مقتدی صدر: آمریکایی ها را نمی کشیم

نویسنده

» مقاله کریستین ساینس مانیتور در باره خروج آمریکا ازعراق

سمیر یعقوب

یکی از روحانیون ضد آمریکایی عراق از پیروانش خواسته است که به سربازان آمریکایی در عراق حمله نکنند تا خروج نیروهای آمریکایی از کشور کند نشود؛ اظهاراتی که ظاهرا برای فشار بر رهبران سیاسی بغداد صورت گرفته است، که در حال درخواست از نیروهای آمریکایی برای ماندن در عراق هستند.

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراق، در بیانیه ای از شبه نظامیان خود خواسته است حمله به نیروهای آمریکا را  تا زمانی که در پایان سال، بر اساس توافق واشنگتن و بغداد، نیروهای آمریکایی قرار است از عراق خارج شوند، متوقف کنند.

صدر در این اعلامیه که روز شنبه منتشر شد گفته است: “من بنا بر علاقه ام به حفظ استقلال عراق و پایان دادن به حضور نیروهای خارجی و خروج آنها از سرزمین مقدس، مجبورم که عملیات مقاومت عراق را تا خروج نیروهای اشغالگر متوقف کنم.”

مشرف ناجی، نماینده مجلس عراق و طرفدار مقتدی الصدر این اعلامیه را تائید کرده است.

با این وجود صدر تهدید کرده است که “اگر خروج نیروها انجام نشود، عملیات نظامی از سر گرفته می شود و با شدت بیشتر ادامه می یابد.”

این اعلامیه در هنگامی منتشر می شود که هفته گذشته مقامات آمریکایی در بغداد شروع خروج نیروهای آمریکاییاز عراق را اعلام کردند.

در حال حاضر 45هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

ولی اکنون آمریکا و رهبران عراق در حال ارزیابی این موضوع هستند که آیا بخشی از نیروهای آمریکایی لازم است بعد از 31 دسامبر سال جاری در عراق باقی بمانند یا نه؛ بخصوص با توجه به بی ثباتی وضعیت در عراق و تحریکات ایران در این کشور. مقامات عراقی ماه گذشته مذاکراتی را با آمریکا شروع کردند تا شاید چندی هزار نفر از نیروهای آمریکایی ، برای ادامه آموزش نیروهای عراقی، در وضعیت متزلزل امنیتی این کشور، همچنان در کشور باقی بمانند.

مقامات در واشنگتن گفتند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آماده است تا بین 3000 تا 10000 نیروی آمریکایی را در عراق نگاه دارد. ولی با اینکه تنها چهار ماه به مهلت حضور نیروهای آمریکا در عراق باقی است، نوری المالکی، نخست وزیر این کشور هنوز اظهار نظری در این باره نکرده است.

بعد از هشت سال جنگ، اکنون بسیاری از عراقی ها خواهان خروج آمریکایی ها از کشور هستند تا بتوانند خود به حفاظت از تمامیت ارضی کشور بپردازند. طرفداران الصدر به شدت با حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق مخالف هستند و ماه گذشته آخرین جلسه مذاکره مقامات عراقی با مقامات آمریکایی را به نشانه اعتراض ترک کردند.

ناجی گفت: “هدف ما این است که با اشغالگران بجنگیم چون آنها هنوز در کشور ما هستند.”

لیکن برخی از مقامات عراقی در خفا می گویند که مایلند نیروهای آمریکایی در عراق باقی بمانند و به تعلیم نیروهای امنیتی عراق ادامه دهند. رئیس جمهور عراق، که از منطقه کردنشین عراق است، خواستار ماندن نیروهای آمریکا شده است.

بسیاری از عراقی هم با او هم عقیده هستند که ممکن است در اثر خروج نیروهای آمریکایی خشونت های فرقه ای، میان شیعه و سنی، تشدید شود.

شیخ منشاد القاضی از شهر شیعه نصیریه در مصاحبه جدیدی گفته است که وی خواهان ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکا درعراق است زیرا از جنگ داخلی واهمه دارد.

یک گروه شیعه طرفدار ایران روز یکشنبه بقای حضور نیروهای آمریکا را در عراق به سخره کشیده است و گفته است واهمه برخی از افراد از جنگ داخلی بعد از خروج نیروهای آمریکایی مسخره است.

یک رهبر ناشناس گروه کتائب حزب الله گفت: “وقتی نیروهای خارجی از عراق خارج شوند ملت عراق با هم متحد می شود.” وی گفت: “هرکس خواهان ادامه اشغال باشد، سرنوشتش با اشغالگران گره خورده و خود را به آنها فروخته است و باید کشور را همراه با آنها ترک کند.”

خشونت در عراق نسبت به چندین سال پیش فروکش کرده است ولی همچنان بمب گذاری هایی در اینجا و آنجا صورت می گیرد.

هفته گذشته در یک بمب گذاری کنار جاده ای یک رهگذر و دو مامور پلیس در بغداد کشته شدند.

  منبع:  کریستین ساینس مانیتور– 12 سپتامبر