ادعای تهران: اولین میله سوخت اتمی تولید شد

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از تهاجم هسته ای ایران

ایران  اعلام کرد که دانشمندان این کشور اولین میله سوخت هسته ای را تولید کرده اند و نیروی دریایی این کشور موشک زمین به هوای میانبرد خود را آزمایش کرده است. این اظهارات، نگرانی در مورد برنامه های اتمی ایران را افزایش می دهد.

ایرنا گزارش داد که این میله سوخت هسته ای  پس از گذراندن کلیه آزمایش‌های فیزیکی و ابعادی به منظور بررسی عملکرد در شرایط عملیاتی به داخل قلب راکتور تحقیقاتی تهران منتقل شد.

ایران گفت که به دلیل ممنوعیت خرید سوخت اتمی در باراز های خارجی، مجبور به ساخت میله سوخت هسته ای شده است. این میله حاوی اورانیوم غنی سازی شده است که در راکتور های اتمی بکار می رود.

تنش میان ایران و غرب زمانی بالا گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر از احتمال نظامی بودن برنامه های اتمی ایران، ابراز نگرانی کرد.

آمریکا و متحدانش ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی متهم می کنند. ایران همه این اتهامات را انکار می کند و می گوید از اورانیوم غنی سازی شده برای تولید برق و تولید ایزوتوپ برای درمان سرطان استفاده می کند.

ادوین لیمن، فیزیکدانی که در مورد دفاع اتمی تحقیق می کند این اظهارات به معنای آن نیست که ایرانی ها بطور مستقیم در حال تولید سلاح اتمی هستند. با اینحال، از این گفته ها چنین برداشت می شود که ایران تولیدات بسیار دقیق اتمی دارند.

لیمن معتقد است که توانایی ساخت میله سوخت اتمی، اگر حقیقت داشته باشد، نشان می دهد که ایران به این درجه از فن آوری رسیده است که قادر خواهد بود به سلاح اتمی دست پیدا کند.

روز شنبه، پرزیدنت اوباما مصوبه ای را امضا کرد که در آن جریمه هایی برای موسسات مالی که با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معامله می کنند، در نظر گرفته شده بود. محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران این اقدام را بی نتیجه خواند.

وی گفت: “مردم ایران و کسانی که فعالیت های تجاری و اقتصادی می کنند، راه حلی برای ادامه فعالیت هایشان پیدا می کنند.”

اتحادیه اروپا  نیز جریمه هایی را که ممکن است تحریم نفتی ایران باشد، در نظر گرفته است، نفت شریان حیاتی ارز ایران است.

مقامات ایرانی تهدید به بستن تنگه هرمز کردند، اگرچه بعد از این اظهارات عقب نشینی کردند و گفتند که فعلا قصد چنین کاری را ندارند.

روز شنبه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد ایران گفت که ایران پیشنهاد دور جدید گفتگو ها را با آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان مطرح کرده است. آخرین گفتگو بین ایران و گروه موسوم به 1+5 در ژانویه سال گذشته در استانبول صورت گرفته بود.

نادر کریم نونی، تحلیلگر و نویسنده روزنامه های اصلاح طلب گفت که ایران قصد دارد قبل از گفتگو ها در باره برنامه های اتمی اش، قدرت نمایی کند.

تلویزیون دولتی ایران گزارشی از موشک جدیدی پخش کرد که در جریان مانور نظامی در آب های بین المللی نزدیک تنگه هرمز، آزمایش شده بود.

دریادار محمود موسوی، سخنگوی مانور دریایی گفت: “این موشک مجهز به فن آوری بسیار پیشرفته است.”

اسماعیل کوثری، یکی از نمایندگان مجلس گفت که مانور ده روزه بخشی از آماده سازی برای بستن تنگه هرمز، در صورت ادامه تحریم ها است. اما موسوی تصریح کرد که فعلا چنین برنامه ای وجود ندارد. وی گفت: “ما تردد را در تنگه هرمز مختل نخواهیم کرد. یعنی فعلا چنین قصدی نداریم.”

لس آنجلس تایمز، 1 ژانویه