برنامه فضایی یا فیلم کمدی؟

نویسنده

» نگاه پاریزین به فعالیت های فضایی ایران

ژولی رنیه

ارسال یک میمون به فضا، وعده اعزام انسان به فضا تا سال ۲۰۲۰، پروژه های ماهواره ای… جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر، علی رغم تحریم های بین المللی کارآمد، اخبار پرهیاهویی را اعلام کرده است. با این حال، ناظران بیش از پیش وجود یک برنامه فضایی واقعی را زیر سؤال می برند. بدتر آنکه از دید سازمان ملل، برنامه فضایی ایران تنها برای مخفی نگاه داشتن برنامه اتمی این کشور مورد استفاده دارد.

 

بازگشت میمون از فضا: حقه بازی

حکومت ایران هفته گذشته با اعلام خبر ارسال یک میمون به فضا تعجب همگان را برانگیخت. به گفته کاربران اینترنتی و کارشناسان، تصاویر منتشر شده قبل و بعد از این سفر فضایی نشان از دو میمون کاملاً متفاوت داشت. میمونی که روی اولین عکس مشخص بود، دارای موهای روشن و چیزی شبیه به یک خال گوشتی روی چشم راستش بود. ولی میمونی که گفته می شود به زمین بازگشته دارای موهای تیره تر است و خال گوشتی نیز محو شده.

از دید بسیاری از ناظران که خاطرنشان می کنند هیچ فیلمی از بازگشت این موشک منتشر نشده، بی شک این سفر پایان غم انگیزی برای میمون کوچک داشته است. فرضیه دیگر این است که ایران هرگز هیچ میمونی، چه سفید چه قهوه ای، به فضا نفرستاده. دولت تهران با حالتی ابهام آمیز اعلام کرد که برخی از تصاویر مربوط به میمون های دیگری است که برای این سفر فضایی انتخاب شده بودند.

 

احمدی نژاد، رییس جمهوری در فضا؟

خبر دیگری که در ارتباط با برنامه فضایی اعلام شد بسیار خنده آور بود. محمود احمدی نژاد روز دوشنبه گفت که آماده است “به عنوان اولین ایرانی به فضا فرستاده شود”. او همچنین با اشاره به تحریم های اقتصادی بین المللی گفت: “من حاضرم خودم را به فروش و مزایده بگذارم و ارز آن را برای فعالیت‌ های فضایی بدهم.”

این حرف بلافاصله در سراسر اینترنت دستمایه خنده شد. یکی از کاربران اینترنت در توئیتر می نویسد: “اگر او بتواند آنجا بماند، جهان راحت خواهد شد.” و دیگری می پرسد: “ایران می خواهد میمون دوم را هم به فضا بفرستد؟”

 

سازمان ملل شوخی ندارد

ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که اگر ایران به واقع میمونی را به فضا فرستاده باشد، یکی از قطعنامه های سازمان ملل را که به برنامه بالستیکی این کشور مربوط می شود نقض کرده. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دراین خصوص گفت: “پرتاب هرگونه موشک به فضا که بتواند شیئی را در مدار زمین قرار دهد، به طور مستقیم به گسترش موشک های بالستیکی دوربرد مربوط می شود.” او خاطرنشان کرد: “قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل هرگونه فعالیتی در زمینه موشک های بالستیکی قادر به حمل کلاهک های هسته ای را برای ایران ممنوع کرده است.” درحقیقت، بسیاری از مقامات غربی این مأموریت فضایی را پوششی برای برنامه بالستیکی این کشور می دانند.

منبع: پاریزین، ۴ فوریه