اولویت ها در دیپلماسی آمریکا

نویسنده

» گزارش لوپوئن از اظهارات جان کری

سناتور جان کری که ازسوی باراک اوباما به سمت وزیر خارجه آمریکا منصوب شده، روز پنج شنبه اولویت های دیپلماسی آمریکا را در رابطه با بحران اتمی ایران، مسایل مربوط به چین و حتی تغییرات آب و هوایی بیان کرد.

نامزد دموکرات بدشانس در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ در اواخر ماه دسامبر جانشین هیلاری کلینتون شد، ولی انتصاب او باید ازسوی مجلس سنا نیز مورد تأیید قرار گیرد.

این سناتور ۶۹ ساله و پیش کسوت سیاست و همچنین قهرمان جنگ ویتنام، به مدت ۴ ساعت در کمیسیون خارجه سنا که به مدت چهار سال عضو آن بود و تا چندی پیش ریاست آن را برعهده داشت، سخنرانی کرد.

او در برابر همکاران خود که وی را مورد تحسین قرار دادند گفت که “سیاست آمریکا فقط با هواپیماهای بدون سرنشین و سربازان مستقر شده در صحنه های خارجی تعریف نمی شود”.

او نیز به مانند همتای خود، چاک هاگل، که به ریاست پنتاگون منصوب شده، چندان به مداخله گرایی آمریکا و توسل به ارتش به عنوان اجرا کننده دیپلماسی معتقد نیست.

او از رویکردها رییس جمهور اوباما پیروی می کند. ایالات متحده نیروهای خود را از عراق خارج کرد و به تدریج قصد دارد از افغانستان نیز خارج شود و همچنین نسبت به مداخله نظامی در سوریه یا مالی پاسخ مثبتی نداد. با این حال، کارشناسان معتقدند که آقای اوباما در سال ۲۰۱۱ علیه لیبی و بن لادن در پاکستان به زور متوسل شد و یکی از طرفداران استفاده از هواپیمای بدون سرنشین است.

آقای کری که همچنین به عنوان طرفدار انجام دیپلماسی با تهران شناخته می شود خاطرنشان کرد که واشنگتن فعلاً به رویکرد دوجانبه، یعنی وضع تحریم های اقتصادی و انجام مذاکرات دیپلماتیک، ارجحیت می دهد تا معضل اتمی ایران را حل کند. او دراین خصوص گفت: “رییس جمهور اوباما یافتن یک راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد و من تلاش می کنم تا هرگونه فرصتی را برای موفقیت رویکرد دیپلماتیک ایجاد کنم.”

ولی او همچنین خاطرنشان کرد که “آمریکا در کاهش تهدیدهای هسته ای مصمم است”. او گفت که “ایالات متحده هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد تا ایران به سلاح اتمی دست نیابد”.

کشورهای بزرگ و اسراییل مظنون به آنند که جمهوری اسلامی می خواهد در قالب یک برنامه به ظاهر صلح آمیز به تسلیحات اتمی دست یابد و این درحالی است که تهران این مسأله را تکذیب می کند. آقای کری خطاب به سران ایرانی گفت: “اگر برنامه آنها صلح آمیز است، می توانند این موضوع را ثابت کنند و ما هم همین را می خواهیم.”

این کارشناس روابط بین المللی قبل از جنگ با رییس جمهور بشاراسد دیدار کرده بود. او می گوید: “فکر نمی کنم که او بتواند مدت زیادی در رأس حکومت بماند.”

منبع: لوپوئن، ۲۵ ژانویه