نامه تهدیدآمیز اوباما، واکنش تند جمهوری اسلامی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پیغام‌های پشت پرده افشا شد

در حالیکه سخنگوی وزارت امور خارجه از نامه محرمانه رئیس جمهور آمریکا به رهبران جمهوری اسلامی ابراز بی اطلاعی کرده بود، افشای محتوای نامه فوق و پاسخ تهران به آن در خبرگزاری های بین المللی، انتشار جزئیات بیشتری از این نامه نگاری را در رسانه های نزدیک به آیت الله خامنه ای به دنبال داشت.

سایت رجانیوز و خبرگزاری فارس که هر دو به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نزدیک هستند، عصر روز گذشته از پاسخ تند مقامات جمهوری اسلامی به نامه محرمانه اخیر باراک اوباما خطاب به مسئولان کشور خبر دادند.

روزنامه کیهان نیز که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود در تیتر نخست شماره امروز خود نوشت که ایران در پاسخ به نامه رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار “عذرخواهی رسمی و علنی” دولت آمریکا به دلیل متهم کردن جمهوری اسلامی به توطئه تروریستی در خاک این کشور شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گزارش داد ایالات متحده یادداشتی دیپلماتیک از ایران در روز جمعه دریافت کرده که در آن از اتهامات آمریکا به دولت جمهوری اسلامی به شدت انتقاد شده‌ است.

به گفته این مقام، اعتراض رسمی جمهوری اسلامی از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است به دست مقام‌های ایالات متحده رسیده‌ است.

گزارش فوق همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک ایرانی افزوده که جمهوری اسلامی در پاسخ به نامه باراک اوباما بر موضع این کشور درباره “دروغین” بودن اتهامات علیه خود تاکید کرده و خواستار “پرداخت غرامت” از سوی آمریکا به دلیل “آسیب های مادی و معنوی” این اتهامات شده است.

سایت رجانیوز در گزارش روز گذشته خود از ارسال نامه محرمانه اوباما به جمهوری اسلامی در دو هفته گذشته خبر داده و نوشته است که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در آن “ادعاهایی در مورد سناریوی ساختگی طراحی ایران برای ترور سفیر عربستان” مطرح کرده است.

 

پاسخ “جمهوری اسلامی” در “کیهان”

به گزارش این رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، اوباما در نامه خود “مدعی شده بود که ایران برای این ترور طراحی” انجام داده است و از قول او خطاب به مسئولان حکومتی ایران نوشته شده که “اگر این تصمیم‌گیری در سطح کلان انجام نشده بوده، دو نفر مظنون را به ایالات متحده تحویل دهید.”

در گزارش رسانه های ایرانی و بین المللی، نام و جایگاه مقام یا مقامات جمهوری اسلامی که نامه اوباما برای آنها ارسال شده و اینکه کدام مقام یا نهاد حکومتی در ایران به این نامه پاسخ داده اند، نیامده است.

در گزارش رجانیوز در عین حال نسبت به “ادبیات” نامه اوباما انتقاد شده که  نشانه ای دیگر از لحن تند و تهدیدآمیز نامه محرمانه رئیس جمهور ایالات متحده است.

آنگونه که در گزارش روزنامه کیهان آمده، جمهوری اسلامی در نامه خود به دولت آمریکا تاکید کرده است که “سناریوسازی بر مبنای اطلاعات دروغ و انجام رفتارهای خلاف مقررات بین المللی که ثمره آن تحمیل هزینه های گزاف مادی و معنوی به مردم بی گناه کشورهای مختلف جهان و از جمله مردم آمریکاست، به رویه ثابت دولتمردان آمریکا تبدیل شده که نمونه بارز آن حمله نظامی به عراق بر مبنای اطلاعات دروغ بود.”

در این پاسخ گفته شده: “نتیجه این سناریو سازی این بوده است که ایالات متحده پس از کشتار صدها هزار نفر از مردم بی گناه و تحمیل هزینه چند هزار میلیارد دلاری به مردم آمریکا، اکنون از سر استیصال مجبور به خروج از عراق شده است.”

