موسوی و کروبی تنها شدند تا بگویند اشتباه کردیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» از زبان سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

با گذشت حدود 9 ماه از حصر خانگی مهدی کروبیو میرحسین موسوی ـ– دو رهبر جنبش سبزـ – سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به تشریح دلایل بازداشت خانگی این دو پرداختو تصریح کرد که این “تنهایی ممکن است آنها را به این نتیجه برساند که بگویند اشتباه کردیم”.

احمد سالک در مصاحبه با خبرآن‌لاین، درباره دلایل حصر موسوی و کروبی گفت: “اگر کسی بازداشت موقت شد ممکن است مدتی در عالم تنهایی خودش به نتیجه برسد که اشتباه کردهو خودش بیاید بگوید ما اشتباه کردیمو اگر قانونی هم هست بیاید در حق ما اجرا بشود”.

پیش از این غلام‌حسین محسنی اژه‌ای نیز دربارهوضعیت موسویو کروبی گفته بود: “حصر خانگی، بازداشت نیست. برخی از افراد به نفع خودشان است که محدود شوندولی در آئین دادرسی چنین تعبیریوجود ندارد. گاهی صلاح است که برخی از دستگاههاو اشخاص برای حفظ نظامو یا حفظ خود محدود شوند”.

مهدی کروبیو میرحسین موسوی، از زمان برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی 25 بهمن سال گذشته در حمایت از اعتراضات مردم مصرو تونس، توسط نیروهای امنیتی بازداشتو در حصر قرار گرفتند.

بحث “اقرار موسویو کروبی به اشتباهات خود”، تاکنون چندین بار از سوی اصول‌گرایان مطرح شده است. برخی سایت‌های نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی تاکنون بارها دست به انتشار اخباری درباره “توبه کردن” موسویوکروبی زده‌اند. در یکی از آخرین نمونه‌ها، حتی “وصیت‌نامه میرحسین موسوی” نیز در یکی از این سایت‌ها منتشر شد.

محمدمهدی نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اما خردادماه سال جاری، خبر از آن داده بود که “ممکن است زمانی آن دو نفر به لطمات بزرگی که به نظاموارد کردند اعتراف کردهو اعلام توبهو پشیمانی کردند…ولی آقایانی که الان محصور هستند تا کنون هیچ اقدامی برای پس گرفتن هیچ کدام از اقدامات شان انجام ندادند”.

اینک پس از مدتی، بار دیگر توجیه علل حصر رهبران جنبش سبز در دستور کار اصولگرایان قرار گرفته است؛ این بار حجت الاسلام سالک که پیش از این نمایندهولی فقیه در نیروی قدس سپاه بوده، علت دیگر حصر را چنین توضیح داده است: “نکته دوم درباره بازداشت موقت، تکمیل اطلاعات پرونده است. ایشان مدعی است که اتفاقاتی افتاده باید مدارک آن ارایه بشودووقتی پرونده آماده شد به دادگاه برود”.

این سخنان در حالی منتشر می‌شود که براساس گزارش‌ها، مهدی کروبی، میرحسین موسویو زهرا رهنورد، در 9 ماه گذشته شرایط دشواری را تجربه کرده‌اند.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، پس از رهایی از حصر، در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، به تشریحوضعیت مهدی کروبی پرداختهو با اشاره با این مساله که “ساواک نیز با مهدی کروبی چنین رفتاری نکرده بود”٬ شرایط حبس کروبی را “دشوار‌تر از سلول انفرادی” دانسته بود.

وی در نامه خود آورده بود: “آقای کروبی طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم، هواخوریو … برخوردار نبوده است.”

فاطمه کروبیوضعیت جسمی همسر خود را بر اثر این فشار “در خطر” توصیف کردهو خواستار “معاینه ایشان توسط پزشکان مستقلو مورد اعتماد خانواده” شده بود.

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی نیز، در گفت‌گویی شرایط میرحسین موسویو مهدی کروبی را به حضور در “سلول انفرادی” تشبیه کرده بود.

