پرده برداری از خیابان دانشجویان تهران

نویسنده

» گزارشی از تراپانی اوجی در ایتالیا

در ساعت 12 ظهر، میدان الیشا میزبان مراسم پرده برداری از خیابان “دانشجویان تهران” بود. اقدامی که با حمایت ویتوریو ازگاربی شهردار شهرسالمی و اتحادیه جوانان یهودی ایتالیا شکل گرفته بود. بیش از 200 دانش آموز، معلم و مقامات رسمی  و نظامی، کارمندان دولت و شهرداری و بسیاری از شهروندان شهر سالمی در سیسیل در این مراسم شرکت کردند.

ویتوریو ازگاربی گفت: “تصمیم گرفتیم که خیابانی بدون اسم خاص داشته باشیم، تقریبا شبیه به خیابان “سرباز گمنام” که به کسانی تقدیم شده است که برای رسیدن به آرمان هایشان جان باختند. خیابان “دانشجویان تهران” به یاد همه جوانانی نام گذاری شده است که در مخالفت با حکومت و در راه مبارزه برای بدست آوردن آزادی، جان باختند. آنها دانشجویانی بودند که آرمان های مهمی داشتند، زیرا با فاشیسم و نازیسم هیتلری جدید، محمود احمدی نژاد، مخالفت کرده بودند”.

احمد رافت،متخصص مسائل ایران و خاورمیانه در خبرگزاری بین المللی ادکرونوس در رم و یکی از بنیان گذاران انجمن حمایت از آزادی بیان در ایران، گفت: “قطعا عده کمی از ایرانیان می دانند که شهر سالمی، کجاست.اما می دانند که در گوشه ای از جهان که برایشان ناشناخته است، کسانی در مبارزه شان آنها را همراهی می کنند، آنها می دانند که تنها نمانده اند و جوانان زیادی از آنها حمایت می کنند. نامگذاری این خیابان از یک جهت دیگر هم اهمیت دارد زیرا هفته دیگر مصادف است با روز دانشجو که روز 7 دسامبر در ایران برگزار می شود. خبرها امیدوار کننده نیست. تا کنون صد نفر از اعضای جنبش دانشجویی دستگیر شده اند و حکومت به وضوح نشان داده است که قصد ندارد گوشه ای بیایستد و نظاره گر اعتراضات باشد. حمایت کشورهای اروپایی از این جهت مهم است. بعد  از برلین، سالمی دومین شهری است که به  توجه ها را به سوی اتفاقات ایران جلب می کند. در سال 1979، در جریان تظاهرات علیه حکومت ایران، یک دانشجوی آلمانی جانش را از دست داد. دوم ژوئن که مصادف با مرگ آن دانشجوی آلمانی است با عنوان روز دوستی  ایران و آلمان، همه ساله جشن گرفته می شود. به عقیده من در این روز هم باید بعنوان روزدوستی دانشجویان  ایرانی و ایتالیایی همه ساله، جشن بگیریم”.

دانیله ناهوم، مدیر اتحادیه جوانان یهودی ایتالیا، گفت: “این اقدام و سایر فعالیت هایی که در شهر سالمی انجام می شود، این شهر را بدل به یکی از پایتخت های فرهنگی ایتالیا و بطور خاص مدافع حقوق بشر کرده است. چند ماه پیش درست در روزی که تصمیم گرفتیم که خیابانی را باعنوان دانشجویان تهران در شهر سالمی نامگذاری کنیم، تصادفا حکومت ایران حدود پنجاه نفر از دانشجویان ایرانی را دستگیر کرد. ما، که در جای امن نشسته بودیم و مشکل آزادی فردی نداشتیم با دانشجویان ایرانی تماس گرفتیم و از آنها پرسیدیم: کار را پیش ببریم؟ مطمئن هستید که حمایت ما به شما آسیب نمی رساند؟ ؛ پاسخ آنها چنین بود: دوستی شما و همدردی تان با ما، حیاتی است زیرا باعث دردسر حکومت می شود و باعث می شود که حکومت از طرف رسانه های بین المللی و دولت های اروپایی تحت فشار قرار بگیرد. اگر غرب از خودش حرکتی نشان بدهد، حکومت مجبور می شود رفتارش را عوض کند. به همین دلیل است که قبل از صادرات ماشین لباس شویی باید دید چقدر به حقوق بشر احترام گذاشته می شود”.

نیکولاس بالاریو، مدیر هنری “ جشنواره فرهنگی یهودیان و اسرائیل”، گفت: “با توجه به اتفاقاتی که در ایران افتاده است، با سکوت سیاستمداران و بخش اعظم موسسات دولتی مواجه شده ایم. این نشان می دهد که آنها به فرصت طلبی و مناسبات اقتصادی اهمیت بیشتری می دهند. در مورد حقوق بشر هیچ تناقضی وجود ندارد. یا باید طرفدار کسانی بود که برای آزادی مبارزه می کنند یا مخالف شان”.

 

منبع: تراپانی اوجی 27 نوامبر