سفر زیارتی به عراق ممنوع شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» با مصوبه شورای عالی امنیت ملی

به دنبال محاصره ۷۳ زائر ایرانی توسط پیکارجویان داعش در سامرا،و سپس آزادی آنان، سفرهای زیارتی از ایران به مقصد عراق از چند روز پیش متوقف شده بود؛ توقفی که به گفته مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت به مناسبت رمضان صورت گرفته و ارتباطی با وضعیت فعلی عراق ندارد، اما حالا ٰرئیس این سازمان، در اظهار نظری متفاوت گفته سفرهای زمینی زائران به عراق به دلیل مسائل امنیتی متوقف و ممنوع شده است.

عراق، از چند هفته پیش به دنبال حمله گروه “دولت اسلامی عراق و شام ـ داعش” و تصرف برخی از شهرهای بزرگ این کشور، نا امن شده است.

به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان شهروندان شان را از سفر به شهرهای نا امن عراق منع کرده‌اند.حالا به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی هم گفته است که این سازمان “طبق مصوبات شورای امنیت ملی” به دلیل شرایط امنیتی عراق به این نتیجه رسیده که اعزام زائران تا هنگام تأمین صد درصد امنیت در این کشور متوقف شود.

کربلا،‌ نجف، کاظمین، سامرا از جمله مهمترین اماکن مقدس شیعیان‌ در عراق هستند و سالانه شیعیان از کشورهای مختلف.به ویژه از ایران، جهت زیارت این اماکن به عراق سفر می‌کنند.

اما با توجه به شرایط اخیر عراق،رئیس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی با اعلام خبر توقف سفرهای زیارتی گفته در صورتیکه زائران از سفر به عراق انصراف دهند، سازمان حج و زیارت هیچ خسارتی از آن‌ها نمی‌گیرد و اولویت‌شان نیز حفظ خواهد شد.

او با اعلام اینکه مقصد تمام پروازهای زائران ایرانی از بغداد به نجف منتقل شده گفته است توقف این سفرها به این دلیل بوده که “در این ایام پردغدغه، هیچ آسیبی به زائران ایرانی وارد نشود.”

اوحدی، همچنین از حذف شهر کاظمین از برنامه سفرهای زیارتی سازمان حج و زیارت به دلایل امنیتی خبر داده و گفته است “شهر سامرا نیز از دو - سه سال پیش در برنامه‌ اعزام نبوده است.”

آرامگاه امامان هفتم و نهم در کاظمین و آرامگاه امامان دهم و یازدهم شیعیان در شهر سامرا واقع شده است.

با وجود تاکید رئیس سازمان حج و زیارت بر حذف شهر سامرا از برنامه‌های زیارتی، هفته گذشته ۷۳ زائر ایرانی در این شهر در محاصره گروه داعش قرار گرفتند اما محسن نظافتی، مدیر کل این سازمان گفت زائران به کمک ارتش عراق در نهایت با سلامتی کامل به ایران بازگشتند.

او چند روز پیش به دنبال این حادثه از توقف و ممنوعیت سفرهای زمینی به عراق خبر داد و گفت: “اکنون مرزها باز است، اما طبق اعلام شورای امنیت ملی، امکان تردد از مرزهای زمینی وجود ندارد و ممنوع است. توقف اعزام کاروان‌ها به عراق در ماه رمضان نیز تصمیمی است که هر سال گرفته می‌شود تا هتل‌ها بازسازی، تعمیرات آشپزخانه‌ها انجام و تجهیزات نیز تأمین شود.”

از هفته گذشته تا کنون شهر تکریت در ۲۵ کیلومتری سامرا محل درگیری داعش و ارتش عراق بوده و طبق آخرین گزارشها داعش توانسته کنترل بیشتر نقاط این شهر پر اهمیت نزدیک به پایتخت را در اختیار بگیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران از سرگیری سفر زمینی زائران ایرانی به عراق را منوط به تامین امنیت شهرهای زیارتی عراق کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و برخی مقامات دیگر در روزها و هفته‌های گذشته برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در عراق اعلام آمادگی کرده‌ بودند.

 روحانی گفته بود: “در زمینه عتبات مقدسه، کربلای عزیز، نجف عزیز، کاظمین عزیز و سامرای عزیز به همه ابرقدرت‌ها و مزدورانشان و آدم‌کشان و تروریست‌ها اعلام می‌کنیم ملت بزرگ ایران برای حراست از عظمت عتبات مقدسه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.”

به دنبال این سخنان، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، از مراجع شیعه نیز برای “دفاع از تمامیت عراق، مخصوصا عتبات عالیات”، “علاقه‌مندان به اسلام و اهل‌بیت” را به “جهاد فی‌سبیل‌الله” فراخواند.

پس از سقوط حکومت صدام حسین و فراهم شدن امکان سفرهای زیارتی شیعیان به عراق، شمار زیادی از زائران ایرانی بر اثر نا امنی‌های این کشور قربانی حملات انفجاری و انتحاری شده‌اند.