رسایی و کاسبی جدید از طریق احضار وزرا

نویسنده
نازنین کامدار

» سومین کارت زرد به کابینه در یک ماه

با وجود گلایه حسن روحانی از اقدام مجلس در اتلاف وقت وزرای کابینه از طریق احضار مکرر آنها برای پاسخگویی، روز گذشته سومین وزیر کابینه او در یک ماه سومین کارت زرد را از مجلس اسلامی دریافت کرد تا عمق نارضایتی راستگرایان مجلس از وی روشنتر شود.

سومین وزیر دریافت کننده کارت زرد، علی جنتی وزیر ارشاد اسلامی و فرزند احمد جنتی بود که از سوی حمید رسایی، نماینده وفادار به محمود احمدی نژاد و باند مصباح به مجلس فراخوانده شده بود تا درباره “دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری در پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیر ضروری در پیش گرفته” توضیح دهد.

سئوالی که زمان طرح آن، با تذکر گرفتن نشریه ۹ دی که متعلق به حمید رسایی است متقارن شده بود و به اعتقاد آگاهان، خشم وی از وزارت ارشاد بی ارتباط با این موضوع نبوده است.

او البته بعد از ظهر دیروز نیز وزیر اطلاعات را درباره “اتهام زدن خاتمی( رئیس جمهور اسبق ایران) به نظام ” را به مجلس فراخواند و پس از شنیدن پاسخ های وزیر اطلاعات قانع نشد و مقدمات صدور کارت زرد چهارم را فراهم کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی، علی جنتی روز گذشته در صحن علنی مجلس و در پاسخ به حمید رسایی گفت: “سئوال آقای رسایی دارای دو بخش مربوط به تک خوانی خانم‌ها و روزنامه بهار است. همانطور که در گزارش کمیسیون فرهنگی نیز قید شده است بنده بدوا هیچ اظهارنظر ابتدایی نداشتم. منتهی به دنبال طرح برخی مسائل از طرف بعضی موسیقیدانان که نهایتا منجر به موضع‌گیری آیت‌الله مکارم شیرازی و طرح در جامعه شد، خبرنگاران از من این سئوال را پرسیدند که تک خوانی خانم‌ها چگونه است؟ بنده نظر برخی از علما را مطرح کردم به طوری که در فتاوی موجود قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی هیچ فرقی ندارد. مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. البته برخی از رسانه‌ها تلاش کردند که قسمت دوم را حذف کرده و تنها بگویند که تک خوانی اشکالی ندارد. این در حالی است که آنچه مشهور است قید مفسده‌انگیز است. آقای رسایی در سئوال خود این موضوع را مطرح کردند که هر نوع خوانندگی خانم‌ها مفسده‌انگیز است که این نظری قابل احترام است، اما ما معتقدیم برخی موارد مثل همان لالایی که در پایان تیتراژ فیلم مختار بود و برای آن هم اسفتسایی هم شد و گفتند که مشکلی ندارند، موارد دیگری هم هست”.

وی در مورد بخش دیگری از سئوال رسایی مربوط به روزنامه بهار نیز گفت: “مقاله‌ای در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد که به هیچ وجه این مقاله قابل دفاع نیست چون آنچه در مقاله آمده مخالف مذهب رسمی کشور است. این موضوع در هیات نظارت مطبوعات مطرح شد. در آنجا تصمیم بر این گرفته شد که این روزنامه توقیف شود. وظیفه وزارت ارشاد این بود که تخلف را به هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان مرجع تصمیم‌گیری ارجاع دهد که سرانجام نیز تصمیم اشد مجازات یعنی توقیف نیز گرفته شد. در این مورد آقای رسایی دو مورد را مطرح کردند اول این که چرا نظر بنده در جمع اعضای هیات نظارت این بوده که نباید روزنامه بهار توقیف شود؟ دیگر این که به اظهارنظر بنده در جایی دیگر استناد کرده که بنده نسبت به این توقیف اظهار تاسف کردم. طبق توضیح سردبیر روزنامه بهار توجهی به محتوای مقاله چاپ شده صورت نگرفته چون عنوان مقاله غلط‌ انگیز بوده که در مورد ولایت و رهبری امیرالمومنین بود و فکر می‌کردند مقاله‌ای در آستانه عیدغدیر آمده که باید چاپ شود اما بعد از چاپ متوجه خطایشان شده و بلافاصله مدیرمسوول روزنامه به خطا اذعان داشته و معذرتخواهی رسمی کرده است؛ به طوری که فردای آن روز نیز سه مقاله دیگر علیه آن مقاله چاپ شده منتشر شد. بعد از آن نیز مدیر مسوول روزنامه اعلام کرد که حاضر است خودش برای این خطای انجام شده روزنامه را برای مدتی تعطیل کند. پس این موضوع برای برخی اعضای هیات نظارت روشن بود که این کار عامدانه و عالمانه انجام نشده است. بر این اساس دو نظر در هیات نظارت وجود داشت که در نهایت منجر به توقیف روزنامه بهار شد. بنده برای این موضوع اظهار تاسف کردم که نباید به سمت توقیف روزنامه‌ها رفت”.

