سه گروگان آمریکایی پاسخ ایران به اوباما

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن پست

حاکمان تندروی ایران در محکوم کردن  انسان های بیگناه تردید نمی کنند، بخصوص اگر این افراد خارجی باشند، تا به اهداف محدود سیاسی شان برسند. از بعد از سرکوب های ماه ژوئن بعد از انتخابات ریاست جمهوری، حکومت ایران تعدادی از شهروندان غربی را دستگیر و محاکمه کرده است و این کار در راستای تبلیغاتی  استکه بر مبنای آن اعتراضات بعد از انتخابات، توسط سرویس های اطلاعاتی غربی طرح ریزی شده است. یکی از این افراد، کیان تاجبخش، استاد دانشگاه ایرانی- آمریکایی است که به ناحق در ماه اکتبر به 15 سال زندان محکوم شد و در حال حاضر دوران محکومیتش را می گذراند.

 

اما خارجی ها فقط تئوری های توطئه را ثابت نمی کنند، بلکه می توانند بعنوان بخشی از معامله کاربرد داشته باشند. این، مورد سه آمریکایی جوان را که در ماه ژوئیه درحال کوهنوردی به اشتباه از مرز عراق وارد ایران شده بودند را توجیه می کند.آنها را توقیف کردند و به زندان بدنام اوین منتقل کردندو اخیرا به جاسوسی محکوم شدند. به گفته سایت پولیتیکو، مقامات ایرانی اخیرا ابرازتمایل کرده اند که آنها را در مقابل آزادی ایرانیانی که به دلیل قاچاق اسلحه در زندان آمریکایی ها هستند، آزاد کنند.

 

شین مایکل بوئر، 27 ساله، جاشوا فلیکس فاتال، 27 ساله و سارا فمیلی شرود، 31 ساله ممکن است طعمه بده بستان های ایران بشوند. در سال 2007، نیروهای آمریکایی پنج ایرانی را در شهر اربیل در کردستان عراق دستگیر کرد و اعلام کرد که آنها اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران هستند؛ آنها تا ماه ژوئن گذشته آزاد نشده بودند. مقامات عراقی می گویند از ایران درباره جهانگردان آمریکایی که در کردستان سفر می کردند، سووال کرده اند و در جواب، ایران آنها را با پنج زندانی اربیل مقایسه کرده است.

 

آنچه مشخص این است که این سه آمریکایی جاسوس و قاچاقچی اسلحه نیستند و هیچ اتهام دیگری متوجه آنان نیست مگر اینکه درحال کوهنوردی در نزدیکی آبشار معروف شهر اربیل، ندانسته وارد خاک ایران شده اند. آقای بوئر روزنامه نگار آزاد است؛ خانم شرود معلم و نویسنده است؛ آقای فاتال کارشناس محیط زیست و جهانگرد است. اکنون بیش از چهار ماه و نیم از دستگیری شان می گذرد، بدون اینکه وکیل داشته باشند و فقط توانسته اند بطور محدود با خانواده هایشان تماس داشته باشند. روز دوشنبه، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که این سه نفر را قوه قضائیه ایران محاکمه خواهد کرد.

 

مسئله سه جهانگرد آمریکایی به دولت آمریکا نشان می دهد که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، علاقه ای به ایجاد روابط سازنده و پاسخ به پیشنهاد آقای اوباما  ندارد.چنین احکامی که برای افراد بیگناه صادر میشود، می تواند دلیل دیگری باشد برای دولت آمریکا تا انرژی بیشتری برای تحریم های شدیدتر ایران در نظر بگیرند و در عین حال از جنبش سبز مخالفان حکومت حمایت کنند.

 

منبع: واشنگتن پست 18 دسامبر