رجانیوز همچنین نوشته که رئیس جمهور آمریکا در نامه محرمانه خود، به طور تلویحی خواستار گفت و گو با ایران شده اما جمهوری اسلامی با “سکوت” در این باره، “عملاً” این پیشنهاد را رد کرده است.

بدین ترتیب، این سومین نامه ای است که خبر ارسال آن از سوی باراک اوباما پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا به رهبران جمهوری اسلامی منتشر شده است.

 

نامه‌های اوباما، پاسخ خامنه‌ای، ناراحتی احمدی‌نژاد

پیش از این سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی تایید کرده بود که اوباما دو روز پیش از برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، نامه ای به آیت الله خامنه ای می نویسد و در آن “به صراحت اعتراف می کند که بدون جمهوری اسلامی مسائل منطقه و بین الملل حل نخواهد شد.”

رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه 29 خرداد که در آن فرمان سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری را صادر کرد، به طور تلویحی به نامه آمریکا به جمهوری اسلامی نیز اشاره و علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل آیت الله خامنه ای هم بعدا در گفت‌وگوی زنده از شبکه سوم سیما به وجود این نامه اذعان کرد.

منابع خبری بین المللی و ایرانی از جمله سایت تابناک که به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وابسته است، پیش از این خبر داده بودند که رهبر جمهوری اسلامی به این نامه اوباما پاسخ داده، هرچند مقامات آمریکایی گفتند این کشور از پاسخ آیت الله خامنه ای “مایوس” شده است.

نامه دوم هم گفته می شود در سال 1388 نوشته شده و در آن نیز رئیس جمهور ایالات متحده خواستار مذاکره با ایران بر سر موضوعات مختلف و در راس آنها پرونده هسته ای جنجالی جمهوری اسلامی شد.

پیش از این وبسایت افشاگر ویکی لیکس به نقل از اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد نوشت که رئیس جمهوری اسلامی “علاقه خود را به گفتگوی دوجانبه با آمریکا، با ارسال نامه تبریک انتخاب شدن به ریاست جمهوری، به پرزیدنت اوباما، نشان داد. او دلخور شد وقتی پاسخی دریافت نکرد. او درمضیقه دید وقتی پرزیدنت اوباما تصمیم گرفت، به جای آنکه به نامه او پاسخ دهد، با رهبر ایران مکاتبه کند و نامه ای به رهبر معظم آیت الله خامنه ای نوشت.”

آخرین نامه باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده به رهبران جمهوری اسلامی پس از آن ارسال شده که دولت و دستگاه های قضایی و امنیتی آمریکا، جمهوری اسلامی را به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و منفجر کردن سفارتخانه های عربستان و اسرائیل در این شهر متهم کردند.

آمریکا دو ایرانی به نام های منصور ارباب سیار تبعه ایرانی ـ آمریکایی و غلام شکوری که آنها را از اعضای ارشد و مرتبط با نیروی قدس، واحد عملیات بین المللی سپاه پاسداران می داند، را به طراحی و اجرای این “توطئه” متهم  و با دستگیری آقای ارباب سیار، تاکنون یک جلسه محاکمه او را نیز برگزار کرده است.

به نظر می آید غلام شکوری فرد دومی فردی است که در نامه اخیر اوباما به تهران درخواست تحویل  او به آمریکا تکرار شده است.

پیش از این ایالات متحده آمریکا اسناد و شواهد خود درباره طرح ادعایی ترور سفیر عربستان سعودی در خاک آمریکا، به سفارش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داده و دبیر کل سازمان ملل هم بطور رسمی آن را دریافت کرده بود.

آمریکا و عربستان سعودی به این اتهام رسما از جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده اند اما مهوری اسلامی قاطعانه این اتهام را رد می کند.