گرانی مرغ نشانه وضعیت وخیم اقتصادی ایران

نویسنده

» گزارشی از اینترنشنال بیزنس تایمز

درحالیکه اسرائیل و آمریکا و اروپا نگران بلندپروازی های اتمی ایران هستند، مردم عادی ایران نگران مسئله دیگری هستند: مرغ.

کمبود خوراک دام و طیور تا حدی منجر به بالارفتن قیمت مرغ شده که تنها طبقه مرفه ایران قادر است وعده غذائی مرغ داشته باشد.

وضعیت چنان اسفناک شده است که رئیس پلیس کشور از برنامه ریزان تلویزیون خواسته فیلم هایی که در آن تصویر خوراک مرغ وجود دارد، پخش نکنند.

مردم عادی در ایران ساعت ها در صف مواد غذائی می ایستند که این نتیجه تحریم های نفتی غرب در قبال ایران است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس تهران گفته است که نشان دادن صحنه خوردن مرغ در تلویزیون منجر به هرج و مرج اجتماعی می شود.

وی در یک کنفرانس اعلام کرد: “در حالی که برخی از مردم قدرت خرید مرغ را ندارند، تلویزیون فیلم هایی نشان می دهد که در آن مرغ خورده می شود”.

وی در ادامه گفت :“فیلم ها امروز پنجره اجتماع هستند و برخی از مردم با دیدن این شکاف طبقاتی ممکن است چاقو بردارند و بخواهند حق خود را از ثروتمندان بگیرند. نمایش مرغ خوردن در تلویزیون بدآموزی دارد.”

به همین دلیل موضوعی ساده مثل مرغ، بدل به سمبل وضعیت بد اقتصادی ایران شده است.

روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که قیمت یک کیلو مرغ نسبت به سال گذشته سه برابر شده و به هفتاد هزار ریال (5.73 دلار) رسیده است.

 بخشی از افزایش قیمت ها می تواند به دلیل کمبود خوراک دام ( به دلیل تحریم ها) باشد. مواد غذائی مهم دیگر مثل گوشت، میوه و سبزیجات بشدت گران شده است. در نتیجه، ایرانیان برای خرید مرغ ارزان از مراکز دولتی صف می‌کشند و بعضی وقت‌ها نزدیک به ۱۴ ساعت در هوای گرم در صف مرغ معطل می‌شوند.

اما اوضاع بد‌تر هم می‌شود.

یدالله جوانی، مشاور ارشد رهبر، آیت الله خامنه‌ای، هشدار داده است که تا شش ماه آینده تورم به بین ۵۰ تا ۷۰درصد می رسد و فشار بیشتری به احمدی نژاد وارد می شود.

یک مرد که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت: “ما دیگر مرغ نمی خریم. رهبران ایران چنان فقری ایجاد کرده اند که ما به زحمت می توانیم سیب زمینی بخریم. امسال، نمایش تصویر مرغ در فیلم ها ممنوع شد، شش ماه دیگر تصویر سیب زمینی هم ممنوع می شود و یک سال دیگر نوبت به تصویر نان می رسد.”

در حالیکه دولت ایران هیچ روش معتبری برای اداره کردن تورم و عواقب وحشتناک تحریم ها ندارد، مقامات ایران به رسانه ها هشدار داده اند که در مورد فروپاشی اقتصادی چیزی ننویسند.

محمد حسینی، وزیر ارشاد می گوید: “وضعیت مربوط به تحریم ها و سایر فشار ها بخصوص در مورد اقتصاد، نیازمند همکاری بیشتر رسانه هاست تا آسیبی به کشور وارد نشود.”

از سال ها پیش مرغ غذای اصلی ایرانیان بوده است.

زمانی که رضا شاه، پدر محمدرضا شاه پهلوی در تبعید بود، چیزی به غیر از پلو و مرغ آب پز نمی خورد.

اینترنشنال بیزنس تایمز، 17 ژوئیه