رد بودجه 91 یک روز هم طول نکشید

نویسنده
حسین محمدی

یک روز پس از ردّ کلیات لایحه بودجه سال ۹۱ در کمیسیون تلفیق مجلس هشتم٬ علی لاریجانی در این کمیسیون حاضر شد تا با ابلاغ “توصیه” رهبر جمهوری‌اسلامی٬ کلیات این لایحه مجددا به رای گذاشته و توسط نمایندگان تصویب شود.

به گفته موسی قربانی٬ از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس دلیل تصویب کلیات لایحه بودجه٬ حضور علی لاریجانی در جلسه این کمیسیون و سخنان وی درباره “شرایط کنونی کشور” و “توصیه‌های رهبری” بوده است؛ کمیسیون تلفیق مجلس پیش از این لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت را به هشت دلیل رد کرده بود.

یکی از نمایندگان مجلس درباره دلایل رد این لایحه گفته بود: “یکی به دلیل اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه نیامده بود، دوم نرخ ارز در لایحه معلوم نبود، سوم به دلیل اینکه درآمدهای لایحه واقعی نبود، چهارم سقف بودجه مشخص نبود، پنجم میزان انتشار اوراق مشارکت مشخص نبود و ششم به دلیل اینکه توزیع بودجه بر اساس شاخص‌های کلان مورد اعتراض نمایندگان مخالف کلیات لایحه بودجه قرار داشت”.

موسی‌الرضا ثروتی همچنین تعدد طرح‏های جدیدی که “علی رغم مخالفت نمایندگان در لایحه بودجه گنجانده شده است” و همچنین نبود “جدول مصرف ارزی در پیوست لایحه بودجه” را از دیگر دلایل رد کلیات لایحه بودجه بر شمرده بود.

با این‌همه اما، در جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق٬ علی لاریجانی حضور یافت و گفت: “ممکن است برخی از شما به مواردی از احکام لایجه بودجه ایراداتی داشته باشید، ولی مصلحت این است که در شرایط کنونی، این کمیسیون به کلیات لایحه بودجه رأی موافق دهد”.

پیش از آغاز بررسی دوباره لایحه بودجه در جلسه کمیسیون تلفیق، آیین‌نامه داخلی این کمیسیون نیز برای اصلاح به رأی گذاشته شد و ۲۰ نفر از ۳۴ عضو حاضر کمیسیون با این اصلاح موافقت کردند.

در چارچوب آیین‌نامه کمیسیون تلفیق مجلس، برای رأی‌گیری دوباره کلیات بودجه کشور، یک سوم اعضا باید درخواست رأی‌گیری مجدد می‌کردند و این درخواست، در صورت موافقت سه‌چهارم اعضا به تصویب می‌رسید، اما با اصلاحیه‌ای که امروز تصویب شد، دریافت دو سوم آرای موافق افراد حاضر برای رأی‌گیری دوباره در این کمیسیون کافی بود.

لایحه بودجه ۹۱ از همان آغاز جنجال‌ساز شده بود. این لایحه با دو ماه تاخیر به مجلس ارائه شد و نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که به دلیل انتخابات مجلس نهم٬ کار بررسی آن به سال آینده موکول خواهد شد.

تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس٬ با واکنش برخی از نمانیدگان و همچنین علی لاریجانی٬ رییس مجلس مواجه شده بود. نمایندگان مجلس درباره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه٬ به دولت “اخطار قانون اساسی” داده بودند. علی لاریجانی نیز این تاخیر را “تخلف” دانسته و گفته بود که این تاخیر باعث مشکل در زمان بررسی این لایحه خواهد شد.

آن زمان برخی از نمایندگان مجلس گفته بودند که به دلیل این تاخیر “لایحه بودجه به صورت دو دوازدهم یعنی تا پایان اردیبهشت سال ۹۱ تصویب خواهد شد تا در اوایل سال آینده مجلس با تأمل بیشتر کل لایحه بودجه را تصویب کند”.

پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس نیز٬ نمایندگان انتقادات تندی را نسبت به آن مطرح کرده بودند. احمد توکلی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود که آنچه توسط دولت دهم به مجلس ارائه شده، “اصلا بودجه نیست” و در حقیقت یک مجموعه “درهم و برهم” است که نه با علم، نه با واقعیت و نه با قانون همخوانی دارد.

وی همچنین اضافه کرده بود که این لایحه “از جهت نقض قوانین بودجه ریزی و عدم رعایت قوانین، حیرت آور است”.

محمود احمدی‌نژاد اما در هنگام تقدیم این لایحه به مجلس٬ بودجه سال ۹۱ را یک بودجه “انقباضی” خوانده بود که “مبتنی بر پیش بینی‌های نسبتا دقیق از شرایط بین المللی، بازار، و قیمت نفت” در سال جدید است. رقم این بودجه نیز ۵۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.