مفسد اقتصادی امروز، همکار احمدی نژاد

نویسنده

اسفندیار صفاری

نادر شریعتمدای، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران می گوید یکی از دو سرمایه داری که احمدی نژاد اسامی آنها را به عنوان مفسد اقتصادی معرفی کرده، در دوره مدیریت رییس جمهور فعلی بر شهرداری تهران با او همکاری داشته است.

رسانه های داخلی این خبر را بدون ذکر نام این سرمایه دار منتشر کرده اند، اما منابع خبری نزدیک به شورای شهر تهران می گویند اسم این سرمایه دار “العقیلی” است که در طول دوره شهرداری احمدی نژاد، ضمن انعقاد قرار دادهایی با شهرداری تهران، سهامدار شصت در صدی شرکت پارس شهروند بوده است.

همکار سابق، مفسد امروز

نزدیک به دو ماه پیش محمود احمدی نژاد در سفر به نظرآباد ساوجبلاغ، ضمن سخنانی درباره لزوم برخورد با وام گیرندگان کلان از سیستم بانکی کشور، آنها را به افشای نام تهدید کرد. احمدی نژاد در این سخنرانی گفت: “من در این‌جا در حضور ملت ایران اعلام می‌کنم کسانی که از بانک‌ها وام به مبالغ زیادی گرفته‌اند و آن را بازنگردانده‌اند 15 روز مهلت دارند که با بانک‌ها تسویه حساب کنند و اگر بعد از 15 روز گزارشی از این بانک‌ها در ارتباط با تسویه حساب این افراد به ما داده نشد اسامی کسانی را که با پارتی‌بازی و قلدری وام‌های کلان گرفته‌اند و حقوق ملت را تصرف کرده‌اند، اعلام می‌کنیم. من به عنوان نماینده‌ ملت این اقدام را انجام می‌دهم”.

درپایان مهلت دو هفته ای خبرگزاری های نزدیک به دولت، از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری در خبری کوتاه و مبهم با انتشار دو اسم در صدد تحقق وعده احمدی نژاد بر آمدند. از آن همه تهدید فقط همین دو اسم ماند:محمد رستمی صفا و العقیلی.

خبرگزاری ایرنا که به نقل از یکی از اعضای دفتر رییس جمهور این دو اسم را به عنوان مفسد اقتصادی منتشر کرد، حتی حاضر نشد توضیحی درباره سوابق آنان بدهد. اما نام محمد رستمی صفا، مدیرعامل کارخانجات نورد و پروفیل ساوه تنها دقایقی پیش از دریافت لوح صادر کننده نمونه از دستان احمدی نژاد، از فهرست صادر کنندگان نمونه حذف شد.

العقیلی دیگر کسی که به عنوان گیرنده وام کلان نامش افشا شد نیز بر اساس خبرهای منتشر شده، زمانی از همکاران احمدی نژاد در دوره شهرداری او بود. العقیلی که مقیم دوبی و صاحب گروه شرکت های العقیلی است، در جریان شکل گیری بخش بین المللی فروشگاه های شهروند با نام شرکت پارس شهروند در سال 83 و در دوره مدیریت احمدی نژاد، در قرار دادی با معاونت خدمات شهری وقت شهرداری تهران، شصت در صد سهام مربوط به این شرکت را خریداری کرده بود. اگر چه محمد جواد محمدی زاده، معاون احمدی نژاد که طرف قرار داد العقیلی بود و در حال حاضر به استانداری خراسان رضوی رسیده در این باره سکوت کرده است، اما گفته می شود حجم همکاری شهرداری تهران و گروه شرکت های العقیلی فراتر از آن چیزی است که اعلام شده است.

شهرداری تهران در دوره احمدی نژاد علاوه بر شراکت با العقیلی در پارس شهروند، همکاری هایی با یک شرکت پیمانکاری دیگر که چهل درصد از سهام آن متعلق به العقیلی بوده، داشته است. روزنامه قدس چندی پیش میزان سهام العقیلی در شرکت پارس شهروند را 80 در صد اعلام کرد و خبر داد: “العقیلی، یکی از سرمایه دارانی که از سوی رئیس جمهور به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شد، معاملات کلانی با شهرداری تهران در گذشته داشته است”. برخی منابع خبری نیز می گویند که العقیلی در انتخابات ریاست جمهوری نهم از طریق محمد جواد محمدی زاده، مبلغ کلانی به ستاد انتخاباتی احمدی نژاد پرداخته است.

