حکومت تهران عامل نا آرامی است

نویسنده
پاخینا ۱۲

» نگاه نشریه آرژانتینی به عدم همکاری ایران

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران درخواست آمریکا برای همکاری در مبارزه علیه دولت اسلامی را رد کرده، ولی واشنگتن این ادعا را تأیید نکرده و درعین حال اظهار داشته که مایل است با تهران در هر زمینه ای به جز نظامی همکاری کند. خامنه ای در کانال خبری تلویزیون دولتی ایران گفت: “در اولین روزهای فعالیت داعش، آمریکایی ها ازطریق سفیر خود در عراق خواستار همکاری با ما شدند. من این همکاری را رد کردم، زیرا دستان آنها آلوده است.” اظهارات او درحالی بیان می شد که دیپلمات های بیش از ۲۰ کشور در یک کنفرانس بین المللی در پاریس گردهم آمده بودند تا نسبت به پیشروی دولت اسلامی به راه حل برسند.

نه ایران و نه متحدش سوریه، که دارای بیشترین خطوط مرزی با عراق هستند، به این کنفرانس دعوت نشده بودند و این درحالی است که گروه دولت اسلامی، فعال ترین گروه مسلح مخالف با سوریه محسوب می شود، و ایران به عنوان یک کشور شیعه، دشمن طبیعی گروه های افراط گرای سنی است. با اینکه مواضع واشنگتن و تهران علیه دولت اسلامی دارای نقاط مشترک بسیاری است، ولی مواضع دو طرف درخصوص سوریه در دو جهت کاملاً متفاوت پیش می رود. ایالات متحده از اپوزیسیون سوریه علیه بشاراسد حمایت می کند و ایران حامی اصلی دولت دمشق است.

خامنه ای هفته پیش طی مصاحبه ای در بیمارستان گفت که وزیر خارجه آمریکا [جان کری] نیز “شخصاً” از وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، درخواست همکاری نموده و “او نیز این همکاری را رد کرده”.

به گفته خامنه ای، دلیل رد همکاری ازسوی کشورش این است که “هدف ایالات متحده برای مبارزه علیه داعش این است که حضور نظامی خود را در منطقه حفظ کند”. او خاطرنشان ساخت که “یک مداخله جدید ازسوی آمریکا می تواند همان مشکلاتی را در عراق رقم بزند که طی ده سال اخیر شاهدشان بودیم”.

بالاترین مقام سیاسی و مذهبی ایران در ادامه گفت: “اکنون دروغ می گویند و ادعا می کنند که ما را برای شرکت در ائتلاف دعوت نکرده اند، درحالی که ایران از همان ابتدا اعلام کرده بود که مخالف حضور در این ائتلاف است.” جان کری در حاشیه کنفرانس پاریس به روزنامه نگاران گفت که همکاری سیاسی [نه نظامی] با تهران را در مبارزه علیه دولت اسلامی مردود نمی داند و اظهار داشت که مذاکراتی در این زمینه انجام شده. او از تأیید یا تکذیب اظهارات خامنه ای خودداری کرد. کری در منزل سفیر آمریکا در پاریس به گروه کوچکی از روزنامه نگاران گفت: “من همچنان امکان انجام مذاکرات سازنده را باز می گذارم.” او در ادامه افزود: “نمی خواهم وارد یک فاز گردشی بشوم. فکر نمی کنم که این شیوه سازنده باشد.” ماه گذشته ایالات متحده مواضعی از دولت اسلامی را در عراق بمباران کرد و هفته گذشته اعلام نمود که این حرکت را در سوریه نیز انجام خواهد داد.

منبع: پاخینا ۱۲ ، ۱۷ سپتامبر