اسرائیل در نقض حقوق بشر، در کنار ایران

نویسنده

» گزارش تلگراف از انتقاد دولت بریتانیا از تهران و تل آویو

فیبی گرین وود

 

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در اسرائیل که از سوی دولت بریتانیا بیان شده که یکی از متحدان اسرائیل در اروپاست، به مذاق اسرائیل ، که خود را دموکراتیک ترین کشور خاورمیانه می داند، خوش نیامده است.

در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد و ماه اکتبر تا دسامبر 2012 را مد نظر داشت، اسرائیل از نظر نقض حقوق بشر در کنار افغانستان، بلاروس، ایران و وزیمبابوه قرار گرفت. کشورهایی که وزارت امورخارجه انگلستان آنها را دارای سابقه نگران کننده نقض حقوق بشر تلقی کرده است. تشکیلات خودگران فلسطین نیز در این گزارش گنجانده شده است.

در این گزارش چهار صفحه به بمباران بی وقفه نوار غزه توسط اسرائیل در ماه نوامبر و اینکه اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد به ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن ادامه بدهد، اختصاص داده شده است.

بعد از اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین موفق شد در سازمان ملل وضعیت بهتری کسب کند، اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد 3 هزار خانه در اورشلیم شرقی و کرانه باختری بسازد. بریتانیا، اسپانیا، دانمارک و سوئد به نشانه اعتراض، سفیر اسرائیل را در کشورهایشان فراخواندند.

دیپلمات های انگلیس در اسرائیل معتقدند که بریتانیا از ساخت و سازهای بی رویه دوران ناتنیاهو، عصبانی است، چرا که این ساختمان سازی ها در جائی صورت می گیرد که قرار است متعلق به فلسطین باشد. لندن معتقد است که این سیاست روند صلح را بطور کامل از بین می برد و از این اقدام اسرائیل بشدت انتقاد کرد.

ماتیو گولد، سفیر برینانیا در اسرائیل، قبل از مناقشه غزه و اعلام ساخت و ساز توسط آقای ناتنیاهو، به اسرائیل هشدار داده بود که ادامه این روند باعث می شود که حمایت های بین المللی از اسرائیل قطع شود.

آقای گولد در ماه اوت به یک شبکه خبری اسرائیلی گفته بود: “حمایت از اسرائیل دارد کاهش پیدا می کند و این مربوط به مردمی که در حاشیه هستند، نمی شود. افراد مورد نظر من اعضای پارلمان هستند که من در این گروه تغییری را احساس می کنم.”

دولت اسرائیل حاضر نشده است که به گزارش لندن پاسخ رسمی بدهد اما منابع خبری در وزارت امورخارجه اسرائیل می گویند که آنها این گزارش را خوانده اند و با واکنشی که از قبل می دانستند، روبرو شده اند. یک دیپلمات می گوید: “در این گزارش نکته تازه ای وجود ندارد.”

بریتانیا درحالی از اسرائیل انتقاد می کند که آمریکا از این کشور خواسته است راه حل تحریم شورای حقوق بشر سازمان ملل را اجرا نکند. اسرائیل در مورد “تعصب ذاتی” علیه این کشور شکایت دارد.

تلگراف، 26 ژانویه