محمدرضا سبزعلیپور، عضو شورای عالی سیاست گزاری مرکز جامع صادراتی ایران ضمن سخنانی درباره رستمی صفا و العقیلی، این هر دو را “کهنه کار” خوانده و افزوده است که تا چند وقت پیش “همگان بوجود ایشان افتخار و با آب و تاب انها را به مردم معرفی می کردند لکن مشخص نیست به یکباره چه شد که نامحرم شده اند”. اتفاقی که دستکم درباره فاضل خداداد و شهرام جزایری نیز پیشتر افتاد.

اما در تازه ترین اخبار منتشر شده درباره همکاری العقیلی با شهرداری تهران در دوره مدیریت احمدی نژاد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از همکاری یکی از مفسدان اقتصادی با شهرداری سابق تهران خبر داده است. نادر شریعتمداری با اشاره به اینکه “چندی پیش آقای رئیس‌جمهور بانام بردن از فردی وی را به عنوان یک مفسد اقتصادی معرفی کرد که در بررسی‌های ما مشخص شده، فردی با همین نام و مشخصات در زمان مدیریت ایشان با شهرداری همکاری داشته است” . این عضو شورای شهر تهران فاش کرده که العقیلی”حدود دو سال و به صورت مستقیم با فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند در ارتباط بود و حتی در این مدت پروژه‌های بزرگی را طراحی و اجرا کرده است”.

به نوشته سایت شهر فردا، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، صبح سه‌شنبه نیز قصد ارائه تذکری در این زمینه در جلسه شورای شهر تهران را داشت که به دلیل “کمبود وقت” این امکان به او داده نشد. اما مهدی چمران اعلام کرد: “این تذکر در رابطه با فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند است”.

نادر شریعتمداری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران چند ماه پیش هم اعلام کرده بود بیش از 350 میلیارد تومان هزینه “فاقد سند” در شهرداری تهران پیدا شده که 300 میلیارد تومان آن مربوط به دوسال شهردار بودن احمدی نژاد است. تعدادی از نمایندگان مجلس هم برای بررسی چگونگی هزینه چنین مبلغی طرح تحقیق و تفحصی را در این زمینه به هیات رییسه تقدیم کردند، اما این طرح هرگز به اجرا در نیامد. هنوز هم با گذشت چند ماه تکلیف این 300 میلیارد تومان روشن نشده است. احمدی نژاد و نزدیکانش در دولت نیز تاکنون هیچ توضیحی در این مورد نداده اند.

اگرچه رییس جمهور اسلامی، در ماه های اخیر بارها از افشای مفسدان اقتصادی سخن گفته، اما روزنامه جمهوری اسلامی چندی پیش در ستون جهت اطلاع خود خبر از کشف مفاسد جدید در شهرداری دوره مدیریت احمدی نژاد دادو نوشت: “بازرسان شهرداری تهران سوءاستفاده بزرگی که به تصاحب دست کم چهل میلیارد تومانی از اموال شهرداری توسط یکی از شرکت های خصوصی منجر شده بود، کشف کرده اند”. به نوشته این روزنامه “مقامات سابق شهرداری منطقه این حجم بزرگ معامله را در هفت موافقتنامه جداگانه طی یک هفته و مجموعا به مبلغ ده میلیارد تومان به مدیر عامل شرکت «ت» واگذار کرده اند که یکی از این موافقتنامه ها به تایید یکی از معاونان سابق شهرداری تهران نیز رسیده است و شرکت یاد شده تاکنون بابت پنجاه تا صد میلیارد تومان اموال یاد شده تنها سه میلیارد تومان پرداخت کرده است”.

آن گونه که از شواهد پیداست همزمان با نزدیک شدن انتخابات شوراها، و در حالی که دولت با تشکیل “ستاد حامیان دولت احمدی نژاد” در صدد است تا شوراهای شهر و از جمله شورای شهر تهران را به طور مطلق در اختیار بگیرد ـ آن طور که مهرداد بذرپاش، مشاور احمدی نژاد و رییس ستاد انتخاباتی حامیان دولت در روزهای اخیر از “لزوم تسویه جریان اصولگرایی” سخن گفته است ـ باید منتظر فاش شدن برخی دیگر از خدمات احمدی نژاد در دوران شهرداری تهران بود. دعواهای انتخاباتی از این فایده ها هم دارد.