این بار اسراییل متهم نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اصرار مقامات بر غیرعمدی بودن انفجار ملارد

هم‌زمان با افزایش تعداد کشته‌شدگان انفجار در پادگان نظامی سپاه، و در حالی که برخی مقامات و رسانه‌های غربی این انفجار را به سرویس های امنیتی اسراییل نسبت می دهند،مقامات جمهوری‌اسلامی اصرار دارند که اسراییل نقشی در این ماجرا نداشته است. این  در حالی است که پیش از این هر گونه ناامنی در کشوربه اسراییل نسبت داده می‌شد. در همین راستا ،حسن فیروزآبادی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح و مشاور آیت الله خامنه ای هم گفته این انفجارهنگام “انجام برخی کارهای تحقیقاتی” رخ داده است.

 

تاکید اسراییل؛ تکذیب جمهوری اسلامی

در روزهای گذشته رسانه‌های اسرائیلی و بین المللی، احتمال دست داشتن موساد در انفجار پادگان بیدگنه سپاه پاسداران در ملارد را مطرح کرده‌اند.

هفته‌نامه تایم به نقل از “یک منبع آگاه امنیتی غربی” با تایید دخالت موساد در این انفجار نوشت که “نباید ادعاهای حکومت ایران مبنی بر تصادفی بودن این انفجار را باور کرد”.

دیگر رسانه‌های غربی هم از مواردی چون انفجار سال 86 در یکی از مراکز موشکی واقع در تهران گرفته تا انفجار سال گذشته در تاسیسات مربوط به موشک‌های شهاب ۳ در خرم‌آباد و ترور دو دانشمند هسته‌ای در تابستان گذشته را به اسراییل نسبت می‌دهند.

 مقامات رسمی اسراییل در رد یا تایید این اتهام سخنی نگفته اند امایک روز پس از این انفجار، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل با ابراز خرسندی گفت  امیدوار است ایران شاهد رویدادهای بیشتری از این دست باشد.

اسراییل پیش از این چندین بار نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و با تهدید خواندن آن برای امنیت این کشور، از احتمال حمله محدود و پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران خبر داده بود. اسراییل پیش از این سابقه حملات این‌چنینی به تاسیسات هسته‌ای دو کشور سوریه و عراق را داشته است.

این بار اما این مقامات رسمی جمهوری اسلامی هستند که دست داشتن اسراییل در این انفجار را رد کرده‌ و با تکذیب «هر گونه خرابکاری»، آن را ناشی از جابه‌جایی مهمات دانسته اند.

حسن فیروزآبادی، در مراسم سومین روز جان‌باختگان این انفجار به صراحت گفت: “این حادثه و انفجار اخیر هیچ ربطی به آمریکا و اسرائیل ندارد و این جیغ‌ها و فریادها هم هیچ خللی در توان و قدرت انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌کند و نباید فریب آن را خورد”.

علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، نیز در این‌باره گفت: “دشمنان بیشتر از آنکه نشان دهند حادثه چیست، داستان‌سرایی کرده‌اند و حرف‌هایشان مهم نیست. آنها چه حادثه باشد چه نباشد دشمنی خود را ادامه می‌دهند”.

در جریان انفجار پادگان بیدگنه -ـ متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران ـ- در روز شنبه، تعدادی از پرسنل و فرماندهان ارشد این نهاد کشته و زخمی شدند. فرمانده سازمان جهاد خودکفایی و یکی از طراحان اصلی برنامه موشکی سپاه از کشته شدگان این حادثه بودند.

در ساعات ابتدایی این انفجار مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران، تعداد کشته‌شدگان را 27 نفر اعلام کرد، اما ساعاتی بعد گفت به دلیل ناخوانا بودن برگه فکس، اشتباه کرده و تعداد درست کشته‌شدگان 17 نفر  است.

اکنون اما خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، لیست‌های متفاوتی از نام جان‌باختگان را منتشر کرده‌اند. خبرگزاری مهر نام 21 تن را به عنوان کشته‌شدگان این حادثه اعلام کرده، در حالیکه ایرنا و فارس هر یک نام 19 تن را به عنوان جان‌باختگان منتشر کرده‌اند.

مقایسه تطبیقی نام کشته‌شدگان، نشان از حضور 36 نفر دارد که در آن صورت تعداد جان باختگان  افزایش می یابد.ضمن اینکه اعلام شده جنازه یکی از جان‌باختگان هم به دلیل “عدم شناسایی دقیق” تشییع نمی شود.

تشییع جنازه کشته‌شدگان این حادثه با حضور سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفت؛ مساله‌ای که نشان‌دهنده  اهمیت این حادثه است. وی همچنین به دیدار خانواده جان‌باختگان این حادثه  رفت.

 

علت انفجار

با وجود گذشت چند روز از زمان انفجار در این پادگان نظامی، هنوز دلیل این مساله از سوی مقامات جمهوری اسلامی اعلام نشده است. در روزهای نخست این انفجار مقامات امنیتی و نظامی اعلام کردند که دلیل این انفجار جابه‌جایی مهمات بوده است. پیش از این یکی از سربازانی که در این پادگان خدمت کرده، به “روز” گفته بود این پادگان از انبارهای اصلی و عظیم انواع موشک‌های شهاب بوده که توانایی رسیدن به اسرائیل و حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند.

پادگانی که به گفته حسن فیروزآبادی، در آن تحقیقاتی صورت می گرفته و این انفجار هم هنگام تحقیق روی یک سلاح جدید  روی داده است.

وی اعلام کرده که حسن تهرانی مقدم، فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران، در حال تحقیق “روی سلاحی کشته شد که می توانست علیه آمریکا و اسرائیل به کار رود”، اما انفجار اخیر “تولید این محصول را تنها برای دو هفته به تاخیر انداخته است”. وی اما توضیح بیشتری درباره این سلاح و تحقیقات مربوط به آن نداده است. پیش از این سردار موسوی، جانشین فرمانده سازمان جهاد خودکفایی سپاه هم اعلام کرده بود که تهرانی مقدم “تا لحظه شهادت مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود”.

در عین حال  سردار مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، با اشاره به سخنان ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، گفته است: “اسراییلی‌ها موجودات ضعیف و سخیفی هستند. در همین جا به اسرائیلی ها می گویم که از انفجاراتی نگران و گریان باشند که در بخش های مختلف اسراییل به گوش خواهد رسید”.

پیش از این برخی رسانه‌هااین احتمال را مطرح کرده بودند که انفجار در پادگان نظامی سپاه، به دنبال اطلاعات کسب شده از این مکان و از طریق «ویروس دوکو»، انجام گرفته ؛بر اساس این گمانه زنی ها  ویروس مزبور با شناسایی این پادگان نظامی، امکان حمله به آن را فراهم کرده است.