سندیکای شرکت واحد غیرقانونی است

نویسنده

روز یکشنبه مصاحبه ای بر روی خط خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر شد که بازتاب های فراوانی در پی داشت و ساعاتی بعد خبرگزاری فرانسه نیز آن را بر روی تلکس خود منتشر کرد.

بازتاب های این مصاحبه هم از جهت شخص مصاحبه شونده بود و هم از لحاظ اطلاعاتی که وی در این گفت و گو مطرح کرد: حسن حداد، معروف به قاضی حداد، معاون امنیت دادستان تهران که در سال های اخیر نامش با بیشتر پروژه های دستگیری گره خورده است.

وی در این مصاحبه که بدون مناسبت خاصی منتشر شده در مورد موضوعات مختلفی سخن گفته که با سیاست های اعلام شده قوه قضائیه در زمینه اطلاع رسانی و اظهارنظرهای قضایی از سوی سخنگوی رسمی این قوه در منافات قرار دارد.

بهترین بازداشتگاه دنیا

معاون دادستان تهران در این مصاحبه همچنین بند 209 زندان اوین را یکی از بهترین زندان های جمهوری اسلامی خواند و گفت: “برخی زندانیان به ما می‌گویند تا آنها را به این بند زندان منتقل کنیم. بند ‪ ۲۰۹‬به هیچ عنوان با زندان‌های دیگر قابل مقایسه نیست، این بند به صورت کاملا مجهز نگهداری می‌شود. البته زندان امنیتی کاملا باید مشخص باشد و شرایط نگهداری زندانیان در این زندان باید تعریف شده باشد، اما دلیلی وجود ندارد که به زندانی ملاقات داده نشود و یا او را از هواخوری محروم کنیم. این موارد جزو حقوق زندانی است که باید رعایت شود و ما نیز آن را کاملا رعایت می‌کنیم.”

این درحالی است که هیچ گونه دسترسی به زندانیان زندانی در بند 209 اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می شود وجود ندارد و حتی درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای بازدید از آن مدت هاست بی پاسخ مانده است. زندانیان این بند تا مدت ها در انفرادی نگاه داشته می شوند، هواخوری ندارند، امکان تماس با خارج و گاه ملاقات ندارند و بیرون آمد گان از این بند هم اخبار نگران کننده ای را از آن بیرون آورده اند.

تشکیل دادسرای ویژه امنیت

معاون امنیتی دادستان تهران در همین اظهارات، به علاوه از تشکیل دادسرای ویژه امنیت خبر داد. حسن حداد گفت: “طرح تشکیل دادسرای ویژه امنیت را آماده کرده است”.

وی گفت که ‌قصد دارد ضرورت تشکیل این دادسرا را با “سعید مرتضوی” دادستان عمومی و انقلاب تهران در میان بگذارد و تاکید کرد از زمان تشکیل معاونت امنیتی در دادستانی پرونده های امنیتی اعم از پروندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که از سوی برخی از نهادها و از جمله وزارت اطلاعات امنیتی عنوان می شود در معاونت تحت نظر وی بررسی می شود.

این قاضی هدف از تصمیم‌گیری واحد و متمرکز در خصوص این پرونده ها را “رسیدگی متمرکز و جلوگیری از پخش اطلاعات موجود در پرونده‌ها” عنوان کرد و افزود که با بررسی متمرکز پرونده ها در این معاونت “اطلاعات بیشتری نیز بدست می آید”.

حداد اظهار داشت: “طرحی برای تمرکز پرونده‌های امنیتی آماده کرده‌ام و در صورت تصویب این طرح، همه پرونده‌های امنیتی اعم از اجتماعی، فرهنگی و سایر پرونده‌های امنیتی در این دادسرا رسیدگی خواهد شد”. وی افزود قصد دارد ضرورت تشکیل این دادسرا را با “سعید مرتضوی” دادستان عمومی و انقلاب تهران در میان بگذارد.

