به احترام کشتگان اسرائیل

نویسنده

» گزارش هاآرتص از المپیک و سکوت ورزشکاران ایرانی

بر اساس گفته یکی از روسای کمیته المپیک ایران، ورزشکاران این کشور در مسابقات المپیک لندن با ورزشکاران اسرائیل مسابقه خواهند داد.

در گذشته جمهوری اسلامی  به دلیل اینکه برخی از ورزشکارانش در المپیک ۲۰۰۴ در آتن و ۲۰۰۸ در پکن از مسابقه با اسرائیلی ها انصراف داده بودند،  مورد انتقاد قرار گرفته است.

بهرام افشار زاده که دبیر کمیته ملی المپیک ایران است می گوید: “ما در ورزش حسن نیت خواهیم داشت.”

افشار زاده که از طریق مترجمش سخن می گفت همچنین خاطرنشان کرده است که تیم وی برنامه ای برای تحریم مسابقات به دلیل ملیت مخالفان نخواهد داشت.

افشار زاده می گوید: “ما صرفا مردانگی در ورزش را دنبال می کنیم و با هر کشوری بازی خواهیم کرد.”

این مقام ایرانی  پس از امضای “دیوار آتش بس” در دهکده ورزشکاران سخنرانی کرد. این دیوار به ابتکار سازمان ملل بنا شده و خواستار آن است که گروه های متخاصم در سراسر جهان در  مدت برگزاری مسابقات المپیک به دشمنی های خود پایان دهند.

افشار زاده به انگلیسی گفت: “در ورزش و در المپیک همه کشورها باید با یکدیگر باشند و تیم ها با هم دوست باشند. همبستگی با تمام کشورها بسیار مهم است.”

رییس کمیته المپیک ایران  همچنین گفته است  اگر در مراسم  افتتاحیه المپیک به یاد ۱۱ ورزشکار کشته شده اسرائیل در المپیک مونیخ یک دقیقه سکوت برگزار شود به آن احترام خواهد گذاشت. گرچه در حال حاضر کمیته بین المللی المپیک درخواست اسرائیل برای برگزاری بزرگذاشت را رد کرده است.

“این موضوع مربوط به IOC ( کمیته بین المللی المپیک) است” افشار زاده می افزاید: “هر آنچه از سوی IOC باشد قابل احترام است.”

ایران با ۵۴ ورزشکار برای حضور در بازی ها به بریتانیا آمده است.

در خارج از دنیای المپیک ، ایران در بن بستی همیشگی با اسرائیل بر سر برنامه اتمی اش قرار دارد. برنامه ای که غرب می گوید برای دستیابی به سلاح اتمی به کار گرفته شده است. ایران این اتهام را رد می کند و اصرار می ورزد که اهداف برنامه هسته ای اش صرفا صلح آمیز است.

از سوی دیگر پس از آن که در سال۲۰۱۱ دانشجویان شبه نظامی به سفارت بریتانیا هجوم بردند ، این کشور ارتباط خود با ایران را قطع و سفارتش در تهران را تعطیل کرد.

با وجود تیرگی روابط میان ایران و بریتانیا افشار زاده گفته است: “همه چیز این کشور ( بریتانیا) خیلی خیلی خارق العاده است و اوضاع واقعا عادی است.”

منبع : هاآرتص – 24 جولای