خودشان حکم را بریدند و دوختند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» برادر رضا شهابی در مصاحبه با روز:

حسین شهابی، برادر رضا شهابی، فعال کارگری ضمن تائید ادامه اعتصاب غذای برادرش به روز می‌گوید این فعال زندانی خواسته‌ای جز “رسیدگی به وضعیت جسمانی و اجرای عدالت ندارد”. او حکم برادرش را “ناعادلانه” می‌داند و می‌پرسد: “چرا باید جرم مطالبه حقوق شش سال زندان و هفت میلیون تومان جریمه باشد؟”

رضا شهابی کارگر زندانی و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، که از ۲۵ آذرماه در اعتراض به برخورد توهین آمیز مامور زندان در بیمارستان و عدم پیگیری مسئولین زندان نسبت به وخامت وضعیت جسمی‌اش، دست به اعتصاب‌تر و دارو زده بود، امروز وارد یازدهمین روز اعتصاب غدای خود می‌شود.

 

با وجود توصیه پزشکان؛ مرخصی ممنوع

حسین شهابی، برادر آقای شهابی می‌گوید این فعال کارگری در شرایطی دست به اعتصاب غذا و دارو زده که به لحاظ جسمانی و از ناحیه گردن از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و امتناع از خورد دارو او را با شرایط دشواری روبرو کرده است.

اواخر فروردین ماه گذشته، رضا شهابی پس از تحمل ۲۲ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گفته ربابه رضایی، همسر آقای شهابی حکم او شامل یک سال زندان به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و پنج سال حبس به اتهام “تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” می‌شود. کمیته دفاع از رضا شهابی هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود در این حکم، اوهمچنین به ۵ سال ممنوعیت از فعالیت محکوم شده است.

مسعود شفیعی، وکیل مدافع آقای شهابی که پیش‌تر در مصاحبه با روز گفته بود حکم موکلش از سوی دادگاه انقلاب شعبه تجدید نظر استان تهران تائید شده، یک بار دیگر بر قطعی بودن این حکم تاکید کرد.

اینک حسین شهابی، در مورد حکم برادرش به روز می‌گوید: “این حکم ناعادلانه است. آن‌ها خودشان بریدند و دوختند. کارگر دستش از همه جا بسته است. من نمی‌دانم ایشان به چه جرمی به شش سال زندان این جریمه محکوم شدند. چرا باید مطالبه حق و حقوق کارگری این قدر مجازات داشته باشد.”

آقای شهابی می‌افزاید: “این عدالت نیست. تاسف می‌خورم برای همه قشر کارگر که دارند زیر پا له می‌شوند.”

بر اساس گزارش برخی از وبسایت‌های مدافع حقوق بشر از جمله ارگان خبری مجموعه فعالا حقوق بشر، رضا شهابی اعلام کرده که خواهان مرخصی درمانی و تنبیه ماموری است که وی را تهدید به ضرب و شتم کرده است.

بر اساس این گزارش او یکشنبه شب، در پی افت شدید فشار خون به بهداری زندان منتقل شده ولی پس از تست فشار خون که زیر ۱۰ بوده، حاضر به تزریق سرم دارویی نشده و در نتیجه بداخل بند بازگردانده شده است.

حسین شهابی می‌گوید با وجود درخواست پزشکان برای چهار ماه “استراحت مطلق” مسئولان زندان از دادن مرخصی به او خودداری می‌کنند.

رضا شهابی، خزانه‌دار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان بوده است.

 

کارزار جهانی برای آزادی فوری شهابی

اعتصاب غذای رضا شهابی واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران به دنبال داشته است.

پنج سندیکای کارگری فرانسه در نامه مشترکی خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواهان رسیدگی به شرایط وخیم رضا شهابی شده اند.

این نامه از سوی سندیکاهای “س اف د ت”، “ث ژ ت”، “اف اس او”، “سولیدر” و “او ان اس آ” منتشر شده است.

همزمان ۳۷۷ نفر از فعالین کارگری، سیاسی، حقوق بشر، هنرمندان و روزنامه نگاران طی بیانیه‌ای هرگونه حکم صادره از سوی این دادگاه رضا شهابی را فاقد” وجاهت قانونی” دانسته و حمایت کامل خود را از خواسته‌های قانونی این کارگر زندانی اعلام کرده اند.

این فعالان از جمهوری اسلامی خواسته‌اند به درخواست قانونی مداوای فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی و دیگر زندانیان سیاسی و عادی پاسخ داده و اقدامات لازم را برای درمان بیماری آن‌ها فراهم آورد.

محمود صالحی، فعال کارگری شناخته شده نیز در بیانه‌ای جداگانه با اشاره به وضعیت کارگران زندانی و اعتصاب غذای رضا شهابی، خواسته است که با “همبستگی بین المللی و اعتراضات سراسری، کارزاری در حمایت از مبارزات رضا شهابی، شاهرخ زمانی، پدرام نصرالهی، بهنام ابراهیم‌زاده، محمد جراحی و دیگر کارگران زندانی و زندانیان سیاسی” به راه بیافتد.

در همین راستا اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا، در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگی‌ از ۶۲۰ هزار عضو این اتحادیه خواهان آزادی و مداوای “فوری” رضا شهابی شده است.

 فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل نیز در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت رضا شهابی در زندان ابراز نگرانی کرده و خواهان توقف آزار و اذیت علیه فعالین کارگری در ایران شده است.