معاون امنیتی دادستان تهران در خصوص اینکه معاونت امنیتی دادسراها بر مبنای چه قانونی تشکیل شده است، بدون اشاره به قانونی در این خصوص اظهار داشت: “خط کش و معیار معاونت امنیت در رسیدگی به پرونده‌ها قانون است. مواد ‪ ۴۹۸‬تا‪ ۵۱۲‬ و نیز مواد ‪ ۵۱۴‬ و ۶۱۰‬ قانون مجازات اسلامی صراحتا موارد رسیدگی این معاونت به جرایم را مشخص کرده است”.

وی با اشاره به اینکه مواد ‪ ۴۹۸‬ تا ‪ ۵۱۲‬ قانون مجازات اسلامی به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور اختصاص دارد و ماده ‪ ۶۱۰‬ قانون مجازات اسلامی نیز به اجتماع و تبانی به ارتکاب جرایم امنیتی مربوط است، گفت: “بسیاری از مسائل فرهنگی امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد که در مواردی بسیار مهمتر از سایر مسائل امنیتی است، ولی کمتر به آن توجه شده است”.

وی اخلال در نظم عمومی به‌امنیت اجتماعی مربوط دانست و تاکید کرد که معاونت امنیت دادستانی “در خصوص مسائل فرهنگی و امنیت فرهنگی نیز نظر دارد”.

حسن حداد مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نیز امنیتی دانست و تاکید کرد: “امنیت سیاسی در رده نخست فعالیت ما قرار دارد و با موارد مخل امنیت با قاطعیت برخورد می‌کنیم”. وی در عین حال گفت: “برخی پرونده‌های اقتصادی، مشکلات امنیتی نیز دارد”.

با وزارت اطلاعات هماهنگیم

معاونت امنیت دادستانی تهران تشکیل معاونت امنیتی دادستانی را تکمیل کننده نهادهای امنیتی دیگر معرفی کرد و گفت: “معاونت امنیتی دادستانی طول نهادهای دیگر امنیتی فعالیت می‌کند و هیچگاه خود را در عرض دیگر نهادهای امنیتی نمی‌بیند”.

به گفته وی: “چنانچه وزارت اطلاعات و هر نهاد امنیتی دیگر بخواهد، اقدام قضایی انجام دهد باید از قاضی حکم داشته باشد و هیچ کار قضایی در نهادهای امنیتی بدون دستور قاضی انجام نمی‌شود”.

قاضی حداد افزود: “ما از نظر ارتباط با وزارت اطلاعات کاملا هماهنگ هستیم و با توجه به شناخت متقابلی که با وزیر اطلاعات وجود دارد، تعامل بسیار خوبی با وزارت اطلاعات وجود دارد”.

وی اعلام کرد که کلیه بازداشت کلیه فعالان اجتماعی، صنفی و سیاسی در ماه های اخیر را با حکم معاونت امنیتی دادستانی انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه “سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی بدون اجازه قاضی حتی نمی‌توانند یک احضار ساده انجام دهد که این از محکمات قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است” از آن به عنوان “نمونه بارز حقوق بشر” یاد کرد.

تکذیب اعتصاب غذای دانشجویان در زندان

معاون امنیتی دادستان تهران در این مصاحبه اعتصاب غذای مجید توکلی از بازداشت شدگان دانشگاه امیرکبیر را که مدتهاست در زندان بسر می برد تکذیب کرد و دانشجویان در بند مانده را “درحال بازجویی” دانست.

حداد در این زمینه گفت: “همه ‌بازداشت‌شدگان نیز در سلامت کامل به سر می‌برند و موضوع اعتصاب غذای یکی از این افراد کاملا تکذیب می‌شود. فردی که ادعای اعتصاب غذای او را رسانه‌های بیگانه مطرح کرده است، هم اکنون در حال بازجویی است. چگونه ممکن است یک نفر اعتصاب غذا کرده‌باشد و بتواند به سئوالات بازپرس نیز پاسخ دهد.”