وی افزود: “ما تمام تلاشمان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که طبق وظیفه قانونی که به عهده‌مان گذاشته شده است پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلام باشیم. بنده باز هم تاکید می‌کنم که مقاله چاپ شده در روزنامه بهار به هیچ عنوان قابل دفاع نیست که بر همین اساس نیز سرانجام به توقیف روزنامه بهار انجامید. اگر احساس می‌شد که انتشار مقاله در روزنامه بهار عمدی بوده است که ممکن بود که حتی به لغو امتیاز روزنامه بهار بینجامد. قطعا ما اجازه نمی‌دهیم در حوزه مطبوعات به مقدسات نظام دینی ما توهین شود. آقای رسایی به این موضوع اشاره کرد که چرا از توقیف روزنامه بهار اظهار تاسف کردم. این موضوع بدان دلیل بود که وقتی روزنامه‌ای توقیف می‌شود حدود ۱۵۰ نفر بیکار می‌شوند. ما باید کاری کنیم که از جریمه‌های دیگر استفاده شود. یکی از پیشنهادات این بود که مدیرمسوول روزنامه بهار عوض شود که این تنبیهی بزرگ بود. با توجه به همین نگرش دیروز موضوع تخلفات نشریه ۹ دی در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد؛ روزنامه‌ای که متعلق به آقای رسایی است. در این روزنامه چهار مورد نشر اکاذیب، هفت مورد سیاه نمایی، یک مورد انتشار مطالبی علیه امنیت ملی و یک مورد توهین به مسوولان نظام با کشیدن کاریکاتور (وزیر ارشاد در حالی که دست در دست شیطان دارد)، منتشر شده است. طبق قانون این موارد به توقیف روزنامه باید بینجامد اما با این نگرش که باید توقیف کمتری انجام شود، روزنامه ۹ دی توقیف نشد. در مورد تک خوانی خانم‌ها حتی نمی‌توانیم یک مورد را ارائه کنیم که خانمی در جایی تک خوانی کرده است. ما مراقب هستیم و اجازه نمی‌دهیم در این مورد کار خلاف شرع و مفسده انگیزی انجام شود. تلاشمان بر این است که کاملا نظرات مجلس و دغدغه‌های نمایندگان در نظر گرفته شود.”

 به گزارش ایسنا، علی رغم توضیحات وزیر ارشاد اسلامی به دلیل اقناع نشدن رسایی این توضیحات به رای نمایندگان گذاشته شد و آن‌ها نیز با ۱۰۵ رای موافق، ۹۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر، رای به عدم اقناع از توضیحات وزیر دادند. آنها بدین ترتیب توضیحات وزیر ارشاد را قانع‌کننده ندانستند تا سومین کارت زرد مجلس نهم به دولت یازدهم داده شود؛ کارت زردی که از ۱۷ آذر تا ۱۷ دی ماه، سه بار به وزرا داده شده و نشان از سرشاخ شدن جدی طیف افراطی مجلس با دولت دارد.

اولین کارت زرد را نمایندگان در ۱۷ آذر به طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم دادند و در ۸ دی ماه ۹۲ نیز با قانع نشدن نمایندگان سئوال کننده، فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دومین عضو از کابینه روحانی بود که کارت زرد دریافت کرد تا دیروز که سومین کارت زرد به نام علی جنتی ثبت شد.

پس از پایان جلسه دیروز، حمید رسایی که از گرفتن تذکر برای نشریه اش خشمگین بود، به خبرگزاری “خانه ملت” گفت: “تذکرات هیأت‌نظارت بر مطبوعات با سؤال من از علی جنتی بی‌ارتباط نبود و تذکرات این هیأت به هفته‌نامه ۹ دی مسخره است. در این رابطه افرادی به من گفتند که باید سؤال خود از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را پس بگیری”.

سومین کارت زرد به کابینه یازدهم درحالیست که حسن روحانی دیروز نیز به طور تلویحی و در دیدار با استانداران از رفتار مجلس گله کرد و به نوشته ایرنا چنین گفت: “مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است. گرچه سئوالات فراوان و احضارهای زیاد ممکن است برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما نباید برنجیم و شیوه تعاملی‌مان را با مجلس از دست بدهیم.دولت، مجلس و قوای سه‌گانه با هم تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پیش ببرند و اختلاف بین سه قوه به صلاح کشور نخواهد بود. ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم، به قانون مصوب مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است احترام بگذاریم، به آن عمل کنیم؛ چراکه غیر از قانون‌گرایی، راهی پیش‌روی ما نیست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسیار مهم و طولانی دارد”.

با این حال حمید رسایی بعد از ظهر دیروز نیز در زمینه احضار وزرا فعال بود و اینبار محمود علوی را برای کارت زرد نامزد کرد.

در اینباره نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص جلسه دیروز این کمیسیون با علوی گفت: “سه سئوال از سوی نمایندگان مطرح شد که سئوال سوم را رسایی طرح کرد.وی سئوال کرد عملکرد وزیر محترم اطلاعات در خصوص مساله شنود به چه صورتی است؟ چون خاتمی در مصاحبه با مطبوعات گفته که از اینجانب شنود می‌شود و این اقدام غیرقانونی است. سئوال ما از وزیر این است که چنین اتهامی که از طرف خاتمی به نظام وارد می‌کند درست است یا خیر؟ علوی پاسخ داد که اطلاعات هیچگونه اقدامی به ویژه در حوزه شنود برخلاف قانون و بدون مجوزهای قانونی انجام نداده و نخواهد داد. پس از پاسخ وزیر رسایی از پاسخ قانع نشد.”

گفتنی ست حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده پیشین مجلس در تحلیل نحوه برخورد مجلس با دولت، تعدد کارت های زرد و احضار ها را ناشی از عزل و نصب ها در کابینه و نیز تعیین بودجه های استانی می داند. او پیش بینی کرده که به زودی کارت های قرمز و اخراج نیز در راه خواهند بود.