سلام کابل! سلام تهران!

نویسنده

» صدا

 

رادیو پل از چند گردهمایی ساده در فضای اینترنت شکل گرفت. برگزاری جشن مهرگان و شب‌های شعر در کنار دیگر هم‌زبان‌ها از نخستین جرقه‌های ایجاد رادیو پل بود. بودن در فضای مجازی و گپ زدن با هم‌زبان‌ها در دیگرکشورها، سبب شد تا فراتر از مرزها بیاندیشیم. به این باور برسیم که نزدیک تراز آنیم تا مرزهای سیاسی دورمان نگه دارد.

اکنون رادیو پل آمده تا بگوید: بی‌مرزی مشترک! به گفته‌ی استاد رحمت نذری؛ از سخنوران شهیر تاجیکستان: “ما زبان مشترک نه؛ بل زبان واحد داریم”. ما آمده‌ایم تا با این زبان واحد به هم‌دیگرمان درود بفرستیم. آمده ایم بگوییم اگر کسانی توانسته‌اند با تعیین حدود، فاصله ایجاد کنند ما دلایل بزرگ تری برای نزدیکی داریم: حافظ ، سعدی ، مولانا ، جامی و هزاران هزار حرف مشترک که شاید سال‌هاست ناگفته مانده‌اند. رادیو پل می‌گوید: اگر کسی امروز در تهران به زبان فارسی سخن می گوید و دیگری در کابل یا دوشنبه فارسی می فهمد پس نمی‌توان این خط‌کشی‌های سیاسی را دلیل دوری دانست.

این رادیو به ابتکار و همت چند جوان فارسی زبان در چهار گوشه‌ی دنیا، بی پشتوانه‌ی مالی بیرونی بنیاد گذاشته شده و با شعار بی‌مرزی برای یک‌رنگی در پی کم‌رنگ کردن فاصله ها برآمده است. اگر فرامرزی بیاندیشیم؛ این مهم زیاد هم نمی تواند آرمان گرایانه باشد؛ کافی ست بگوییم، سلام کابل! سلام تهران! سلام دوشنبه!

صفحه فیسبوک رادیو پل

لینک شماره نخست پل

لینک ویژه‌نامه سعدی

لینک ویژه‌نامه همسایه‌ها

لینک ویژه نامه خیام

لینک ویژه نامه بامیان