این درحالی است که در هفته های اخیر خبرهای نگران کننده ای در مورد اعمال رفتارهای خشن با این دانشجویان از سوی خانواده های این افراد منتشر شد و حتی کار به کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم نیز کشید؛ هر چند تاکنون مقامات قضایی به تکذیب آن پرداخته اند.

احتمال آزادی دانشجویان

حسن حداد در این مصاحبه همچنین ضمن تشریح پرونده دانشجویان بازداشت شده امیرکبیر گفت: “با توجه به‌تحقیقاتی که‌صورت گرفت، اتهاماتی متوجه این سه تن در ارتباط با نشریات دانشجویی است و تحقیقات نیز از آنها ادامه دارد. در چند روز آینده با صدور کیفرخواست پرونده این افراد به دادگاه می‌رود. این سه متهم، دونفر به نام‌های احمد قصابان و احسان منصوری مدیر مسئول نشریات دانشجویی هستند و نفرسوم نیز مجید توکلی در ارتباط با مطالب منتشر شده به دو مدیر مسئول کمک کرده است.”

با این اعلام گمانه زنی ها در مورد احتمال آزادی قریب الوقوع این دانشجویان نیز بیش از پیش قوت گرفت.

در همین زمینه خانواده های احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی، اعضای بازداشت شده انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر می گویند مقامات قضایی جمهوری اسلامی قول داده اند این سه دانشجو در هفته جاری آزاد شوند.

برادر مجید توکلی که مدت زیادی در اعتصاب غذا بوده است، در گفت و گو با رادیو فردا گفته است: “مجید اعتصاب غذای خود را شکسته است و وضعیت جسمی بهتری نسبت به گذشته دارد. دو جلسه نیز به بهداری زندان رفته است. به ما قول داده اند تا پنج شنبه هفته جاری آزاد شود.”

این عضو خانواده مجید توکلی در ادامه با اشاره به اینکه “تصور می کند مشکلات برادرش حل شده و به زودی آزاد خواهد شد” در عین حال خبر از تفتیش و بازرسی منزلشان هم داده و گفته است: “پنجاه روز پس از دستگیری برادرش، ماموران انتظامی و امنیتی به منزل آنها مراجعه کرده و با موبایل از خانه آنها فیلم گرفته اند و تعدادی از مجلات مجید توکلی را با خود برده اند.”

در همین حال و بنابرهمین گزارش پدر احسان منصوری نیز از ملاقات هفته گذشته خود با فرزندش خبر داده است: “در ملاقاتی که با پسرم داشتم وضعیت جسمی بهتری داشت و مقامات قول داده اند که تا آخر این هفته فرزندم و دو دانشجوی در بند امیر کبیر را آزاد کنند.” پدر احمد قصابان نیز از ملاقات با فرزندش خبر داد و گفت او از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شده و احتمال آزادی اش زیاد است.

شکنجه اسانلو


قاضی حداد در بخش دیگری از سخنان خود، در ارتباط با وضعیت منصور اسانلو گفت: “شیوه اسانلو اینگونه است که وقتی ماموران قصد دستگیری او را دارند، با فریاد و خودزنی و با جلب توجه، فضا را مسموم می‌کند. او این شیوه را در هر سه بار دستگیری انجام داده است. در ضمن نیروی انتظامی وقتی جرم مشهودی انجام می‌شود و در خیابان اعلامیه علیه نظام توزیع می‌شود، برای دستگیری نیاز به حکم ندارد.”

وی سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی را یک تشکل غیرقانونی نامید و اظهار داشت : “اسانلو در هنگام پخش اعلامیه علیه نظام توسط نیروهای نظامی و امنیتی حدود دهه دوم تیر ماه دستگیر شد و بحث کارگری در دستگیری وی مطرح نبود.”