کروبی که ماه گذشته پس از هشت ماه موفق به ملاقات با اعضای خانواده خود شد، در این دیدار خبر از معاینه کامل خود توسط یک تیم پزشکی داد. این معاینات پس از آن انجام شد که مجتبیواحدی، مشاور کروبی، در گفت‌وگویی خبر از ناراحتی قلبیوی دادو مقامات امنیتی را متهم کرد که اجازه مصرف دارو را بهوی نمی‌دهند.

این نگرانی‌ها از آن جهت مطرح شده بود که سایت‌هایوابسته به اصول‌گرایان چندین بار اخباری مبنی بروخامت اوضاع جسمی میرحسین موسویو مهدی کروبی منتشر کرده بودند. حتی یکی از این سایت‌ها چندی پیش اعلام کرده بود که موسوی از دو سال پیش مبتلا به سرطان خون شدهو پزشکان ازوی قطع امید کرده‌اند.

میرحسین موسوی نیز قریب به سه ماه پیش با اعضای خانواده خود ملاقات کرد. این آخرین ملاقات موسویو رهنورد با فرزندانشان بودو براساس نوشته‌های سایت کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ پس از آن هیچ خبری ازوضعیت موسویو رهنورد در دست نیست.

گفته می‌شود دلیل این بایکوت خبری، اعتراض موسوی به حضور یکی از مقامات قضایی ـ– معاون دادستان تهران ـ– در این ملاقات بوده است: “[پس از] سخنان صریح میرحسین خطاب به مسئول قضایی حاضر در این ملاقات، فشارها بر مهندس موسویو دکتر رهنورد افزایش یافتهو مجددا کلیه ارتباطات محدود تلفنی آنان با خانوادهو دخترانشان به طور کامل قطع شده است”.

موسوی در این دیدار به افرادی که درباره اوضاعوی در حصر می‌پرسیده‌اند٬ گفته بود: “اگر می‌خواهید حالو هوای من در زمان حصر را بدانید٬ کتاب گزارش یک آدم‌ربایی را بخوانید.”

شرایط دشوار موسویو کروبی واکنش برخی نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشته است. در آخرین نمونه از این دست، شکور اکبرنژاد، نماینده تبریز در مجلس، خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبزو همچنین آزادی زندانیان پس از انتخابات 88 شد تا “زمینه آشتیو سرورملت” فراهم شود.

اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز با ابراز “نگرانی شدید” از آنچه که “وضعیت ناگوار حصر آقایان کروبیو مهندس موسویو عدم رعایت موازین حقوقیو اخلاقی نسبت به آنان بهویژه شرایط بسیار دشوار حصر جناب آقای کروبی” خوانده بودند، خواستار “رسیدگی به موضوع از سوی مسئولانو رعایت عدلو انصاف” درباره آنها شد.

حصر مهدی کروبیو میرحسین موسوی، در این مدتواکنش‌های جهانی را نیز در پی داشته است. فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشرو جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، پیش از این با صدور بیانیه‌ای رسما از دولت جمهوری اسلامی خواستند تا درباره “ناپدید شدن قهری” میرحسین موسوی، مهدی کروبیو همسران آنها توضیح بدهد. این دو گروه با اشاره به “ناپدید شدن اجباری” این افراد، خواستار رعایت حقوق شهروندیو قانونی رهبران جنبش سبز شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مهدی کروبی٬ میرحسین موسویو زهرا رهنورد٬ “بدون هیچگونه حکم بازداشت، اتهامو یا محاکمه‌ای” در بازداشت خانگی به سر می‌برندو “خودسرانه از آزادی هایشان محروم شده‌اند”، خواستار آن شده است که مقامات جمهوری‌اسلامی آنان را بی‌درنگ آزاد کنند. این بیانیه افزوده بود که دو رهبر جنبش سبزو زهرا رهنورد٬ همسر میرحسین موسوی٬ “برای دسترسی به خانوادهووکلای قانونی شان با محدودیت هایی روبرو هستند”.

احمد شهید گزارشگرویژه سازمان ملل برای رسیدگی بهوضعیت نقض حقوق بشر در ایران نیز در گزارش خود به دبیر کل سازمان ملل بازداشت غیر قانونی رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبیو زهرا رهنوردو نگرانی ها دربارهوضعیت آنها را مورد توجه قرار دادهو از جمله موارد نقض حقوق بشر برشمرده بود.