زندان به‌جای ترور، نتیجه افشای قتل‌های زنجیره‌ای است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پاسخ تاج‌زاده به پورمحمدی

گفت‌وگوی مصطفی پورمحمدی٬ از مسوولان اسبق وزارت اطلاعات با سایت اصول‌گرای “مشرق” درباره قتل‌های زنجیره‌ای٬ واکنش مصطفی تاج‌زاده را برانگیخت و بار دیگر این پرونده را نزد افکار عمومی و رسانه‌ها گشود. معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دولت اصلاحات، جایگزینی زندانی کردن فعالان سیاسی و مدنی با ترور آنان را نشانه “عدم امکان وقوع قتل‌ها بعد از افشای قتل های زنجیره‌ای” دانسته است.

پورمحمدی که در زمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای از مسوولان وزارت اطلاعات بود٬ در گفت‌وگو با مشرق٬ کارمندان نزدیک به اصلاح‌طلبان در وزارت اطلاعات را عوامل اصلی قتل‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: “افراد اصلی‌ای که در این قتل‌ها مسؤول مستقیم بودند، مشهورترین نیروهای چپ وزارت اطلاعات بودند و آدم‌هایش هم موجودند. افرادی که اعتراف کردند چهره های مشهور چپ در وزارت اطلاعات بودند”.

این سخنان پورمحمدی٬ با واکنش مصطفی تاج‌زاده رو‌به‌رو شد؛ وی که معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور در زمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای بود٬ با انتشار نامه‌ای تاکید کرد که در سال‌های گذشته، علاقه‌ای به باز کردن این پرونده نداشته٬ زیرا “آن چه را بیش از هر چیز مهم می دانستم، مقابله عملی با آن انحراف بزرگ در جمهوری اسلامی بود و خدای را سپاسگزارم که با اقدام تاریخی آقای خاتمی و پذیرش علنی مسئولیت آن قتل ها توسط وزارت اطلاعات، اگرچه توسط عده ای معدود و وابسته به مافیای قدرت، پرونده قتل‌های زنجیره‌ای برای همیشه بسته شد و چون رازی سربه مهر ماند، پس از آن دیگر کسی جرأت نکرد و نتوانست با گرفتن احکام غیابی، منتقدان یا مخالفان را به مرگ محکوم کند و حکم صادره را در نهایت پنهان کاری از چشم مردم، اجرا نماید”.

وی همچنین جایگزینی زندانی کردن فعالان سیاسی و مدنی با قتل آنان را٬ به دلیل عدم امکان وقوع قتل‌ها بعد از افشای قتل های زنجیره‌ای دانست و نوشت: “برای روشن تر شدن ابعاد انحراف واقعی قتل های زنجیره ای چند سؤال از آقای پورمحمدی دارم که امیدوارم با توجه به سوابق امنیتی و حضور هم زمانشان در دستگاه قضایی و دفتر رهبری و دسترسی کامل به اطلاعات کشور، به آن ها پاسخ داده موجب تنویر افکار عمومی شوند”.

تاج‌زاده خواستار آن شد که پورمحمدی درباره مسایلی چون سال آغاز قتل‌های زنجیره‌ای٬ آمران این قضیه٬ افرادی که احکام مرگ را به فلاحیان و سعید امامی می‌داده‌اند٬ تعداد قربانیان٬ دلایل عدم رسیدگی قوه‌قضاییه به پرونده قتل پرویز دوانی و مجید شریف و نظر پورمحمدی درباره سعید امامی و مقتولان پاسخ دهد.

بیش از سیزده سال پیش نیز٬ برخی از افراد نزدیک به اصول‌گرایان٬ ادعا کرده بودند که عوامل قتل‌های زنجیره ای٬ نزدیکان اصلاح‌طلبان در وزارت اطلاعات بوده‌اند. از جمله معروف‌ترین این افراد٬ می‌توان به روح‌الله حسینیان اشاره کرد که با حضور در یک برنامه تلویزیونی به نام چراغ٬ از سعید امامی با عنوان “شهید” نام برده و مقتولان را نیز مهدورالدم” معرفی کرده بود.

