دشمن از جذب او ناامید شده بود

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» روایت‌های تازه از مرگ احمد رضایی

در حالی که مقامات امارات همچنان از تحویل دادن جنازه پسر محسن رضایی به خانواده او خودداری می کنند، رسانه های جناح حاکم، گمانه زنی های بیشتری  درباره مرگ او انجام می دهند.

سایت های خبری نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی در تحلیل های جدید خود از ماجرای درگذشت احمد رضایی، او را “فرزند ایران زمین” توصیف کرده اند که “تلاش دشمن برای جذب” او ثمری نداشت.

در همین راستا سایت بولتن نیوز که معمولا اخبار و تحلیل های ارکان مختلف سپاه پاسداران را منتشر می کند،می نویسد: “در سال های اخیر، دشمنان و محافل سیاسی و رسانه های آنها، تلاش بسیاری را به کار بستند تا از خروج احمد رضایی فرزند محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران  و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از کشور، در راستای منافع خود بهره ببرندو بهانه هایی برای تحت فشار قرار دادن نظام جمهوری اسلامی و مسوولان نظام  ایجاد کنند و خوراک هایی برای تحلیل های مسموم خود  داشته باشند، اما در تمام این مدت موفق نشدند که در اراده این فرزند ایران زمین خللی ایجاد نمایند و سرانجام که از تلاش های مذبوحانه خود خسته و ناامید شدند، و لقمه دندان گیری نصیب آنها نشد، تصمیم گرفتند که احمد رضایی را ترور کنند تا از این طریق فشار خود را بر مسوولان نظام و یاران انقلاب و نظام افزایش دهند.”

انتشار این دست مطالب درباره فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ ایران و عراق در حالی صورت می گیرد که احمد رضایی در سال 1377 با خروج از کشور و پناهندگی به آمریکا، به بیان تندترین اظهارات درباره نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن پرداخت.

او همچنین مصاحبه های متعددی با رسانه های گروهی انجام داد و در آنها سخنان تندی علیه دین اسلام، جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای و… بیان کرد.

 او از جمله در مصاحبه ای با بخش فارسی صدای آمریکا، آیت الله خامنه ای را به صدور دستور قتل تعدادی از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی که به قتل های زنجیره ای مشهور شد، متهم کرد و گفت که رهبر جمهوری اسلامی در این راه از مشورت هاشمی رفسنجانی بهره می برده است.

او همچنین گفت که مسئولیت سید محمد خاتمی، نشان دادن مخالفان نظام با هدف زمینه سازی برای حذف آنها است،و مسئله اصلی جوانان ایران نه با جمهوری اسلامی که با دین اسلام است.

احمد رضایی به خبرنگار صدای آمریکا گفت: “شما در زندان های ایران در خون قدم می زنید.”

محسن رضایی پس از این اتفاقات گفت که پسرش توسط افرادی که خود را کارمند ناسا معرفی می کردند “اغفال” شده است. او سخنان پسرش را محکوم کرد و گفت با او نیز مانند بقیه ایرانیان مطابق قانون رفتار خواهد شد.

با وجود این، احمد رضایی در سال 1384 و به دنبال پیگیری های پدرش و بخشش توسط مقامات ارشد جمهوری اسلامی بی سر و صدا به ایران بازگشت.

محسن رضایی اما یک سال بعد و در جریان یک برنامه تلویزیونی خبر بازگشت پسرش به کشور را تایید کرد. او گفت که پسرش “برای درمان” به آمریکا رفته و پس از یک سال به کشور خود بازگشته است.

علیرغم تمام این جنجال ها او در سال 1388 یک بار دیگر از کشور خارج شد و مجددا به آمریکا رفت. در این مدت اگر چه گزارشی از تکرار مواضع پیشین احمد رضایی در رسانه ها منتشر نشد اما گزارش های تایید نشده می گویند با بازگشت مجدد او به ایران هم موافقت نشد.

