گزارش ♦ یاد یاران

نویسنده
مهیار رحمانی

farhadb.jpg

شصت‌ و چهارمین سال ‌روز تولد زنده ‌یاد فرهاد مهراد این هفته، با حضور هنرمندان و جمعی از دوستان و علاقمندان موسیقی کشور در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

جشن تولد 64 سالگی فرهاد

برای یک صدای همیشه

این مراسم با نمایش فیلمی درباره‌ی فرهاد آغاز شد؛ در این فیلم بهزاد فراهانی، بازیگر سینما و تئاتر، درباره‌ی این خواننده عنوان می‌کرد که بهترین نوع فردیت خلاق را که در شخصیت افرادی محدود ممکن است وجود داشته باشد، او داشت.

پس از پخش قسمت‌هایی از فیلم “رضا موتوری”، مسعود کیمیایی در این مراسم گفت: “پس از این فیلم همکاری اسفندیار منفردزاده و فرهاد مهراد بیشتر شد، این‌دو بر گردن موسیقی پاپ معترض در ایران حق بزرگی دارد.”

در ادامه، دو گروه موسیقی به رهبری فردین خلعت‌بری و بابک طهماسب‌پور به اجرای قطعاتی از فرهاد پرداختند.

یحیی شریعت‌نیا، وکیل خانواده فرهاد به ارایه گزارشی درباره‌ی وضعیت حقوق فرهاد مهراد وخانواده او پرداخت وگفت: “هم اکنون چالش‌هایی میان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که دلیل روشن و ساده آن تضییع حقوق مادی و معنوی فرهاد مهراد است.”

وکیل خانواده فرهاد مهراد از همه کسانی که اثری از فرهاد مهراد در اختیار دارند که گمنام باقی مانده است، د رخواست کرد آن را در اختیار موسسه فرهنگی، هنری خانه فرهاد که رسما به ثبت رسیده است، قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به آنچه آن را «جایزه فرهاد» عنوان کرد و گفت: همه کسانی که موسیقی، شعر، آهنگ یا صدایی از کارهای فرهاد را تهیه کرده‌اند می‌توانند به دبیرخانه مربوط به جایزه فرهاد در خانه فرهاد ارایه دهند و این خانه علاوه بر حمایت‌هایی که نسبت به انتشار یا توزیع آن آثار خواهد داشت جایزه‌ای نیز در نظر می‌گیرد.

در ادامه تصاویری از عکس‌هایی از عباس رزاقی، دوچرخه‌سواری که به نشانه‌ی صلح و دوستی از سوی مسوولان ورزشی ایران در طول 25 سال دور دنیا سفر کرده است، نشان داده شد که در میان این عکس‌ها، عکس مقبره فرهاد در پاریس که توسط وی گرفته شده بود، به‌نمایش درآمد.

عباس رزاقی پس از نمایش این عکس‌ها گفت: “یکی از دل‌مشغولی‌های من در طول این 25 سال سوت زدن آهنگ‌های فرهاد بوده است.”

در ادامه‌ی این مراسم ویدیوکلیپی از عکس‌هایی فرهاد مهراد، صحنه‌های جنگ تحمیلی ایران گرفته بود و با آهنگ «کوچه» فرهاد نمایش داده شد. هم‌چنین فیلمی کوتاه ساخته بهروز غریب‌پور با بازی محمد حاتمی به‌نمایش درآمد و سپس غریب‌پور متنی را درباره‌ی فرهاد خواند.

در این مراسم سالن مملو از جمعیت بود. و برخوردی جالب که این برخورد خود خاطره شد. همسر فرهاد قصد داشت روی صندلی بنشیند. اما صندلی ها پر بود. او سئوال کرد چه کسی شما را دعوت کرده است؟ مرد روی صندلی گفت: “فرهاد من را دعوت کرده است. من به عشق فرهاد آمده ام.”

مراسم سالروز تولد فرهاد مهراد با اجرای سیف‌الله صمدیان برگزار شد.

در حالی این مراسم در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد که جمعی از علاقمندان وی برگزاری این مراسم را از طریق مانیتورهایی که در تالار ناصری و راهروهای طبقات اول و دوم نصب شده بود، دنبال می‌کردند.