فیلم

نویسنده
مرضیه حسینی

معرفی فیلم های روی پرده سینماهای ایران

سینمای طنز و مفاهیم رو به زوال

 

 

از ما بهترون

کارگردان : مهرداد فریدی

بازیگران : رضا عطاران، الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، ارژنگ امیر فضلی، مریم امیرجلالی، مریم سعادت،  بیژن بنفشه خواه، برزو ارجمند، نادر سلیمانی وامیر رضا زرین بخش

خلاصه فیلم:  احسان روزنامه‌نگاری است که تا کنون هر چه نوشته، مورد توجه مردم واقع نشده است. تا این که بر خلاف رویه معمولش، سلسله گزارش هایی را می‌نویسد که کاملا عامه پسند است. موضوع گزارش درباره رمالی است. انتشار این گزارشها اگرچه احسان را به عنوان روزنامه نگاری موفق سر زبانها می‌اندازد اما رفته رفته او را دچار دردسرهای عجیب و غریبی می کند.  در دل این دردسرها دختری به نام نسیم در مسیر او قرار  می گیرد.

 مهرداد فریدی خود سابقه کار روزنامه نگاری  دارد. و رضا عطاران چهره مورد اعتمادی ست که بسیاری را به سینما بکشاند.

 

یک جیب پر پول

کارگردان: قدرت الهه صلح میرزایی

 بازیگران : سیدجواد رضویان، رضا شفیعی‌جم، آناهیتا همتی، شهره لرستانی، یوسف صیادی، محسن قاضی مرادی، احمد پورمخبر، روح اله مفیدی، سیدرضا حسینی

دختری جوان و پولدار که خواستگاران زیادی دارد مجبور است از میان این همه خواستگار کسی را انتخاب کند که او را تنها به خاطر خودش و نه فقط پولش بخواهد.

فروش نسبتا مناسب این فیلم نشان از اقبال عمومی دارد و این در حالی است که بسیاری از منتقدین همچون “ امیر قادری ” این فیلم را در پایین ترین سطح ارزشیابی های خود دانسته اند. با وجود چنین تضادی میان اندیشه منتقدین و اقبال عمومی تنها یک نتیجه گیری وجود دارد و آن این که سینمای کمدی مفر مفیدی برای فرار از دنیای واقعیات نه چندان کمدی زندگی اجتماعی افراد است اما محتوای این ‍ژانر در حال نزول است.    

 

یک اشتباه کوچولو

 کارگردان: محسن دامادی

با حضور: امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، مریلا زارعی، شیلا خداداد، روشنک عجمیان ومژگان بیات در گروه آفریقا اکران می‌شود.

خلاصه فیلم:

داستان دو شخصیت جامعه معاصر را روایت می کند که از دو طبقه اجتماعی کاملاً متفاوت هستند. آنها در شرایطی ناگزیر به جابجایی جایگاهشان می شوند. این تغییر جایگاه منجر به بروز موقعیت ها و واکنش های طنز می شود.

فیلم با نگاهی به طبقات اجتماعی جامعه محوریتی طنز دارد..

فاصله

کارگردان: کامران قدکچیان

بازیگران: الناز شاکردوست، فرامرز قریبیان و پژمان بازغی

خلاصه فیلم:  فیلم درباره زنی است که به دنبال شوهرش به تهران می‌آید اما در پی جستجو و پیدا کردن او دچار حوادثی می‌شود. این فیلم در گروه «آزادی» اکران می شود.

در فیلم از سازهای موسیقی سنتی با اجرایی مدرن استفاده شده است و تنش درونی شخصیت ها را نشان می دهد. قدکچیان درباره علل ساخت این اثر سینمایی گفت: “همه فیلم های من نشات گرفته از اجتماع است. در هر فیلمی که از مردم الهام گرفتم و اثری سینمایی ساختم، خوشبختانه از مردم جواب گرفتم”


کارناوال مرگ

کارگردان : رضا اعظمیان - حبیب‌اله کاسه‌ساز

بازیگران: فرامرز  قریبیان، بهرام رادان، الناز شاکردوست، میرطاهر مظلومی، حسین سحرخیز، و ژاله علو.

خلاصه فیلم: داستان فیلم درباره یک قاتل زنجیره ای است که به دلیل مرگ همسر خود تصمیم به قتل زوج‌های جوان می‌گیرد.

کاسه ساز که تا پیش از این تجربه کارگردانی را نداشته است ازاولین انتخاب خود اظهار رضایت دارد. بنا به اظهارات وی که یکی از نوادر اتفاقات سینمایی است، پس از آنکه بیش از نیمی از فیلم جلو رفته بود، وی نمی تواند با کارگردان ادامه همکاری دهد و تصمیم می گیرد خود در مقام کارگردانی حضور یابد.

 این فیلم پس از گذشت سالها از ساختش در گروه «استقلال» اکران شد. این فیلم با نگاهی روانکاوانه و جامعه‌شناسی محیطی به رفتارهای ناهنجار ترافیکی می‌پردازد.

فیلمی در ژانری پلیسی- حادثه ای قرار گرفته است.

با آنکه بیش از دوهفته از اکران مجموعه فیلم های سینمایی فوق می گذرد، اما هنوز در آخرین روزهای تابستان توانسته اند مخاطبان نسبتا زیادی را به سینما بکشانند که تصور می رود موضوع طنز اکثریت آنها به این امر منجر شده است.