قاضی حداد در ادامه گفت: “وی پرونده‌ای دارد که بر اساس رای صادره در آن به پنج سال حبس محکوم شده است. من چند بار با همسر، مادر و حتی خودش صحبت کردم و با هم به توافق‌هایی نیز رسیدیم، اما او به توافق‌ها عمل نکرد… به اسانلو گفتم که شکل و نحوه برخوردی که دارید، مشکلاتی را برای امنیت کشور ایجاد می‌کند و این شیوه برخورد را عوض کنید. اما ایشان توجه نکرد و با توجه به دو سفر خارجی که انجام داده است، تصور می‌کند، می‌تواند هر اقدامی بخواهد، انجام دهد.”

معاون امنیت دادستان تهران در پایان صحبت های خود گفت: “در مورد وضعیت فعلی اسانلو، چون پرونده جدیدی است، فعلا نمی‌توانم توضیح دهم، اما همین مقدار اعلام می‌کنم که وضعیت این پرونده هیچ ارتباطی با مباحث کارگری ندارد.”


حل مشکلات با گفتگو

اما درحالی که چند روزی از آزادی اکثر دانشجویان بازداشتی می گذرد، حداد در همین گفت و گو ضمن اشاره به آزادی این دانشجویان به مناسبت عید مبعث خاطرنشان می کند: “با توجه به آزادی دانشجویان دستگیر شده، مطلبی را اعلام کنم و اینکه همانطور که در ملاقات با آن‌ها در زندان به آنها تذکر دادم، هرگز برخورد ما، وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی با دانشجویان و دانشگاه‌ها سلبی نیست، ما می‌خواهیم با آنها تعامل داشته باشیم و ضمن کمک به آنان در حل مشکلات و معضلات احتمالی دانشگاه‌ها، مشکلات را با گفت وگو حل کنیم. امیدوارم تشکل‌های دانشجویی ضمن اعلام امور مثبت، موارد انتقادی را نیز در فضایی به دور از هرگونه تنش مطرح کنند که از این دوستان توقعی جز این هم در آینده نداریم.”

حتی با متهم بلند هم صحبت نکردم

قاضی حداد در همین مصاحبه و در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه “در نوشته‌های پایگاه‌های اطلاع رسانی از شما به عنوان چهره ای خشن یاد می‌شود و به مروج شکنجه معروف شده‌اید” می گوید: “خدا می‌داند، تا امروز با متهمی بلند صحبت نکرده‌ام. با همه افراد در کمال آرامش و ادب سخن گفته‌ام”. اما حافظه کسانی که در این سال ها در پرونده های مختلف با قاضی حداد روبرو بوده اند خلاف این ادعا را ثابت می کند.

حسن حداد چهره و نامی آشنا برای آنانی است که گذرشان به دادگاه انقلاب افتاده است. چهره ای که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) در لید مصاحبه خود با وی اینگونه معرفی اش می کند: “حداد ‪ ۵۱‬ساله، قامتی متوسط، ریشی نسبتا سفید دارد. درچهره‌اش آرامشی نهفته است و به نظر می‌رسد در انتقال این آرامش به مخاطب خود تبحر خاصی دارد. او دانش آموخته رشته حقوق است که سال ‪ ۱۳۵۵‬به دانشگاه شهید بهشتی وارد و درسال‪ ۱۳۷۰‬کارشناسی ارشد را به پایان رساند. او از سال ‪ ۱۳۵۹‬تاکنون در قوه قضاییه خدمت می‌کند و به‌جرات می‌توان گفت یکی از معدود مدیران ارشد و با سابقه قوه قضاییه است. وی پیش از انتصاب به عنوان معاون امنیت دادستان عمومی و انقلاب تهران، ‪ ۱۲‬سال رییس شعبه ‪ ۲۶‬دادگاه انقلاب بود. حداد، نخستین معاون امنیت دادستان تهران است که پس از ایجاد معاونت امنیت در دادستانی تهران به این سمت منصوب شد.”