پافشاری احمدی نژاد بر انتصاب مشائی

حنیف مزروعی
حنیف مزروعی

» محافظه کاران: رییس جمهور از دستور رهبر سرپیچی نکند

اختلاف میان احمدی نژاد و منتقدان درون جناحی اش بر سر انتصاب رحیم مشائی به عنوان معاون اول رییس جمهور، با انتشار اخبار حاکی از ورود  آیت الله خامنه ای به این موضوع، وارد مرحله جدیدی شد.

دیروز فراکسیون روحانیون مجلس هشتم که اصولگرایان اکثریت آن را به دست دارند به خبرگزاری محافظه کار فارس اعلام کرد که رهبری رسما نظر کتبی خود را برای عدم استفاده از رحیم مشایی در هر کدام از معاونت های رئیس جمهور به احمدی نژاد ابلاغ کرده است. این خبری است که پیشتر، توسط محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس هم مورد تاکید قرار گرفته بود. روحانیون عضو فراکسیون روحانیون هشدار داده اند که در صورت عدم لحاظ نظر رهبری توسط رییس جمهور مستقیما به دیدار آیت الله خامنه ای رفته و از وی کسب تکلیف می کنند.

در واکنش هایی جداگانه از سوی نمایندگان، حمیدرضا کاتوزیان عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس احمدی نژاد را به “عدم تبعیت از رهبری” متهم کرد و تقی رهبر امام جمعه موقت شهر اصفهان و نماینده مجلس هشتم خواستار برکناری فوری و بدون قید و شرط مشایی شد. علی مطهری نماینده تهران نیز، که یک بار پیش از این به بهانه سخنان مشایی طرح سئوال از رئیس جمهور را در مجلس پیگیری کرده بود، گفت که “با توجه به دستور رهبری بار دیگر طرح سوال از رئیس‌جمهور را به شکل جدید و سریعتر و با جدیت بیشتری در دستور کار قرار می‌دهیم”.

در واکنشی دیگر، سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران برای بار دوم در روزهای اخیر بار دیگر مخالفتش با انتصاب جدید احمدی نژاد را به صورت علنی ابزار داشت و با توجه به اعلام نظر رهبری گفت که در نظام اسلامی مشروعیت همه چیز از سوی رهبری است و احمدی نژاد باید نظر آیت الله خامنه ای را در این خصوص رعایت کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید حامی دولت نیز با انتقاد از انتصاب مشائی، آن را فاقد مشروعیت خواند. وی در پاسخ به سوال جمعی از مقلدان در مورد این انتصاب تصریح کرد: “تصدی چنین کسی قطعاً مشروعیت ندارد و اگر خطائی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سر زده لازم است هر چه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام، تذکر داده باشند، و فراموش نباید کرد که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند و می‌‌دانند مقاماتی که به آنها سپرده شده متعلق به مردم است و آنها باید نهایت امانت‌داری را رعایت کنند و مصالح اسلامی را در نظر بگیرند.”

 

می ترسند مشائی رئیس جمهور شود!

تمام این واکنش ها دیروز در شرایطی صورت گرفت که محمدرضا باهنر عضو با نفوذ محافظه کاران و نایب رئیس اول مجلس با اشاره به رایزنی های انجام شده با احمدی نژاد گفت که مشایی “قطعا در روزهای آینده برکنار می گردد”. اما احمدی نژاد در واکنش به گمانه زنی های حاکی از استعفا یا برکناری مشائی، در مصاحبه ای اظهار داشت: “ آقای مشایی از مدیران مومن دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند.”

رییس جمهور از سوی دیگر، در مراسم تودیع اسفندیار رحیم مشائی و معارفه حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: “یکی از افتخاراتم در زندگی و یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی که خداوند به من داد، آشنایی با آقای مشائی، این مرد بزرگ و برادر پاک و مومن است. ” به گزارش خبرنگار ایسنا، احمدی‌نژاد با ذکر این که “دیدم به ایشان هجوم می‌شود، علت را جویا شدم، پاسخی نیافتم”  ادامه داد: “برخی به من می‌گویند چرا این‌قدر نسبت به ایشان اهتمام و علاقه دارید، من در جواب گفتم به هزار دلیل. یکی از دلایل آن این است که وقتی با ایشان می‌نشینید و گفت‌وگو می‌کنید، گویی با خود نشسته‌اید؛ فاصله‌ای نیست و یک آیینه شفاف است”.  وی با اشاره به “خدمات رحیم مشائی” افزود: “متاسفانه برخی ایشان را نمی‌شناسند.”

اسفندیار رحیم مشایی هم که روزهای قبل شایعه استعفایش منتشر شده بود، دیروز با انتشار مطلب مفصلی در سایت شخصی خود که به قلم شخص دیگری در مدح او نگاشته شده، به صراحت به مخالفان تاخت.

در این مطلب مفصل نویسنده با حمله به منتقدان “دانا و نادان” سئوال کرد: “راستی داستان چیست که اینگونه دولتمردی به نام مشایی را در تیررس دوست و دشمن قرار داده و وی را ناجوانمردانه سیبل همه نگاه های موافق و مخالف ساخته است؟ هنوز جوهر انتخابات دهم ریاست جمهوری و انتصاب مشایی به سمت معاون اولی رییس جمهور خشک نشده، چه شده که اینگونه بی محابا احمدی نژاد و مشایی در دایره مخالفت ها قرار گرفته اند؟ حملاتی در ناجوانمردانه ترین شکل ممکن به ژنرال ارشد دولت که جسم و روح او را خسته کرده است، آیا پایانی خواهد داشت؟ و در یک کلام چرا مشایی نه؟”

مطلب منتشر شده در سایت مشائی تصریح دارد که “مخالفان امروز مشایی کسانی هستند که جرات رو در رو شدن با احمدی نژاد را ندارند و بنابراین مشایی را در تیررس مخالفت ها قرار داده اند” تا به قول نویسنده با حذف وی “دلسری و یاس را در میان یاران قدیمی رئیس جمهور پدید آورند”.

این مطلب در ادامه مخالفان را “انسانهایی دنیا پیشه و کسانی که درصدد حیف و میل بیت المال هستند” معرفی کرد و یکی از دلایل مخالفت های گسترده با مشائی را را شانس بالای وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده دانست.