سردار رویانیان آزاد بود یا زندانی؟

نویسنده
فیروزه متین

» با وجود بدهی ۱۸۰ میلیاردی

با وجود آنکه محمد رویانیان، رئیس سابق باشگاه پرسپولیس تنها ۲۴ ساعت پس از بازداشت قبلی اش، با مداخله ستاد کل نیروهای مسلح و سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود،برخی رسانه ها ادعا کرده اند که او این مدت را در زندان بوده و تازه آزاد شده است. این رسانه ها با تهیه گزارش هایی مشابه، از تخلیه خانه سردار رویانیان که در رهن بانک بوده خبر داده و ادعا کرده اند که اوخانه خود را برای پرداخت بدهی های تیم فوتبال پرسپولیس در رهن بانک گذاشته است.

در حالی که پس از آزادی رویانیان به فاصله ۲۴ ساعت از زندان در اردیبهشت ماه سالجاری، هیچ خبری در خصوص تکذیب آزادی وی منتشر نشده بود، سایت پیام نو، نزدیک به اعتدال گرایان به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته او دو ماه گذشته را در زندان سپری کرده و تازه آزاد شده است.

این “منبع آگاه” مدعی شده: “پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز نسبت به صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست تصمیمی گرفته نشده است. انحرافات و تخلفات مالی در مدیریت باشگاه پرسپولیس و ستاد سوخت باعث شد تا رویانیان به دادسرا احضار شود که در پی این احضار حکم بازداشت وی در مرحله تحقیقات مقدماتی صادر شد و بازداشت اولیه نیز حدود ۲ ماه به طول انجامید. پرونده رویانیان در مرحله اخذ آخرین دفاع در بازپرسی است و هنوز زمان تکمیل پرونده در دادسرا مشخص نیست، لذا رویانیان باید منتظر اخطار دادگاه بماند. پرونده محمد رویانیان در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است”.

این ادعا در حالی مطرح شده که پس از انتشار خبر آزادی رویانیان با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیارد تومانی، دادستان تهران نیز بدون نام بردن از متهم، این آزادی را تایید کرده بود.

او خود نیز در در حاشیه مراسم “یادبود شهید عباسعلی ناطق نوری” گفته بود که “درحال حاضر در معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح مشغول خدمت هستم”.

یک مقام آگاه هم پس از آزادی رویانیان از زندان در خصوص تنها یکی از اتهامات او در ستاد سوخت، به سایت “شفاف” گفته بود: “این ستاد زمانی مسئول خروج خودرو‌های فرسوده بود و مدتی بعد مسئول سهمیه‌بندی بنزین شد. این سازمان همواره منابع مالی مناسبی در اختیار داشته و به فراخور فعالیتش نیز محلی برای ایراد و انتقاد از عملکرد خود باقی گذاشته است. شاید همین موجب شد سازمان بازرسی کل کشور تحقیقات خود نسبت به ستاد سوخت را آغاز کند که بازرسان پس از تحقیق در هر موردی به موضوع جدیدی در رابطه با تخلفات مالی برخورد می‌کردند. بر اساس گزارش سازمان بازرسی، این ستاد برخلاف ضوابط قانونی در بانک‌های خصوصی حساب داشته و عملیات بانکی خود را از طریق این بانک‌ها انجام می‌‌داده است. همچنین درباره نحوه هزینه ارز و اعتبارات در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ابهام‌های زیادی وجود دارد و به نظر می‌رسد آمار‌های ارائه شده از سوی این ستاد در خصوص «از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده» بسیار اشتباه و غیرواقعی است. مرداد سال ۸۹ دو برادر با ایجاد شرکت «صدرا خودرو» در خیابان گاندی با ستاد سوخت ارتباط برقرار کردند. این شرکت در زمینه واردات خودروهای سنگین و سبک و همچنین تعویض خودروهای فرسوده کار خود را آغاز کرد و خودروهای فرسوده را از مردم تحویل می‌گرفت تا یک خودرو جدید با وام ۱۵ درصد به آن‌ها تحویل دهد. رئیس سابق ستاد سوخت، با این شرکت قرارداد همکاری بست. اما پس از مدتی اعتراض‌های رانندگان که خودروی فرسوده خود را به این شرکت داده و اقساط بانکی را پرداخت می‌کردند اما خودرویی دریافت نکرده بودند، شروع شد. بازپرس پرونده هم پس از بررسی مستندات، شرکت صدرا خودرو را پلمب کرد. تخلفات مالی از ستاد سوخت به باشگاه ورزشی کشیده شد و رویانیان یکی از مدیران سابق خود به نام «سعید شیرینی» که عضو هیأت مدیره یک درمانگاه در شمال تهران است و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد را به عنوان سرپرست به باشگاه پرسپولیس معرفی کرد. سعید شیرینی سرپرست باشگاه پرسپولیس از روز پنجم اسفند سال گذشته بازداشت شده و وزارت ورزش حکم برکناری او را از باشگاه صادر کرده است”.

سایت “بانک ورزش” به تازگی رقم بدهی های رویانیان را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و نوشته: “بانک ورزش، بعد از انتشار خبر دستگیری مدیرعامل سابق تیم پرسپولیس، خبر رسیده مبلغ کل بدهی‌های رویانیان ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است. این بدهی طی زمان حضور او در ستاد سوخت و مدیرعاملی او در باشگاه پرسپولیس به وجود آمده است. سعید شیرینی، سرپرست سابق تیم پرسپولیس نیز که به علت تخلفات مالی در زندان اوین به سر می برد، دو روز پیش با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیارد تومانی آزاد شد”.

اما اینک علاوه بر ادعای بازداشت دو ماهه رویانیان، ادعای جدیدی نیز در خصوص ایثار وی در بحث باشگاه پرسپولیس مطرح شده است.خبرگزاری فارس دیروز در خبری با عنوان “منزل مدیرعامل سابق پرسپولیس به دلیل گرفتن وام و عدم پرداخت اقساطش تخلیه شد”، نوشت: “یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس ماجرای خانه‌اش در نیاوران - جماران است. رویانیان که سند این خانه را به خاطر پرداخت بخشی از مطالبات بازیکنان در پنج بازی پایانی لیگ برتر در قبال گرفتن وام در رهن بانک گذاشته بود به دلیل عدم پرداخت اقساط، حکم توقیف منزلش صادر شد. محمد رویانیان نیز امروز (دیروز)منزل خود را تخلیه و به جای دیگری نقل مکان کرد و منزل جدیدی را اجاره کرد. پس از اینکه مسئولان باشگاه پرسپولیس و حتی مسئولان وزارت ورزش از این کار مدیرعامل سابق پرسپولیس با خبر شدند، در تماس‌ها و دیدارهای جداگانه با رویانیان شرکت کردند و به وی اعلام کردند که برای حل مشکلات او پیگیری‌های لازم را خواهند کرد. این در شرایطی است که حتی خادم معاون وزارت ورزش نیز گفت‌وگوهایی با رویانیان داشته و به مدیرعامل سابق قرمزپوشان اعلام کرده که پیگیری‌های لازم را بابت رفع مشکل وی انجام خواهد داد. اعضای هیأت مدیره پرسپولیس نیز با مدیرعامل اسبق قرمزپوشان صحبت و گفت‌وگویی داشته‌اند. در همین باره خبرنگار ورزشی خبرگزاری ما، با مدیرعامل سابق پرسپولیس تماس گرفت که وی در رابطه با این مشکلش گفت که خدا بزرگ است و حرفی برای گفتن ندارد”.