پایان عین الله باقرزاده

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» حسن رضیانی درگذشت

سینمای ایران/ گزارش: سید حسن رضیانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران و بازیگر نقش معروف “عین الله باقرزاده” پس از دوماه بستری بودن در بیمارستان، در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

حسن رضیانی متولد سال ۱۳۱۰ در مشهد و فارغ‌التحصیل در رشته تئاتر بود. نخستین اثر سینمایی او بازی در فیلم “فرشته وحشی” در سال ۱۳۳۸ و به کارگردانی رئیس فیروز بود و پس از آن در مجموعه فیلم های صمد در نقش عین الله باقرزاده بازی کرده و هنرنمایی او با استقبال گسترده مخاطبان همراه شد تا جایی که بازی و دیالوگ های او پس از ده ها سال هنوز در بین بسیاری از ایرانیان زنده است. رضیانی پس از پایان دوران دبیرستان به تهران عزیمت کرد و به هنرستان عالی رفته و در رشته تئاتر و فن بیان فارغ التحصیل شد. چند سال به عنوان استاد فن بیان در مدرسه عالی دختران ایران در میدان ونک تدریس کرد. او همچنین از سال ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۴ با برنامه رادیویی “شما و رادیو” همکاری داشت.

بازی در نقش عین الله باقرزاده ماندگارترین اثر هنری اوست. عین الله باقرزاده فرزند کدخدای “آبادی” بود که در یک رقابت عشقی با صمد قرار داشت و علی رغم هوش و توانایی های کم، سعی داشت با اتکا به موقعیت پدرش، از خود شخصیتی متفاوت با سایر هم سن و سالانش نشان دهد. او به شهر سفر کرده و پس از عدم موفقیت، مجبور شد تا به آبادی برگردد با این همه همیشه می گفت که “در شهر به او پیشنهاداتی می شده است” اما او هیچگاه آن پیشنهادات را نپذیرفته است.

شخصیت پردازی هوشمندانه این نقش نمایانگر انسان های تازه به دوران رسیده ای بود که بر اساس موقعیت های انتسابی، شرایطی ویژه را برای خود قائل است اما وقتی با حملات مردم مواجه می شد متوجه عدم محبوبیت و مقبولیت خود و بارز بودن موقیبت انتسابی می شد. به همین دلیل بر این موقعیت تاکید داشت چندان که عین الله در پاسخ به کسانی که او را با نام کوچک صدا می زدند سریعا اصلاحیه‌ای صادر می کرد و می گفت: “باقرزاده” یا “آقای باقرزاده”!

حسن رضیانی در نقش “عین‌الله باقرزاده

او در مورد نحوه آشنایی خود با پرویز صیاد می گوید: “ روزی آقای ناشناسی به من زنگ زد و گفت: من نویسنده و کارگردان هستم می خواهم با شما ملاقات کنم، - آن موقع ما سید خندان زندگی می کردیم - آن مرد آمد و گفت: من فلانی هستم و مرا بوسید و گفت: می خواهم یک یادگاری از من داشته باشید او یک سکه پهلوی به من داد، این آقا پرویز صیاد بود.”

علیرضا زرین دست مدیر با سابقه فیلمبرداری سینمای ایران در گفت و گو با ایسکانیوز،در مورد سید حسن رضیانی می گوید: “رضیانی بازیگری توانا و در کار بسیار مرتب و منضبط بود. همیشه سر وقت سر صحنه آماده بود و بر عکس عین الله،خیلی وقت شناس بود. او دوست داشتنی و بسیار با مزه بود. رفتار معمولی او خیلی با مزه و خنده دار بود و درست مثل یک عین الله واقعی،همه را سر صحنه می خنداند. خودش هم همیشه سعی می کرد که خوشحال و خندان باشد و زندگی را خیلی خوب می شناخت.”
حسن رضیانی در کارنامه هنری خود بازی در بیش از ۴۰ فیلم و سریال تلویزیونی را دارد که آثاری چون مجموعه فیلم های صمد، حسن کچل، یک چمدان سکس، تنگنا، مدرک جرم و انتخاب برخی از آنها است.