روزنامه‌نگاران بازداشت شده باید آزاد شوند

نویسنده

» گزارش سازمان عفو بین‌الملل از بازداشت روزنامه‌نگاران

سازمان عفو بین‌الملل پس از دستگیری ۱۴ خبرنگار که در سه روز گذشته در ایران بازداشت شده‌اند گفت ایران باید تمام روزنامه‌نگاران را، که تنها به خاطر انجام کار خود بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

گزارش شده است که این روزنامه‌نگاران متهم به همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هستند.

ان هریسون معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل گفت: “آخرین مورد بازداشت روزنامه‌نگاران ایرانی، نتیجه محدودیت‌های ظالمانه برای کار روزنامه نگاری است که آزادی بیان را نقض می‌کند و باید کاهش یابد. تمام روزنامه‌نگارانی که تنها به جرم انجام کار خود بازداشت شده‌اند باید بلافاصله و بدون قید شرط آزاد شوند.”

آخرین افرادی که بازداشت شده‌اند کیوان مهرگان خبرنگار سابق روزنامه شرق و حسین یاغچی هستند.

به گزارش رسانه‌های ایران، نیروهای امنیتی آخر هفته به دفاتر برخی از روزنامه‌های تهران حمله کردند. ده روزنامه‌نگار در پنج حمله همزمان در روز یکشنبه و دو نفر دیگر در روز دوشنبه بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی ساختمان‌ها را گشتند و از آن‌ها تصویربرداری کردند. آن‌ها همچنین خانه برخی از روزنامه‌نگاران را هم مورد بازرسی قرار دادند.

گفته می‌شود که این بازداشت‌ها پس از صدور حکم بازداشت از طرف دادگاه مطبوعات انجام گرفته است.

روزنامه‌نگاران دستگیر شده در روز یکشنبه به مکان نامعلومی برده شده‌اند و دو نفر از آنها که روز شنبه دستگیر شدند به زندان اوین منتقل شده‌اند.

روزنامه‌نگاران ایرانی با محدودیت‌های زیادی در انجام کار خود روبرو هستند و هرگونه نقد آرام به مقامات و گزارش دهی در مورد مسایل حقوق بشر به شدت کنترل می‌شود.

محمد حسینی وزیر ارشاد ایران امروز گفت بازداشت روزنامه‌نگاران ارتباطی با شغل آن‌ها ندارد.

با این وجود به نظر می‌رسد هفته گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در این مورد هشدار داده بود و عنوان کرد: “فردا اگر هر کدام از این افراد بازداشت شوند داد و فریاد می‌کنید، اما شما نمی‌دانید که این افراد تریبون دشمن هستند.”

وی افزود، بنا بر گزارش منابع موثق تعداد کثیری از خبرنگاران  ایرانی در کشور با رسانه‌های غربی و ضدانقلاب همکاری می‌کردند.

این روزنامه‌ها شامل، بهار، شرق، آرمان، اعتماد، هفته‌نامه آسمان و خبرگزاری کار ایران است. تابناک، وب‌سایت خبری هوادار دولت نیز به حالت تعلیق درآمده است.

هریسون گفت: “به نظر می‌رسد روزنامه‌نگاران بازداشتی قربانیان توهمات حکومت درباره چیزی هستند که آن‌ها انقلاب مخملی به رهبری غرب می‌نامند. متاسفانه، این فرآیندی جدید نیست. بسیاری از اصحاب رسانه مورد آزار و اذیت مقامات، که با کوچکترین انتقاد برمی‌آشوبند، قرار گرفته‌اند.”

ده‌ها روزنامه‌نگار در سال‌های اخیر بازداشت و زندانی شده و خانواده‌های بازداشت‌شدگان  نیز مورد آزار و بازداشت‌های موقت قرار گرفته‌اند.

هریسون گفت: “آزادی چند روزنامه‌نگار در هفته گذشته نباید به این معنی باشد که جای آن‌ها می‌بایست با افراد جدید پر شود. تمام روزنامه‌نگاران تنها به خاطر انجام شغل خود بازداشت شده ا‌ند و می‌بایست بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شوند.”

اسامی بازداشت‌شدگان به این قرار است: اکبر منتجبی، امیلی امرایی، مطهره شفیعی و نرگس جودکی، پوریا عالمی و پژمان موسوی، ساسان آقایی، جواد دلیری و نسرین تاخیری، صبا آذرپیک، کیوان مهرگان، حسین یاغچی.

منبع: سازمان عفو بین‌الملل - 28 ژانویه 2013