تفاخر به هک کردن تویتر

نویسنده

» کریستین ساینس مانیتور و تحولات اخیر ایران

اسکات پترسون

حملات هکرها به وب سایت تویتر و وب سایت مخالفان حکومت ایران، مرورگران را به یک صفحه وب متعلق به “ارتش اینترنتی ایران” ارجاع می دهد. این صفحه کاملاً سیاه است و پرچمی به رنگ سبز و قرمز را در خود جا داده که در روی آن به زبان انگلیسی نوشته شده: “این وب سایت توسط ارتش اینترنتی ایران هک شده است.”

هرچند این ماجرا نشانی از ارتباط “ارتش اینترنتی ایران” و دولت ایران ندارد، با این حال، وب سایت های تویتر و فیس بوک به ابزار انتقادی مورد استفاده مخالفان در به حرکت درآوردن اعتراضات خیابانی از خرداد ماه گذشته تبدیل شده اند. مقامات ایران نیز بارها این وب سایت ها را هدف گرفتند و مانع از اتصال به آنها در ایران شدند.  

چند بیت شعر فارسی موجود در انتهای صفحه “ارتش اینترنتی” که به رهبر، واژه متداول استفاده شده در ایران برای خطاب قرار دادن رهبر عالی کشور آیت الله علی خامنه ای، اشاره می کند، حکایت از آن دارد که افراد پشت پرده این ماجرا، وفادار به نظام حاکم بر ایران هستند. در این اشعار آمده است: “اگر فرمان دهد رهبر بتازیم- اگر او خواهد از ما سر ببازیم- اگر صبر و قرار از ما بخواهد- بشینیم و بسازیم و بسوزیم”.

رئیس نیروی انتظامی ایران یک ماه پیش از ایجاد واحد “پلیس ویژۀ اینترنتی” برای مقابله با “جرائم اینترنتی” خبر داده بود. خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران انقلاب وابسته است، به نقل از اسماعیل احمدی مقدم گزارش داده بود، نیروهای وی باید بر “توانائی خود برای رویاروئی با چنین قانون گریزی هائی” اضافه کنند.

در پیام “ارتش اینترنتی ایران” به کاربران تویتر آمده است: “آمریکا فکر می کند کنترل و اداره اینترنت در قدرت آنهاست. پس سعی نکنید مردم ایران را تحریک کنید… حالا چه کشوری در فهرست تحریم است؟ ایران یا آمریکا؟ ما آنها را در فهرست تحریم قرار می دهیم. مواظب باشید.”

تویتر روز جمعه اعلام کرد وب سایت آنها “به طور موقت تحت حمله قرار گرفت اما اکنون به حالت عادی برگشته است.”

 

حمله تویتری و آمادگی مخالفان برای نبرد با دولت

حمله به تویتر با شروع ماه مقدس محرم در ایران همزمان شده است. در این ماه، مسلمانان شیعه به مدت 10 روز به مناسبت شهادت یکی از مقدس ترین چهره های دینی خود- امام حسین- عزاداری می کنند.

بر روی پرچم سبز رنگ صفحه “ارتش اینترنتی”، عبارت “یا حسین” نوشته شده و در بالای آن به رنگ قرمز نوشته شده: “حزب الله پیروز است.”

صفحه “ارتش اینترنتی” قبلاً به مدت چندین روز بر روی وب سایت های هک شدۀ مخالفان در ایران به نمایش گذاشته شده بود. مخالفان در شش ماه گذشته با شدت تمام علیه آنچه انتخاب تقلبی محمود احمدی نژاد برای دور دوم در خردادماه خوانده می شود، به تظاهرات خیابانی رو آوردند.

حمله به تویتر هشداری نیز به ایالات متحده تلقی می شود و می تواند جزء اولین علائم ارسالی به مخالفانی محسوب شود که خود را آماده نبرد بیشتر با دولت در طول ایام مذهبی پیش رو می کنند. ایرانی ها در خلال این ایام، به طور سنتی به حضور در خیابان ها و سر دادن شعارهائی در بزرگداشت امام حسین دست می زنند. نقطه اوج این مراسم در روز عاشوراست که یادبود روز شهادت حسین است.

فعالان قصد دارند از این مراسم به عنوان حربه ای برای به راه انداختن تظاهرات ضد دولتی و تأکید بر نام کوچک رهبر مخالفان: میر حسین موسوی، و نیز رنگ سبز مورد استفاده مخالفان استفاده کنند.

حامیان موسوی از همان روزهای همایش انتخاباتی، شعار مرسوم دینی برای امام حسین را با شعار مخالفان درهم آمیخته اند: “یا حسین- میر حسین”.

 

قدرت هک کردن و زورگوئی

ایران صاحب توانمندی زیادی برای هک کردن وب سایت هاست و این را مدیون سیستم های دریافتی از سوی نوکیا و زیمنس است. یک مهندس شبکه های رایانه ای خردادماه گذشته به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: “ما نمی دانستیم آنها می توانند چنین کارهائی بکنند. حالا می دانیم آنها ابزارهای قدرتمندی در اختیار دارند که اجازه انجام فعالیت های پیچیده در شبکه را به آنها می دهد.”

این روزنامه به نقل از یک متخصص امنیت اینترنتی در کالیفرنیا نوشته بود: “ایران تا کنون به بستن راه های دسترسی به اینترنت اکتفا می کرد ولی اکنون پا را از این فراتر گذاشته و حتی از کشور چین هم جلوتر رفته است.”

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 18 دسامبر