 

فرضیه ها

خبر درگذشت احمد رضایی در هتلی مجلل به نام گلوریا در شهر دوبی امارات متحده عربی در حالی منتشر شد که رسانه های جناح حاکم در ایران مانند روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس یا درباره این مسئله کاملا سکوت کرده اند و یا نهادهای امنیتی و جاسوی کشورهای خارجی و بخصوص اسرائیل را عامل آن معرفی می کنند. رسانه های اصولگرا به همین دلیل فرضیه خودکشی پسر محسن رضایی را که توسط پلیس دوبی مطرح شده رد می کنند.

سایت عماریون پیش از این نوشته بود که احمد رضایی توسط ماموران موساد (سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل) ترور شده است.

وب سایت جهان نیوز هم سه نظریه درباره دلیل احتمالی مرگ احمد رضایی مطرح کرده بود.

این سایت درباره نظریه اول، از قول منابع مطلع نوشته که پسر رضایی “در حال انجام فعالیتهایی علیه ضدانقلاب و دادن اطلاعات به نهادهای داخل کشور” بوده و در ماه های اخیر به خانواده اش گفته بود که جانش در خطر است.

جهان نیوز که متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس و از مقامات امنیتی سابق است، نوشته بود که این فرضیه “قوی ترین گمانه” است.

نظریه دوم علت مرگ احمد رضایی، را گرفتار شدن او در “پیچ و خم های عرصه تجارت” و قتلش به دست “اراذل و اوباش” معرفی می کند.

نظریه سوم نیز همان نظر مقامات پلیس دوبی درباره خودکشی احمد رضایی را مطرح می کند.

پیش از این و یک روز پس از اعلام خبر “مرگ مشکوک” پسر محسن رضایی، وب سایت رسمی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جزئیاتی درباره این واقعه منتشر کرد.

مهمترین نکته این گزارش این بود که پیکر احمد رضایی، پسر ۳۰ ساله فرمانده سابق سپاه پاسداران، “سه روز کف اتاق” هتل گلوریا افتاده بود.

همچنین بر اساس این گزارش، خانواده محسن رضایی در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته سعی کرده بودند با پسرشان صحبت کنند،اما موفق نمی شوند و در نتیجه نگران می شوند. سپس آنها یکی از آشنایان خود در دوبی را به هتل گلوریا می فرستند تا از وضع احمد اطلاعاتی کسب کند. هنگامی که این فرد  به هتل می رسد، “حضور پررنگ پلیس را در آنجا مشاهده می کند.”

در گزارش وب سایت رسمی محسن رضایی، این گفته مدیران هتل که جنازه، سه روز پس از فوت کشف شده، نشانه مشکوک بودن ماجرا تلقی شده، زیرا “احمد رضایی با هتل قرارداد داشته و مسئولان هتل می بایست هر روز اتاق را نظافت می کردند.”

این گزارش می افزاید که وقتی علی رضایی، برادر کوچکتر احمد، که برای تحویل گرفتن جنازه به دوبی رفته، از مدیران هتل علت نظافت نکردن روزانه اتاق را جویا شده اما “مسئولان هتل ضمن سر باز زدن از بیان حقیقت ماجرا، به پاسخهای غیرمنطقی و دور از توافق و قرارداد اکتفا کرده اند.”

اکنون اما سایت بولتن نیوز روایت جدیدی از مرگ احمد رضایی منتشر می کند.

به نوشته این سایت، تعدادی از رسانه ها و سیاست مداران غرب و مخالفان نظام، تلاش داشتند که احمد رضایی را جوانی ضعیف و بریده از نظام جمهوری اسلامی و مخالف نظام جلوه دهند، و حتی بعد از مرگ مشکوک وی، اعلام کردند که احتمال دارد وی ناامید و افسرده شده و خودکشی کرده باشد، در حالی که برخی شنیده ها حاکی است که وی قصد مراجعت به میهن و خانه خود را داشته است.

بولتن نیوز می افزاید: “برخی صاحب نظران معتقدند از آن جا که  تلاش دشمن در جذب احمد رضایی  ثمری نداشت زمانی که احساس کردند خوراک تازه ای برای دروغ ها و ترفندهای همیشگی و تکراری خود ندارند و نمی توانند افکار عمومی کشورهای غربی و مخالفان نظام را به  حاشیه سازی های جدید جذب کنند، برای جلوگیری از آبرو ریزی آمریکا و اسرائیل، تصمیم گرفتند که حذف فیزیکی را انتخاب کنند.”