هفتمین قطعنامه علیه ایران در دوران احمدی نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» امروز در شورای امنیت رای گیری می شود

همزمان با افزایش هشدارها از احتمال وقوع حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متن پیش نویس قطعنامه آمریکا و عربستان درباره تلاش جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا را دریافت کرد و قرار است امروز درباره آن رای گیری شود.

بنا به گزارش رویترز و به نقل از ایسنا، عبدالمحسن الیاس سخنگوی نمایندگی عربستان در سازمان ملل درباره محتوای پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران گفته است:” پیش نویس این قطعنامه از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد می خواهد توطئه ترور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در آمریکا را محکوم کنند”.

 مقامات قضایی آمریکا چندی پیش برخی از عناصر جمهوری اسلامی را به دست داشتن در توطئه کشتن سفیر عربستان در واشنگتن و انفجار در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل متهم کرده بودند. منصور ارباب سیار به همراه غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران هستند، متهم‌اند که در صدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر، عادل الجبیر، سفیر عربستان درآمریکا را ترور کنند.

بر اساس گزارش رسانه های بین المللی،  برای انجام این عملیات در آمریکا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به حساب یک عضو کارتل مواد مخدر مکزیک فرستاده شده که وی مامور مخفی مواد مخدر آمریکا بوده است. این مبلغ بخشی از پیش پرداخت یک و نیم میلیون دلاری جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن سفیر عربستان بوده است.

تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران که از قضا موضوع آن با پرونده هسته ای و فضای پرتلاطم جاری درباره احتمال حمله غرب به تاسیسات اتمی ایران بی ارتباط است، چالش دیپلماتیک جدیدی برای جمهوری اسلامی محسوب می شود.

جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته از زبان تمامی مقامات سیاسی و نظامی خود، در مورد “نابود شدن حمله کنندگان به ایران” هشدار داده است؛ در همین راستا روز گذشته در یک همایش حکومتی از بسیجیانی که تمایل خود را برای انجام “عملیات استشهادی” اعلام کرده بودند، ثبت نام شدتا در صورت حمله به ایران، این افراد پایگاه های سیاسی و نظامی آمریکا و اسرائیل را در سراسر جهان مورد هدف قرار دهند.

در همین حال، در واکنش به این  بحران جدید بین المللی، که مقدمات آن روز گذشته در قالب ارائه پیش نویس یک قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل فراهم شد، مقامات دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی موضع گیری کرده اند.

بنا به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت ، علی اکبرصالحی، وزیر امورخارجه که پیش از این سمت، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بود، روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با اتخاذ رویکردی مصالحه جویانه گفته ست که “اگر چند بند این قطعنامه تغیر کند، ایران نیز آنرا امضاء خواهد کرد”.

او افزوده است:“ما از مدعیان مبارزه با تروریسم هستیم، در این ارتباط پیشتاز هستیم و چند ماه پیش نیز یک نشست بین‌المللی در تهران در این زمینه برگزار کردیم بنابراین در مورد بخش عمده‌ای از پیش‌نویس قطعنامه ما هم اتفاق نظر داریم و می‌توانیم از امضاکنندگان آن قطعنامه باشیم؛ اما در یکی دو بند اشاراتی به موضوع سناریوی اخیر آمریکا شده که اگر آن حذف شود و یا تعدیل شود می‌تواند پیش‌نویس مورد توافق جمع کثیری از کشورهای عضو سازمان ملل باشد”.

او اینچنین ادامه داده است:” با توجه به تلاش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد فضای دوستی و صلح و ثبات در منطقه و هم‌چنین ایجاد یک فضای مناسب صحیح بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی انتظار نمی‌رفت که عربستان سعودی و آمریکا دست به چنین پیشنهادی بزنند و در کنار قرار گرفتن عربستان و آمریکا در اذهان امت اسلامی امری شایسته نیست که آن هم بخواهند علیه کشور اسلامی دیگری اقدام کنند. سیاستمداران سعودی باتجربه هستند و با توجه به تلاش‌های ما برای نزدیکی دو کشور امیدواریم که سعودی‌ها به این اقدام سیاسی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند تا وضعیت از این که هست بغرنج‌تر نشود و دوست نداریم که روابط عربستان و ایران از این که هست بغرنج تر شود. ما تلاش داریم سوء تفاهم‌ها را رفع کنیم و امید است تا موقعی که فرصت هست آن‌ها اقدام به اصلاح یک دو بند پیشنهادی در پیش‌نویس قطعنامه مبارزه با تروریسم بکنند و اگر این اتفاق بیفتد ما هم از امضاکنندگان آن خواهیم بود”.

سخنان صالحی درحالی بیان شده که مهدی خزائی،  نماینده دائم  جمهوری اسلامی در سازمان ملل، آنطور که آفتاب گزارش داده ،در نامه ای شدید اللحن خطاب به بان کی مون، درباره تبعات تصویب قطعنامه جدید علیه ایران هشدار داده است.

او در این نامه  نوشته است:” آمریکا با ارایه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که صرفا بر مبنای ادعاهای نادرست علیه یک عضو دیگر سازمان ملل متحد شکل گرفته، هیچ هدفی جز پیشبرد سیاست‌های کوتاه‌بینانه خود از طریق استفاده ابزاری از مجمع عمومی این سازمان ندارد. رویه مجمع عمومی سازمان ملل در طول حیات خود این‌گونه نبوده که اجازه دهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای بر مبنای ادعاهای بی‌اساس ارایه شود و یا مورد توجه قرار گیرد”.

وی افزوده است:” چنانچه مجمع عمومی این سازمان اجازه دهد هر پیش‌نویس قطعنامه‌ای در خصوص هر مساله نامربوطی مورد توجه قرار بگیرد، مشابه آن‌چه که توسط آمریکا پیشنهاد شده است، در آینده این ارگان اصلی سازمان ملل متحد به جای این‌که مکانی برای ارتقاء انسجام و همبستگی دولت‌های عضو باشد، به محلی برای طرح ادعاهای بی‌اساس تبدیل شده و پیش‌نویس قطعنامه‌های بی‌شمار دیگری در رابطه با مسایل خصمانه دیگری مطرح خواهد شد؛ بنابراین باید از از بروز چنین اتفاقاتی جدا خودداری کرد. ارایه کنندگان پیش‌نویس قطعنامه مذکور تمامی هنجارها و رویه‌های سازمان ملل متحد را نادیده گرفته‌اند. در صورت پیگیری چنین موضوعی بدون شک، نقش، توانمندی و اعتبار مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین ارگان سیاسی سازمان ملل متحد تضعیف خواهد شد”.

او نیز چون صالحی در ادامه نامه خود ایران را کشوری صلح طلب و مبارز در برابر تروریسم معرفی کرده است.

گفتنی است در صورت تصویب،این قطعنامه هفتمین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی  از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد خواهد بود.