علی فرحبخش، قربانی اختلافات قضایی

نویسنده

far_2.jpg

 


وعده های پیاپی و بی نتیجه برای آزادی علی فرحبخش اززندان، موجب ناراحتی شدید خانواده این روزنامه نگار اقتصادی شده است. یکی از نزدیکان به پرونده وی با تاکید بر اینکه “حتی به نظر آیت الله شاهرودی هم بهایی نمی دهند” می گوید: “به نظر می رسد علی فرحبخش قربانی اختلاف نظر بخش های مختلف قوه قضاییه شده است.”

هم اکنون بیش از 9 ماه از زندانی شدن علی فرحبخش می گذرد. او پس از بازگشت ازیک کنفرانس درتایلند توسط مقامات امنیتی دستگیر و پس ازچند ماه ابتدا به سه سال وپس ازآن دردادگاه تجدید نظر به 18 ماه زندان محکوم شد. فرحبخش هیچ اتهامی را قبول نکرده و دادگاه نیز ازنشان دادن شواهد قانونی در این مورد ناتوان بوده است. با این وجود هنوز از تبدیل قراروثیقه وی خبری نیست.

یکی از نزدیکان خانواده فرحبخش به روزگفت که علی رغم تلاش های خانواده و وکیل وی سیدمحمود علیزاده طباطبایی، هنوز هیچ تغییری دروضعیت وی داده نشده ووی هم اکنون در بند عمومی زندان اوین به سر می برد. به گفته وی فرحبخش با توجه به اینکه خود را بی گناه می داند در وضعیت روحی شکننده ای قرار دارد. پدر علی فرحبخش هم که خود 30 سال درقوه قضاییه به کار اشتغال داشته، طی ماه های گذشته، دچارناراحتی های مختلف روحی شده است: “عملا همه تلاش هایی که برای تبدیل قراروثیقه و آزادی علی انجام شد بی نتیجه ماند. به علاوه برخی مسئولین قوه قضاییه حتی به دستور آقای شاهرودی هم توجهی نکردند که خواستار آزادی علی به قید وثیقه شده بود. درحال حاضر برخی مسئولین قضایی می گویند که کاری ازدست ما برنمی آید.”

خانواده فرحبخش انتظار داشتند بعداز جلسه دادگاه، حکم تبرئه علی صادرشود اما به دلیل اختلافات بین قضاتی که پرونده وی را بررسی می کردند، این اتفاق نیافتاد و18 ماه زندان برای وی قطعی شد. برخی مقامات قضایی وامنیتی از خانواده فرحبخش خواسته اند با مطبوعات و رسانه های مختلف درخصوص پیگیری وضعیت فرزندشان صحبت نکنند تا مقدمات آزادی وی فراهم شود. با این حال و باوجود عدم گفت وگوی اعضای خانواده وی با رسانه ها طی ماه های گذشته عملا هیچ اقدامی برای آزادی وی صورت نگرفته است و فرحبخش اندک اندک تبدیل به تنها روزنامه نگاری شده که با حکم بازداشت موقت به زندان رفته است وبعد ازصدور حکم، مدت یاد شده را درزندان سپری می کند.

علی فرحبخش یک دختر سه ساله دارد که دوری پدر صدمات جدی به وی زده است. همسر وی هم که برای گذراندن طرح پزشکی درشمال کشور به سرمی برد، طی ماه های گذشته برای رفت وآمد به تهران وملاقات با همسر خود دچارمشکلات فراوانی بوده است.