ایران در فکر نفوذ در آمریکای لاتین

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از سفر احمدی نژاد

جابی واریک

 

ایران بی سروصدا در کار بسط روابط خود با آمریکای لاتین است که مقامات آمریکایی و کارشناسان منطقه ای معتقدند تلاشی است از سوی ایران برای دسترسی به بازارها و مواد اولیه جدید در برابر تحریم های بین المللی علیه این کشور.

تلاش های ایران، که در میانه بالاگرفتن تنش میان واشنگتن و ایران، صورت می گیرد شامل سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به چهار کشور آمریکای مرکزی است. دولت ایران به کشورهایی که حیاط خلوت آمریکا محسوب می شوند، قول داده است که روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی خود را با آنها تقویت کند.

در همین حال ایران به تازگی به یک رزمایش نظامی در تنگه هرمز پایان داده است.

بازدید رئیس جمهور ایران از این کشورهای آمریکای لاتین تعهدات اخیر ایران برای سرمایه گذاری میلیون ها دلار در توسعه منطقه، ازجمله در یک پروژه مشترک معدنی در اکوادور و سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی و مهمات ونزوئلا، را توسعه خواهد بخشید.

ایران همچنین روابط دیپلماتیک خود را با اعزام اعضای نیروی قدس (نیروی نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که واشنگتن آن را متهم به توطئه برای قتل سفیر عربستن سعودی کرده است) به سفارتخانه های ایران در کشور های این منطقه توسعه داده است.

اهمیت بازدید احمدی نژاد از آمریکا لاتین در تلویزیون دولتی ایران، پرس تی وی، تاکید شده است که در گزارشی گفت: «همکاری همه جانبه با کشورهای آمریکای لایتن از مهمترین اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.»

ایران ظرف ماه های اخیر گروهی از مقامات دون پایه را نیز راهی منطقه کرده است. احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی با شبکه ونزوئلا در 13 دسامبر روابط میان دو کشور را ستود و بر پیشرفت های نظامی ایران، ازجمله در زمینه هواپیماهای بدون خلبان، تاکید کرد.

نزدیک ترین کشور به ایران در آمریکای لاتین، ونزوئلاست که صنایع نفتی آن به دلیل روابط آن با ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است. کشورهای کوچکتر منطقه، نظیر نیکاراگوئه و بولیوی از میلیون ها دلارکمک ایران که در دهه پیش به آنها قول داده شده بود، سهمی نداشته اند.

با تشدید تهدید های غرب و تحریم های بیشتر بخش نفتی ایران، رهبران این کشور سعی دارند شرکای خارجی بیشتری را برای حمایت های دیپلماتیک از برنامه هسته ای این کشور، دست و پا کنند.

سناتور جمهوریخواه آمریکا، یلنا راس لتینن، می گوید: “ایران سالهاست فعالانه برای توسعه روابط خود با نیمکره غربی تلاش می کند و در این زمینه یارانی نیز در میان کشورهای ضد آمریکایی منطقه پیدا کرده است.”

وی گفت که از آنچه وی “ملاقات مستبدین” نامید نگران است و معتقد است این اقدام تهدید ایران را به خاک آمریکا نزدیک تر می کند.

بازدید احمدی نژاد شامل کشورهای ونزوئلا، اکوادور، کوبا و نیکاراگوئه است؛ وی با دانیل اورتگا، رهبر نیکاراگوئه که دوباره در انتخابات این کشوربه ریاست جمهوری انتخاب شده است، ملاقات خواهد کرد.

منبع: واشنگتن پست – 1 ژانویه 2012