در زمان رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، برخی از مقامات بلندپایه وزارت اطلاعات بازداشت و به دست داشتن در این قتل‌ها متهم شده بودند. مشهورترین این افراد٬ سعید امامی بود که سال‌ها معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت. بنا بر ادعای مقام‌های جمهوری‌اسلامی٬ وی در زندان خودکشی کرد.

این در حالی است که بسیاری از نیروهای سیاسی درباره خودکشی وی اظهار تردید کرده و آن را منتسب به عواملی دانسته‌اند که مایل به پیگیری این پرونده نبوده‌اند.

پورمحمدی٬ در تازه‌ترین اظهاراتش بحث قتل‌های زنجیره‌ای را محملی برای اصلاح‌طلبان دانست که با استفاده از آن می‌خواستند وزارت اطلاعات را از نیروهای اصول‌گرا تصفیه کنند: “وقتی دولت دوم خرداد آمد طبیعی بود که تیم اصلاح طلبان دولت خاتمی نتوانند با گروه‌های اصولگرا کار کنند زیرا نقطه قوت وزارت اطلاعات از زمان تأسیس تا دوم خرداد این بود که وزارت اطلاعات از طیف‌های مختلف سیاسی بهره می‌برد… این داستان جزء پروپاگانداها و جوسازی‌هایی است که جریان چپ در کشور راه انداخت؛ این جریان، وقتی می‌خواست کسی را بکوبد باید یک بهانه و اتهامی برایش مطرح می‌کرد. یک عده را می‌گفتند تندرو است، یک عده ای راهم گفتند چماق دار است و بعدش هم داستان قتل‌های زنجیره ای درست شد. کنار گذاشتن من هم همزمان شد با رفتن آقای دری نجف آبادی”.

وی افزود: “چپی‌ها اگر از من و امثال من سندی داشتند آن را در بوق و کرنا می‌کردند و چیزهایی هم رویش می‌گذاشتند اما نه تنها بنده، بلکه خیلی از چهره ها و شخصیت‌ها و علمای ما را هم به این قتل‌های زنجیره ای منسوب کردند. اینکه با اجازه چه کسی بوده، چه کسی هماهنگی‌ها را انجام می‌داده و سعی کردند یک سناریوی بسیار گسترده ای را بسازند”.

در جریان قتل‌های زنجیره‌ای٬ سازمان قضایی نیروهای مسلح که مسوول بررسی این پرونده بود٬ قتل‌ها را تنها محدود به چهار مورد کرد. در همان زمان برخی از روزنامه‌نگارانی که پیگیر این پرونده بودند٬ نوشتند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای حداقل ۸۰ نفر کشته شده و برای به قتل رساندن افراد دیگر نیز٬ برنامه‌هایی نظیر سقوط اتوبوس حامل روشنفکران به دره اجرا شده بود.

افرادی نظیر عمادالدین باقی و اکبر گنجی٬ که پیگیرترین افراد در این زمینه بودند٬ از علی فلاحیان٬ دری‌نجف‌آبادی٬ محسنی اژه‌ای و مصباح یزدی به عنوان عواملی نام برده‌اند که به طور مستقیم در این قتل‌ها دست داشته‌اند.

عمادالدین باقی زمانی نوشته بود که سعید امامی و گروهی که مرتکب قتل‌های زنجیره‌ای شدند٬ قاتلان سیداحمد خمینی٬ فرزند آیت‌الله خمینی٬ بنیان‌گذار جمهوری‌اسلامی نیز هستند.

در آغاز پیگیری پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، آیت الله خامنه ای، آمران و قاتلان را منتسب به عوامل خارجی کرده و خواستار آن شده بود که روابط آن‌ها با سیستم‌های جاسوسی بیگانه کشف شود.