رفتار با خانواده رجایی را جبران کنید

نویسنده
شیرین کریمی

» نامه اعظم طالقانی به خامنه ای

دختر نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب ۵۷، با انتشار نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از آزار و اذیت خانواده علیرضا رجایی توسط بازجویان سپاه پاسداران، خواستار مداخله وی در این موضوع و جبران آن شده است. پیش‌تر یک زندانی عضو سازمان مجاهدین و ۱۱۷ روزنامه نگار نیز نسبت به رفتار دستگاه امنیتی و قضایی با خانواده این فعال ملی –ـ مذهبی هشدار داده بودند.

“افکار عمومی می پرسد که آیا وقایع شرمگین صورت گرفته در مورد دیگران نیز انجام شده است؟” این پرسش را دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی، با انتشار نامه ای سرگشاده از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده است. اشاره اعظم طالقانی به آزار و اذیت علیرضا رجایی توسط بازجویان و مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

دختر آیت الله محمود طالقانی ـ– نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب ۵۷ ـ– در این نامه می پرسد: “چگونه است که قوه قضائیه اینگونه مامورین خود را مختار رها ساخته که به خود جرات دهند در مدتی که این بنده صالح خدا دربند است با بی شرمی خانواده و خود او را با رفتار و گفتار زشت و اینگونه بی تقوا آزار و عذاب دهند؟ آیا اینان مامورانی هستند که سرخود عمل می کنند یا از جای دیگری دستور دارند؟”

بر اساس اخبار بازجویان جمهوری اسلامی در طی هفته ها و ماه ها اخیر به طور مرتب با همسر آقای رجایی تماس تلفنی گرفته و از او خواسته اند از این فعال ملی –ـ مذهبی جدا شود. مرضیه رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی، از اعضای ارشد زندانی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم – اخیرا گفته است: “آن بازجو گاهی روزی چند بار به همسر آقای رجایی تماس می گیرد و گاهی یک روز در میان، و حرف های شبیه این را می زند که مثلا آقای رجایی چه چیزی دارد که او به خاطرش صبر کرده است.”

ابوالفضل قدیانی زندانی ۶۷ ساله از چهره های سرشناس جنبش سبز که در زندان به سر می برد، اخیرا با انتشار نامه ای خطاب به آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه – با اعتراض به فشارها بر علیرضا رجایی و خانواده اش گفته بود: “مفاسد بازجویان شما روی شکنجه گران شاه و ساواک را سفید کرده است.”

این چهره سیاسی منتقد، در دوران شاه نیز ۴ سال در زندان بوده و شکنجه شده است. او که مسن‌ترین زندانی پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ به شمار می آید از سوی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به ۴ سال زندان محکوم شده است.

وی در نامه خود یکی از “بازجویان فاسد” اطلاعات سپاه با نام مستعار “اوسط” را مسئول ایجاد مزاحمت برای همسر علیرضا رجایی معرفی کرده و نوشته است: “وی که از ابتدای بازداشت غیرقانونی آقای دکتر علیرضا رجایی بار‌ها و بار‌ها به طرق مختلف مزاحم خانواده ایشان بوده و آن‌ها را تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار داده و بد‌ترین شرایط را برای خانواده محترم و مظلوم بوجود آورده.”

قدیانی تصریح کرده است: “اخیرا وقاحت و خباثت را بجایی رسانده که به همسر آقای دکتر رجایی گفته من ایشان را به زندان برازجان یا رجایی شهر تبعید می‌کنم و وقیحانه از وی خواسته از شوهرش طلاق بگیرد. “

علیرضا رجایی چهارم اردیبهشت ۱۳۹۰ به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی از سوی ماموران قضایی بازداشت شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.
رجایی که دارای دکترای علوم سیاسی است و مدیریت سرویس سیاسی روزنامه‌های اصلاح‌طلبی نظیر جامعه، توس، خرداد، نشاط و عصر آزادگان را در کارنامه خود دارد، در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود.

وی همچون بسیاری از نواندیشان دینی و فعالین مذهبی، آیت الله طالقانی را یکی از پدران معنوی خود می داند؛ کسی که دخترش در نامه به آیت الله خامنه ای از پیگیری ظلمی که در حق رجایی شده ابراز ناامیدی کرده است: “تا جایی که به یاد داریم کمتر دیده شده که که در چنین مواردی به جهت مصلحت اندیشی و برای حفظ حیثیت نظام به طور جدی رسیدگی شود و مجرم واقعی برای پاسخگویی به افکار عمومی تنبیه و مجازات گردد.”

با این حال اعظم طالقانی از ولی فقیه خواسته است تا این موضوع جبران شود: “از صمیم قلب از شما می خواهیم هر چه سریع تر با این بی اعتنایی ها نسبت به فجایع صورت گرفته برخورد جدی به عمل آورده شود و درصدد جبران آن برآییم، انشاالله.”

پیشتر ۱۱۷ روزنامه نگار و فعال مطبوعاتی نیز با انتشار نامه ای خطاب به قاضی القضات جمهوری اسلامی خواستار برخورد با متخلفان در پرونده علیرضا رجایی شده بودند. آن ها در نامه خود متذکر شده بودند: “اگر دستگاه قضایی در پرونده‌ی زنده‌یاد ستار بهشتی، وارد شده و بازجوهای مقصر در مرگ این شهروند را مورد پیگرد قضایی قرار داده، این خواست زیادی نیست که حریم خانوادگی و حقوق انسانی و شهروندی خانواده‌ی یک روزنامه‌نگار ـ که به هر دلیل در زندان است ـ از هر تهدید و تجاوز و خشونتی مصون بماند، و متخلفان و سوء استفاده‌گران از قدرت، مورد پیگرد قضایی قرار گیرند.”

این روزنامه نگاران همچنین در توصیف رجایی خاطرنشان کرده بودند: “آقای دکتر علیرضا رجایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و از همکاران پرسابقه، فرهیخته، وطن‌دوست و متدین ماست.”

علیرضا رجایی مدیر انتشارات گام نو است، وی در انتخابات مجلس ششم ۱۳۷۸ کاندیدای ائتلاف نیروهای ملی-مذهبی در تهران بود و بر اساس نتایج انتخابات در رده بیست‌وهشتم قرار گرفته و به مجلس راه یافت، اما پس از بازشماری آراء توسط شورای نگهبان، از فهرست نامزدهای منتخب حذف و جایش به غلامعلی حداد عادل سپرده شد.

وی در اسفند سال ۱۳۷۹ همراه با جمعی دیگر از فعالان ملی ـ مذهبی نظیر عزت‌الله سحابی، حبیب‌الله پیمان تقی رحمانی، هدی صابر، بازداشت و سپس در زمستان ۱۳۸۱ در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه شد.

به نوشته سحام نیوز دستگاه‌های ذیربط امنیتی و قضایی به نزدیکان رجایی گفته اند بازداشت وی در سال ۹۰  با پرونده محکومیت اش در سال ۸۲ ارتباط داشته است. علیرضا رجایی نیز مطابق حکمی دادگاه بدوی (شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی حداد)، به اتهام عضویت در ائتلاف نیروهای ملی ـ مذهبی و اقدام علیه امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی و نیز فعالیت تبلیغی علیه آن، به ۴ سال حبس و ۵ سال محرومیت از تمامی حقوق اجتماعی و حق عضویت در تشکل‌های سیاسی و نهادهای مدنی، محکوم شد.