بعد از افطار؛ پذیرایی با صیغه ساعتی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» گسترش فعالیت سایت‌های ازدواج موقت و همسریابی

“مرکز رسمی ازدواج موقت تهران” با وجود شکایت رسمی وزارت ارشاد و اعلام پیگیری پلیس، نه تنها همچنان فعال است بلکه اکنون در کنار این سایت چند سایت دیگرهم  فعال شده‌اند که این بار خدمات اینتنرنتی برای ازدواج دائم ارائه می‌دهند. این بار هم معاون دادستان تهران از برخورد با این سایت‌ها خبر داده و یک نماینده مجلس هم از مجازات حبس یک تا ۷ سال برای صاحبان این وبسایت‌ها صحبت کرده است؛ وبسایت‌هایی که هیچ نام و نشانی از خود ارائه نمی‌دهند اما نکته مشترک شان این است که  می‌کوشند اعتقاد خود به مباحث و مسایل شرعی و قانونی را اثبات کنند؛ حتی شده با درج احادیث و یا جملاتی از رهبر جمهوری اسلامی در کتیبه سردر وبسایت.

 

سایت‌های همسریابی مجوز ندارند

خبرگزاری مهر گزارش داده سایت های جدید همسریابی در فضای مجازی “یکه‌تازی” می‌کنند و به سراغ محمد حسن‌زاده، معاون دادستان تهران و و سرپرست دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای رفته و از قول او نوشته که “ چند پرونده مربوط به اینگونه سایت ها تشکیل شده که در متن کیفرخواست بیشتر این سایت‌ها به عنوان کلاهبردار و برخی موارد اتهامی عنوان شده و به دادگاه معرفی می شوند.”

مهدی دواتگران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاستهای خارجی مجلس هم با تشریح موارد حقوقی و کیفری برای برخورد با سایت‌های همسریابی گفته است: “براساس قانون کسانی که بدون داشتن مجوز وبا عناوین و روشهای موهوم وجوهی را دریافت می کنند، کلاه‌بردار بوده و برای آنها از یک تا 7 سال مجازات حبس در نظر گرفته است. البته قانون مشخصی برای برخورد با اینگونه کلاه برداری‌ها وجود ندارد و باید برای فعالیت این سایت‌ها از سایر قوانین استفاده کنیم.”

از جمله سایت‌های همسریابی آنلاین “دو همدم”، “دو همدل” و “طوبی” هستند. اولی بر سردرسایتش نوشته “مقام معظم رهبری: ازدواج را آسان کنید، فراگیر شود” و تاکید کرده “ بانک اطلاعات همسریابی ازدواج دائم این سایت در زمینه ازدواج موقت (صیغه) و دوستیابی فعالیت نمی‌کند” برای رعایت موارد این چنینی هم “پلیس سایت” درنظر گرفته شده و در توضیح هم امده که این وبسایت “ یک جامعه مجازیست و برقراری ارتباط بر عهده خود کاربران است.”

برای ثبت‌نام در این سایت وجهی دریافت نمی‌شود اما اطلاعات کاملی از مشخصات ظاهری و اعتقادات مذهبی گرفته تا تحصیلات پدر و مادر و میزان مهریه موردنظر و انتظارات از همسر آینده و خانواده‌ متقاضی طلب می شود. تنها مشخصات دو ازدواج صورت گرفته از طریق این سایت در آن دیده می شود که هر دو متعلق به تیرماه اخیر و یکی در تهران و یکی در مرند بوده است. تبلیغ بانک ملت هم در صفحات داخلی این وبسایت به چشم می‌خورد.

سایت “دو همدل” هم ساختاری کاملا مشابه با “دو همدم” و حتی آدرس اینترنتی مشابهی دارد. سامانه اینترنتی “طوبی” اما تدابیر سخت‌تری برای عضویت درنظر گرفته و کاربر باید شماره موبایل خود را در اختیار گذارد تا کد فعال‌سازی دریافت کند. در این یکی هم “داشتن اهدافی غیر از انتخاب همسر به منظور ازدواج دایم مانند دوستیابی، ازدواج موقت و …” ممنوع اعلام شده است. هیچ کدام از این سه سامانه مسئولیتی در مقابل اطلاعات غلط، سوء استفاده و یا فریب احتمالی برعهده نمی‌گیرند و با عباراتی مشابه، دلیل راه‌اندازی ازدواج دایم را منطبق بر “فرهنگ اسلامی-ایرانی ازدواج” می دانند.

