستند که برای بیرون آوردن گلوله از بدن خود به دنبال پزشکی آشنا و محرم می گردند.”

جبهه مشارکت در نامه خود به رئیس مجلس خبرگان، آورده است: “علی رغم فضای سنگین تبلیغاتی و سرکوب همه منتقدان و معترضان، امروز باور عمومی بر مهندسی این انتخابات بیش از گذشته است”.

این حزب، “فشار عجیب و بی وقفه برای اینکه از زبان منتقدان و بخصوص زندانیان بی گناه، صحت انتخابات اعلام شود” را بهترین دلیل در اثبات این ادعا دانسته که “حاکمان نفوذ کلام خود را در جامعه از دست داده اند”.

جبهه مشارکت در ادامه، بخشی از قوه قضائیه را “در اختیار نهادهای نظامی و امنیتی” دانسته و افزوده است: “بازجویان وابسته به سپاه و وزارت اطلاعات رسما به زندانیان خود اظهار می کنند که قاضی هیچ کاره است و ما به او می گوئیم چه حکمی صادرکند”.

این تشکل در ادامه خواستار آن شده تا کمیته حقیقت یاب “رفتارهای خشن با زندانیان بی گناه” را بررسی و مشخص کند “به چه جرمی یک انسان شریف ماه ها در انفرادی نگه داشته می شود و به او گفته می شود تا وقتی نگویی در انتخابات تقلب نشده است از اینجا بیرون نمی روی و یا با نمایش صحنه اعدام ساختگی او را می شکنند”.

این حزب با انتقاد از سیاست هایی که آنها را موجب “منزوی شدن” ایران در جهان دانسته اظهار نظر کرده است: “تداوم چنین وضعی حتی اگر منجر به حوادث مهلک فوری نشود، سبب از بین رفتن همه پایه های پیش نیاز پیشرفت کشور می شود و همه دستاوردهای ایران را در سی سال گذشته از بین خواهد برد”.

نامه حزب مشارکت به هاشمی رفسنجانی، همزمان با دیدار رییس مجس خبرگان با جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها منتشر شد.

هاشمی در این دیدار گفت: “در دنیای امروز جوامع بشری به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد به زور چیزی را به مردم تحمیل کند، زمینه‌های تقویت عکس آن موضوع را فراهم کرده است. اکنون زمان انفجار اطلاعات است و نمی‌توان اطلاع‌رسانی را محدود کرد و باید زمینه را به نحوی فراهم نمود که مردم بتوانند با استفاده مطلوب از این ابزارها مسیر صحیح را پیدا کنند.”

وی افزود: “آینده را به دلیل رشد آگاهی در جامعه و وجود انسان‌های فرهیخته بسیار روشن می‌بینم هرچند ممکن است مشکلاتی در مسیر وجود داشته باشد.”

 

نامه ها به رفسنجانی

در حوادث پس از انتخابات، هاشمی رفسنجانی، مخاطب بسیاری از نامه های انتقادی احزاب و شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی بوده است. وی که پس از سخنانش در نماز جمعه 26 تیرماه سال گذشته – که آخرین نماز جمعه برگزار شده توسط وی بود – در قامت یکی از همراهان جنبش سبز ظاهر شده، موردخطاب نیروهای سیاسی قرار گرفت و با توجه به مسوولیت های اش در جمهوری اسلامی، بسیاری خواستار آن شدند که وی راهی برای برون رفت از اوضاع فعلی پیدا کند.

از جمله مهم ترین نامه هایی که برای هاشمی ارسال شده است، می توان به نامه سال گذشته مهدی کروبی در مورد رسیدگی به وضعیت کسانی اشاره کرد که در زندان ها مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته اند. مهدی کروبی همچنین در سال جاری و در استانه آغاز به کار مجلس خبرگان، نامه ای دیگر برای هاشمی رفسنجانی نوشت و از وی خواست خبرگان رهبری به وظیفه اصلی خود، که نظارت بر کار رهبری است، بپردازند.

یکی دیگر از نامه های مشهوری که به آدرس هاشمی رفسنجانی ارسال شده، نامه ای است که محسن کدیور خطاب به وی نوشت. کدیور در نامه تفصیلی خود با اشاره به برخی از سخنان و اعمال آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و مقایسه آن با قانون اساسی، اعلام کردکه براساس قانون اساسی، ادامه حضور وی در پست رهبری، تویجه قانونی و شرعی ندارد و از رییس مجلس خبرگان خواست که زمینه استیضاح و برکناری آیت الله خامنه ای را فراهم کند.

در این میان اصول گرایان و رسانه های وابسته به آنان، همواره به انتقاد از هاشمی پرداخته و این سئوال را مطرح کرده اند که چرا “فتنه گران نامه های خود را خطاب به هاشمی رفسنجانی می نویسند؟”

یکی از سایت های اصول گرا در این باره می نویسد: “[فتنه گران] هم می‌خواهند با نظام اسلامی، ولایت فقیه و شخص ولی‌فقیه مخالف و دشمن باشند، هم می‌خواهند در افکار عمومی مردمی که آنها را در انتخابات‌های متفاوت کنار گذاشته و منزوی کرده‌اند فعلاً باقی بمانند تا بعد ببینند چه می‌شود کرد و هم می‌خواهند هم چنان در بدنه‌ی تصمیم‌گیرنده حکومت ایفای نقش کنند! پس تنها راه، اتصال مدعیانه به رجال و مسئولین سیاسی و مذهبی حاضر نظام است.”

این سایت در ادامه می نویسد: “ایشان خود این عرصه را برای آنان بازکرده و با برخی از عملکردها و موضع‌گیری‌های ناصوابشان این چراغ سبز را نشان داده و این فرصت را ایجاد نمودند. همان‌طور که بیان شد، ایشان از شخصیت‌های مؤثر و از ارکان نظام بودند، البته هنوز هم شخصیت محترمی هستند و از هوش، سیاست و درایت ایشان این ضعف در مقابل حملات ضد انقلاب و نمایش چرخش بسیار بعید و دردآور بوده و هست. بی‌تردید هاشمی نیز مثل هر انسان و شخصیت دیگری نقطه ضعف‌ها و خطاهایی دارند که اگر تا نفس آخر مراقبت ننمایند، مثل هر فرد بی‌مراقبت دیگری، دچار عواقب دنیوی و اخروی آن خواهند شد. یکی از نقطه ضعف‌های ایشان از ابتدای انقلاب تا کنون این بوده و هست که همیشه گمان کردند که همگان بی فکر، بی سیاست، بی‌درایت، بی‌اطلاع و بی‌عرضه هستند و فقط ایشان هستند که می‌دانند و می‌توانند.”

به نظر می رسد نامه حزب مشارکت به هاشمی رفسنجانی و پیشنهاد این حزب برای تشکیل کمیته حقیقت یاب، همچون دیگر نامه هایی که خطاب به هاشمی نوشته شده است، بی پاسخ بماند. نکته مهم اما این است که آیا هاشمی باز هم در پشت پرده، از این نامه ها، می تواند استفاده کند؟