در همین زمینه یک روانشناس با بیان اینکه “سایت های همسریابی در کشور های خارجی یکی از راه های انتخاب همسر است اما در ایران به دلیل اینکه در این زمینه فرهنگ سازی نشده، اغلب آشنایی‌های صورت گرفته در این سایت ها به ازدواج ختم نمی‌شود” معتقد است: “اغلب مراجعه‌کنندگان به این سایت‌ها مردان متاهل هستند. افرادی که به دنبال روابط فرازناشویی هستند بیشتر سراغ این سایت‌ها می‌روند زیرا به راحتی می توانند در آنجا برای خود همسر موقت پیدا کنند.”

دکتر مریم یوسفی می‌گوید: “ بر اساس تحقیقاتی که بین برخی جوانان مخاطب سایت های همسریابی انجام داده ام آنها برای انتخاب همسر آینده سراغ این سایت ها نمی روند. با توجه به فرهنگ حاکم در جامعه فردی که برای انتخاب همسر در این سایت ها ثبت نام می کند فردی قابل اطمینان برای ازدواج دائم نیست.”

 

خدمات ویژه مرکز صیغه در ماه رمضان

خرداد ماه امسال رسانه‌ها از فعالیت مرکزی خبر دادند که در کار “صیغه ساعتی” است و مدیرش هم ادعا می‌کند کارش کاملا مطابق با قانون و موازین شرعی است و با دریافت ۴۰ هزار تومان کارمزد، روزی بیش از ۲۰ قرار صیغه ترتیب می‌دهد.

با بالاگرفتن ماجرای این مرکز اینترنتی صیغه، وزارت ارشاد اعلام کرد این سایت تنها به‌عنوان وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده است و هیچ مجوزی از وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان ندارد. نام این سایت هم به کمیته بررسی مصادیق جرائم رایانه‌ای ارسال شده و با شکایت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) رسیدگی به پرونده گردانندگان سایت را آغاز کرده است. اما این سامانه اینترنتی تا تاریخ 3 مرداد هم به روز شده و آگهی‌هایی متناسب با حال و هوای ماه رمضان هم دارد؛ از جمله اینکه متقاضیان “بعد از افطار” پذیرش خواهند شد.

یکی از آخرین آگهی‌ها مربوط به خانمی ۲۴ ساله و مطلقه است که قد خود را ۱۷۴ و وزنش را ۶۸ اعلام کرده و نوشته که “با شرط عدم دخول” حاضر است صیغه شود. در توضیحات هم آمده که “ایشان به صورت عقد یک ساعته با شرط عدم دخول پذیرای مهمانان هستند و اگر کسی به ایشان پیشنهاد دخول بدهد، با وی برخورد و از پذیرش بعدی وی جلوگیری می‌شود.” این خانم برای هر ساعت عقد موقت ۱۰۰ هزار تومان علاوه بر هزینه ۴۰ هزارتومانی مربوط به مرکز، دریافت خواهد کرد.

 

همه در پی ازدیاد ازدواج

سال‌هاست که تشویق و ترویج ازدواج به عنوان راه حلی حکومتی برای آسیب‌های اجتماعی تجویز می‌شود و مراجع دولتی و عقیدتی  نسبت به کم شدن نرخ ازدواج و یا بالا رفتن سن ازدواج ابراز نگرانی می کنند. به تازگی نتایج تحقیقی بر روی ۲۰۶ دانشجوی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه‌های تهران منتشر شده که بر طبق آن “۷۵ درصد پسران از طریق دوستی با دختران نیازهای خود را ارضا می‌کنند و تمایلی به ازدواج ندارند.”

در آمار مشابه دیگری هم اعلام شده که “مدت‌هاست که خودارضایی یکی از راه‌های جبران ازدواج برای جوانان شده است به طوری که ۲۵ درصد از دانشجویان دختر دچار این معضل هستند.“    

و حالا وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات صیغه و ازدواج در ظاهر همسو با این نگرانی حرکت کرده و خود را مقید به شرع و قانون می‌دانند؛ شاید همین دلیل اصلی برای آزادی فعالیت این مراکز به رغم قول برخورد مراجع مختلف است.